2018-03-08, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Det här har haft enorm uppmärksamhet i Spansk och Fransk press, alla stora blaskor skriver om det, ingen aning om TV, kollar inte på TV...
Oavsett om rättegången följs eller inte så kommer hela världen få reda på ett domslut, vilket troligtvis kommer att hamna i Danmarks motsvarighet till Högsta Domstolen. Målet är såpass intressant och makabert både för EU-rätten och nationell dansk rätt.
Citera
2018-03-08, 20:56
Bannlyst
Kommer vi få se ett förbud mot trafik med privata u-båtar i skandinaviskt farvatten efter Madsen-målet? Vad tror panelen?
Citera
2018-03-08, 21:02
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Oavsett om rättegången följs eller inte så kommer hela världen få reda på ett domslut, vilket troligtvis kommer att hamna i Danmarks motsvarighet till Högsta Domstolen. Målet är såpass intressant och makabert både för EU-rätten och nationell dansk rätt.

Hela fallet är väl att betrakta som mer än spektakulärt, mannen som byggt sin egen ubåt, tillika en av världens största privata hemmabyggda ubåtar sägs det, och dessutom är han raketbyggare med mål att skicka upp sig själv i rymden, och mitt i allt det här grips han för ett bestialiskt vålds-sexbrott, som har utförts i ubåten och där brottsoffret dessutom är en internationellt erkänd journalist...

Läser man sammanfattningen sådär,så låter det ju som en film som skulle kunna vara hur spännande som helst, hade jag flickat förbi den ploten på Prime eller Netflix hade jag ju nog sett trailern...

Så det går väl att föreställa sig varför det här fått uppmärksamhet internationellt...

Citera
2018-03-08, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Hela fallet är väl att betrakta som mer än spektakulärt, mannen som byggt sin egen ubåt, tillika en av världens största privata hemmabyggda ubåtar sägs det, och dessutom är han raketbyggare med mål att skicka upp sig själv i rymden, och mitt i allt det här grips han för ett bestialiskt vålds-sexbrott, som har utförts i ubåten och där brottsoffret dessutom är en internationellt erkänd journalist...

Läser man sammanfattningen sådär,så låter det ju som en film som skulle kunna vara hur spännande som helst, hade jag flickat förbi den ploten på Prime eller Netflix hade jag ju nog sett trailern...

Så det går väl att föreställa sig varför det här fått uppmärksamhet internationellt...

Det har du förbannat rätt i
Det kanske kommer en film om händelsen en dag i framtiden, åtminstone en dokumentär.
Citera
2018-03-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Vad har att att förlora på att erkänna allt? Är han inte redan rätt körd?

Nej han är inte helt körd. Åklagaren måste utan rimligt tvivel kunna bevisa uppsåt.
Citera
2018-03-08, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Inte jag heller, Reuters och AFP är nyhetsbyråer precis som Sveriges motsvarighet TT.
Verkar vara stort i Tyskland också, tidningar då.

Jag såg till och med en notis om det på CNN.com. (Visserligen troligen ingen reporter på plats, men det visar att det finns ett intresse tänker jag.)
Citera
2018-03-08, 21:09
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Det har du förbannat rätt i
Det kanske kommer en film om händelsen en dag i framtiden, åtminstone en dokumentär.

http://press.discoverynetworks.se/pressweb/560a54348db56/post/kanal-5-sander-ny-dokumentar-om-ubatsfallet

Kommer sannolikt komma många dokumentärer om det här efterhand...
Citera
2018-03-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Stackars Peter (NOT)! Betina verkar inte vara den skarpaste av advokater, idiotiskt uttalande.

- Min klient har reageret på, at han har skulle sidde i samme rum som pårørende til Kim Wall, at blive konfronteret med billederne og få tingene smækket op på en skærm. Det er hårdt for ham, og det skal man ikke negligere. Det er også hårdt for ham at sidde i den her situation og med de her oplysninger, sagde hun efter retsmødet.

- Han havde ikke en god dag, og jeg kan godt forstå, at det ikke har været rart at blive konfronteret med de her oplysninger, siger hun, da hun kom ud af Københavns Byrets bagindgang.

Hon är ju imbecill.

Det är Kim Walls föräldrar och anhöriga som reagerar på att sitta i samma rum som Kims fuckade jävla mördare. Det är hårt för dem och det ska man inte negligera. Det är också hårt för dem att sitta i den här situationen och med de här upplysningarna. De har inte en god dag, det har inte varit rart för dem att bli konfronterade med de här upplysningarna.

Hur i helvete kan man ha mage att stå och babbla på det viset inför människor som fått sina liv förstörda?
Citera
2018-03-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Nej han är inte helt körd. Åklagaren måste utan rimligt tvivel kunna bevisa uppsåt.
Det här är den mest övertygande bevisning jag någon sin sett (är inte jurist). Om inte Danskt rättsväsende förmår låsa in PM på obestämd tid så fungerar inte Danskt rättsväsende. PM är helt klart en fara för allmänheten.
Citera
2018-03-08, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qavalah
Hon är ju imbecill.

Det är Kim Walls föräldrar och anhöriga som reagerar på att sitta i samma rum som Kims fuckade jävla mördare. Det är hårt för dem och det ska man inte negligera. Det är också hårt för dem att sitta i den här situationen och med de här upplysningarna. De har inte en god dag, det har inte varit rart för dem att bli konfronterade med de här upplysningarna.

Hur i helvete kan man ha mage att stå och babbla på det viset inför människor som fått sina liv förstörda?
Hon sa det till pressen efter rättsförhandlingens slut, inte inför de anhöriga direkt. Men visst blir effekten densamma.
Citera
2018-03-08, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Det här är den mest övertygande bevisning jag någon sin sett (är inte jurist). Om inte Danskt rättsväsende förmår låsa in PM på obestämd tid så fungerar inte Danskt rättsväsende. PM är helt klart en fara för allmänheten.
Han är nog inte en fara för allmänheten, snarare tvärtom. Allmänheten skulle slå ihjäl honom om han gick oskyddad, var så säker. Han är ingen kallblodig massmördare á la Breivik.
Citera
2018-03-08, 21:23
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Et af anklager Jakob Buch-Jepsens fokuspunkter under dagens retsmøde var at bevise, om Kim Wall var fastspændt i ubåden.
Løbende undervejs viste han flere billeder af stænger i loftet og stroppedele. Jakob Buch Jepsen lagde især vægt på to stroppedele. Den ene stroppedel blev fundet nede i ubåden, i messen under hynderne. Den anden del i en af poserne på havbunden, den med Kim Walls tøj.
- Der er stærke indicier for, at de to dele her hænger sammen, sagde anklageren, der med nogle billeder syntes at bevise, at nogle mærker på Kim Walls håndled matchede med stropperne.

I retten forklarede Peter Madsen, at videoen, hvor en kvinde fik skåret hovedet langsomt af, handlede om at blive emotionelt påvirket. Han blev ikke seksuelt påvirket. Han forklarede i stedet, at han har det med altid at holde med de svage, fordi han føler med dem.
Det er ikke alene Peter Madsens telefon, der er blevet undersøgt. På hans computer fandt politiet syv lange tekster på engelsk, hvor det gennemgående tema var spidning af kvinder og spidning af kvinder i underlivet. Der var også animerede film, hvor der foregik spidning af kvinders kønsdele. Desuden viste undersøgelser, at der fra computeren var blevet søgt på tortur, halshugning og lignende.

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-03-08-det-kom-frem-i-retten-paa-foerste-dag-i-ubaadssagen

Ser ut som man kommer kunna bevisa att hon var bunden i och med handlederna som bär märken efter buntband. Det man hittat i datorn i text indikerar att han har speciella intressen, men det är inga bevis direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in