Citat:
"Till skillnad mot Sverige är det i Danmark synnerligen ovanligt med livstidsstraff, även för mord, däremot kan man i vårt västra grannland bli dömd till förvaring - det vill säga fängelse på obestämd tid." https://www.expressen.se/kvallsposten/har-sitter-danmarks-mest-hatade-man/
Citat:
Livstids straff i Danmark kräver att mördaren begått mer än ett mord.
Däremot kan Madsen dömas till förvaring och 16 år har nämts som troligt.
Ungefär lika långt som livstidsstraff i Sverige.
(Antar att det sker omprövning och ny undersökning-utredning om hans mentala hälsa-innan han släpps fri.)
Däremot kan Madsen dömas till förvaring och 16 år har nämts som troligt.
Ungefär lika långt som livstidsstraff i Sverige.
(Antar att det sker omprövning och ny undersökning-utredning om hans mentala hälsa-innan han släpps fri.)
Citat:
Ja, det är flera advokaten som signalerat det samma i media. Jag gapade med tanke på vad han gjort i tortyrkammaren.
Systemet verkar helkonstigt om det är x antal offer som avgör snarare än sett till individuellt lidande ihop med gärningspersonens beteende (förslagenhet, planering osv). Griftefridsbrott räknades väl heller inte in på samma sätt och straffsatsen tror jag var 6 månader. Här ses det ju som försvårande omständighet iom att det försvårar brottsutredning, rättsmedicinsk u.s, skändar offret och skadar anhöriga. Riskerar ju fria i värsta fall om kroppen inte hittas.
Nån som är bra på det här kan förtälla mer (el korrigera) för jag trodde som dig att det var rätt lika rättsystem på den fronten.
Systemet verkar helkonstigt om det är x antal offer som avgör snarare än sett till individuellt lidande ihop med gärningspersonens beteende (förslagenhet, planering osv). Griftefridsbrott räknades väl heller inte in på samma sätt och straffsatsen tror jag var 6 månader. Här ses det ju som försvårande omständighet iom att det försvårar brottsutredning, rättsmedicinsk u.s, skändar offret och skadar anhöriga. Riskerar ju fria i värsta fall om kroppen inte hittas.
Nån som är bra på det här kan förtälla mer (el korrigera) för jag trodde som dig att det var rätt lika rättsystem på den fronten.
Tack för upplysningen! Ja jag måste säga att jag är fan förvånad över danskarna alltså, hur man än vrider och vänder på det låter det rätt slappt.