• 1
  • 2
2013-04-16, 10:40
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Kommer inte fungera, det är inte särskilt vettigt att kyla innan produktuttaget, inte nog med apparaten kommer vara ruskigt ineffektiv, det lilla som passerar kommer troligtvis inte vara särskilt bra.

Sätt istället kylaren ÖVER uttaget, du vill ju att ångan ska komma ut i uttaget och kondensera mot produktkylaren, speciellt om du har tors hammare. Har du ventil på uttag så kan du få kollonbalans och därmed få riktigt bra kvalité på din sprit. Dessutom kan du kyla utav bara helvete (kylvatten är det absolut svåraste att reglera)

Åja, jag har läst på och det går att få ut fin sprit ur en CM-kolonn.

Men hur som haver: Det blir ingen CM, utan som du föreslår ligger planerna i en helt ny, betydligt högre VM-kolonn. Dock med styrd magnetventil för uttaget, en eller två termometrar på kolonnen för värmestyrning och en termometer på kärlet för automatisk avstängning när mäsktemperaturen når 99 grader. Det är väl ett väl beprövat med VM, och kan man bara få till det med automatiken så blir den jävligt bekväm att köra också

Det är väldigt risigt med info på E-ARC eftersom det är någon riktigt duktig brännare som skrivit en bok och bett folk att inte sprida, men hur svårt kan det vara, tänker jag :P
Senast redigerad av blown 2013-04-16 kl. 10:59.
Citera
2013-04-18, 14:34
Medlem
Morgonrodnads avatar
Jag ser ingen trycksäkring på den där. Det är det allra första du ska tänka på.
Citera
2013-04-19, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Jag ser ingen trycksäkring på den där. Det är det allra första du ska tänka på.

Det behövs inte på en sådan, det kan aldrig bli övertryck eftersom utloppsröret aldrig är tätslutet i whatever uppsamlingskärl man har valt.

Oh my, den här tråden väcker gamla vackra härliga minnen i mig.
Jag saknar min gamla LM
Citera
2013-04-20, 00:52
Medlem
har själv en kolonn som jag ska modifiera en aning

jag har just nu 2 st huvuden på den! en FOA och en LM som skall på! kan inte vänta på att få premiärköra FOAN på kolonnen

kan även tillägga att alla mina apparater är gjorda i koppar och har blivit hårdlödda! man är väl inte världens bästa lödare men håller bättre än lödtenn i alla fall

funderar även på att modifiera dit ett VM huvud i senare framtid kanske tom med en magnetventil och thorshammer

labmaster och CM tillhör stenålder! dom spottar bara ut odrickbart gift som inte ens blir bra efter kolning!
som sagt kasta labmasterkolonnen på skroten kanske du får en tia! för mer värd än så är den inte! köp ett nytt rör i koppar! och gör en VM eller LM! nåt som du kan styra hur mycket du vill ta ut kan du koncentrera heads samtidigt!
Citera
2013-04-22, 08:47
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skit-korven
har själv en kolonn som jag ska modifiera en aning

jag har just nu 2 st huvuden på den! en FOA och en LM som skall på! kan inte vänta på att få premiärköra FOAN på kolonnen

kan även tillägga att alla mina apparater är gjorda i koppar och har blivit hårdlödda! man är väl inte världens bästa lödare men håller bättre än lödtenn i alla fall

funderar även på att modifiera dit ett VM huvud i senare framtid kanske tom med en magnetventil och thorshammer

labmaster och CM tillhör stenålder! dom spottar bara ut odrickbart gift som inte ens blir bra efter kolning!
som sagt kasta labmasterkolonnen på skroten kanske du får en tia! för mer värd än så är den inte! köp ett nytt rör i koppar! och gör en VM eller LM! nåt som du kan styra hur mycket du vill ta ut kan du koncentrera heads samtidigt!

Det går få ut bra sprit ur en välbyggd CM, men det är inte lätt.

Ser inte riktigt anledningen till att köra själva kolonnen i koppar, kan du förklara det för mig? Koppar leder värme 20 ggr bättre än rostfritt, och kommer således kräva betydligt mycket bättre isolering för att fungera optimalt. Har du tänkt på det?
Citera
2013-04-22, 23:10
Medlem
japp det stämmer koppar leder värme mycket bättre än rostfritt! men i den lilla värmeförlusten som du gör på en kolonn med isolering är minimal! det räcker med ett liggunderlag virat kring kolonnen, plus koppar till skillnad från rostfritt tar bort svavel och andra mindre bra biprodukter i färdiga spriten! varför tror du alla brännerier och dyl som tillverkar whiskey, vodka och rom bla använder sig utav kopparmaskiner och inte rostfritt? men rostfritt är bra material men går åt mer vatten för att få samma kyleffekt, du får sämre sprit utan koppar men knappt kännbart! plus mycket lättare att bearbeta kopparn!
Citera
2013-04-23, 07:26
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skit-korven
japp det stämmer koppar leder värme mycket bättre än rostfritt! men i den lilla värmeförlusten som du gör på en kolonn med isolering är minimal! det räcker med ett liggunderlag virat kring kolonnen, plus koppar till skillnad från rostfritt tar bort svavel och andra mindre bra biprodukter i färdiga spriten! varför tror du alla brännerier och dyl som tillverkar whiskey, vodka och rom bla använder sig utav kopparmaskiner och inte rostfritt? men rostfritt är bra material men går åt mer vatten för att få samma kyleffekt, du får sämre sprit utan koppar men knappt kännbart! plus mycket lättare att bearbeta kopparn!

Jag vet vilka positiva effekter koppar har, men jag förstår inte hur du får ut dem genom att kolonnen är i koppar. Du vill ju inte att spriten ska kondenseras mot väggarna i kolonnen, utan det ska hålla sig i mitten (något som dessutom blir svårare i en kopparkolonn). Packning i koppar är väldigt mycket mer effektivt, exempelvis. Kylspiral gör man nästan uteslutande i koppar. Vill man så kan man göra produktuttag i koppar också, men kolonnen är bara onödigt och dyrt att göra i koppar.

Snyggt är det däremot, det ska jag inte säga emot.
Citera
2018-03-09, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Många kör med en gammal labmaster-apparat och får sällan ut 95%. Detta beror på att labmaster är en gammal konstruktion, den fungerar och ger sprit, men inte av speciellt hög kvalitét eller styrka. Kolonnen på en labmaster brukar ha två kylrör i botten av kolonnen, och kolonnen brukar vara fylld med rachiringar, marmorkross eller annat jox. Detta är inte speciellt idealsikt när man ska tillverka sprit. Men med några enklare modifieringar kan denna apparat bli riktigt bra.

Kylrören:
För det första så är det kylrören som ska tas bort från den nedre delen av kolonnen, och flyttas till toppen. Kylrören är de som sitter nederst på kolonnen på denna bild: http://homedistiller.org/image/labmaster_still.gif
Varför man gör detta är att öka refluxen i kolonnen. Reflux är när sprit kondenserar mot en refluxkylare, droppar ner i kolonnpackningen, förångas av varm spritånga och destilleras på så sätt en gång till. Detta sker många gånger när spriten är på väg upp genom kolonnen, och spriten blir bättre för varje "minidestilaltion". Sitter kylrören längst ner kommer inte detta fungera så bra, de gör inte någon direkt nytta där.

Flyttar man däremot kylrören till toppen av kolonnen så hinner kolonnpackningen med att göra sitt jobb, och du får mycket bättre sprit ut ur din maskin. Du ska även sätta en ventil av något slag på vattenledningen till kylrören, så att du kan finjustera kylvattenflödet. Labmaster är en så kallad "Cooling Management"-kolonn som man justerar hastigheten på produktuttaget genom att strypa kylvattenflödet. Man justerar tills man får bra sprit ur apparaten.

Kolonnpackningen:
Börja med att tömma ut den gamla kolonnpackningen som består av akvariesand eller liknande. Sådan packning har för liten yta för att ge nåt bra resultat. En kolonnpackning ska ha så stor yta som möjligt för att ju större yta, desto mer yta finns det för den nerdroppande spriten att förångas på.

Det sitter säkert ett nät i botten på din kolonn, fila bort detta så att du kan få in din nya fina kolonnpackning. Du ska proppa in så kallade "stålbollar", som används till att skrubba grytor, i kolonnen.
För att kunna göra detta måste du ha tagit bort kylrören invändigt i röret och svetsat igen hålen.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=24144819
Köp ett antal sådana, dra ut varje boll som en korv, rulla ihop och tryck in så många du får plats med i kolonnen. Det ska vara packat ganska hårt.

Isolering
Du kan även isolera kokkärl och kolonn. Kokkärlet isolerar du för att det ska gå snabbare att värma upp, och du behöver inte använda så hög effekt när du kokar. Kolonnen ska vara isolerad med rörisolering. Detta för att inte etanolånga ska kondensera mot kolonnens insida, för då rinner den rakt ner i tunnan och inte igenom packningen.

När du gjort detta är det bara att hälla i mäsken, sätta igång apparaten och se spriten komma ut med betydligt bättre styrka och smak än tidigare.

Min granne lurade in mig i detta och byggt om kolonnen efter vad du har sagt men får bara ut 85%? Vad för jag gör jag för fel?

Vad händer om jag gör kolonnen 1-1,20m istället för 60cm?

Jag har två kylrör 5cm under ingången produktkylaren.

Är tacksam för svar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in