2018-03-08, 19:45
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
"Till skillnad mot Sverige är det i Danmark synnerligen ovanligt med livstidsstraff, även för mord, däremot kan man i vårt västra grannland bli dömd till förvaring - det vill säga fängelse på obestämd tid." https://www.expressen.se/kvallsposten/har-sitter-danmarks-mest-hatade-man/

Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Livstids straff i Danmark kräver att mördaren begått mer än ett mord.

Däremot kan Madsen dömas till förvaring och 16 år har nämts som troligt.
Ungefär lika långt som livstidsstraff i Sverige.
(Antar att det sker omprövning och ny undersökning-utredning om hans mentala hälsa-innan han släpps fri.)

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är flera advokaten som signalerat det samma i media. Jag gapade med tanke på vad han gjort i tortyrkammaren.
Systemet verkar helkonstigt om det är x antal offer som avgör snarare än sett till individuellt lidande ihop med gärningspersonens beteende (förslagenhet, planering osv). Griftefridsbrott räknades väl heller inte in på samma sätt och straffsatsen tror jag var 6 månader. Här ses det ju som försvårande omständighet iom att det försvårar brottsutredning, rättsmedicinsk u.s, skändar offret och skadar anhöriga. Riskerar ju fria i värsta fall om kroppen inte hittas.
Nån som är bra på det här kan förtälla mer (el korrigera) för jag trodde som dig att det var rätt lika rättsystem på den fronten.

Tack för upplysningen! Ja jag måste säga att jag är fan förvånad över danskarna alltså, hur man än vrider och vänder på det låter det rätt slappt.
Citera
2018-03-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är flera advokaten som signalerat det samma i media. Jag gapade med tanke på vad han gjort i tortyrkammaren.
Systemet verkar helkonstigt om det är x antal offer som avgör snarare än sett till individuellt lidande ihop med gärningspersonens beteende (förslagenhet, planering osv). Griftefridsbrott räknades väl heller inte in på samma sätt och straffsatsen tror jag var 6 månader. Här ses det ju som försvårande omständighet iom att det försvårar brottsutredning, rättsmedicinsk u.s, skändar offret och skadar anhöriga. Riskerar ju fria i värsta fall om kroppen inte hittas.
Nån som är bra på det här kan förtälla mer (el korrigera) för jag trodde som dig att det var rätt lika rättsystem på den fronten.

Det är inget i Straffeloven som säger att det måste vara fler dödsoffer men i praktiken är så det brukar dömas. Danskt rättsväsende går väldigt mycket på praxis överlag. Dock har vi ju John Knudsen som fick livstid för 1 mord, han hade dock lite mer på sig sedan tidigare (barnporr). Normalmordet, utan försvårande eller förmildrande omständigheter, ger 12 år.
Citera
2018-03-08, 19:48
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Stod även någonstans att de kommit fram till i psykundersökningen att han är en notorisk lögnare. Minns
tyvärr inte var jag läste det.

Det stod att han är opålitlig.

Det finns att läsa i de referat som gjorts i dag från rättegången. Det var då åklagaren läste högt ur resultatet av sinnesundersökningen.
Citera
2018-03-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boolwi
De har väl lyckats återskapa den från iCloud?
Läste just att de lyckats återskapa en kopia av PMs mobiltelefon.
Antagligen kan de bara återskapa den info som finns i mobilen från land.
Citera
2018-03-08, 19:50
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Hur kan man ha hittat sädesvätska i vederbörandes kalsonger? Han blev väl inte häktad direkt? Då hade han väl gott om tid att tvätta sina ejakulerade klädesplagg.

Kan vara så att PM har en plan med allt, lite som Anders B Breivik som ville ha en rättegång för att visa upp sig och sina sjuka idéer. Sjuk i huvet är i vart fall PM helt klart.

Om PM ville komma undan straff som de flesta "vanliga mördare" skulle han knappast låtit sig fotograferat med KW ombord på u-båten.
Eftersom många visste att Kim skulle ut med PM, och bara de 2.
Och han borde varit mer noga med att tvätta av sig från Kims blod i ansiktet, sånt "glömmer" inte en mördare som vill komma undan rättvisan.

Dessutom har PM ändrat sig flera gånger om hur KW dog.

Vad kommer han säga mer? Att Kim blev dödad av nån grön gubbe som tog henne.

Han ser rättegången som ett sätt av bli historisk ,ett sådan här mål har knappast inträffat i modern tid och det finns ett enormt intresse från utlandet om detta fall.
Han misslyckades med allt annat som raketer och u-båtar.Detta var en scen som PM planerat en tid i sin sjuka hjärna.
Citera
2018-03-08, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Läste just att de lyckats återskapa en kopia av PMs mobiltelefon.
Antagligen kan de bara återskapa den info som finns i mobilen från land.
ja precis, via iCloud.
Citera
2018-03-08, 19:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag läste igår att någon vän sagt-Att Madsen verkade helt manisk vid tiden,att han uppehöll sig mycket runt sex och död. Så han fluktade nog dagligen på sådant här sista tiden. Intressant att polisen lyckats återskapa en del från PMs mobil, trots att den inte återfunnits. Att han samma dag googlade i mobilen på avrättningsvideo. Undrar varför de inte kunnat återskapa allt från hans mobil?
Jag fattade det som om de kunnat återskapa allt fram till att ubåten dykt.

Han hade googlat på Girl beheaded agony
Citera
2018-03-08, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Det kanske kommer. Än har vi inte hört alla bevis de fiskat fram.
Men det här med att använda mobilen för att filma i en ubåt till sjöss? Vad jag förstår kan man bara använda mobilen från tornet i Ubåten.
PS. Den övernattande norrmannen hade ju filmat från ubåten när den låg förtöjd vid hamn. Men under vattenlinjen. Kanske han filmade med vanlig kamera då och inte sin mobiltelefon?
Citera
2018-03-08, 19:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Hur kan man ha hittat sädesvätska i vederbörandes kalsonger? Han blev väl inte häktad direkt? Då hade han väl gott om tid att tvätta sina ejakulerade klädesplagg.

Han blev häktad direkt.
Citera
2018-03-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boolwi
ja precis, via iCloud.
Om du är insatt i sådant här. Tror du PM kan ha filmat/fotat med sin mobil i yt-läge på ubåten? Funkar det? Och isåfall kan det återfinnas via det där "molnet"? Om de nu lyckats återskapa en kopia av PMs mobiltelefon.
Citera
2018-03-08, 20:09
Medlem
Citat:
Pm tog en liten kort simtur till båten som räddade honom. Men han blev häktad direkt, med en liten blodfläck på näsvingen kvar. Kunde de analysera att det var KiMs blod (även på hans kläder,vävnadsrester från KiM, trots PMs lilla simtur) så bör man ju även kunna analysera sädesceller i hans kallingar.
Citera
2018-03-08, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
[/b]

Kan vara så att PM har en plan med allt, lite som Anders B Breivik som ville ha en rättegång för att visa upp sig och sina sjuka idéer. Sjuk i huvet är i vart fall PM helt klart.

Om PM ville komma undan straff som de flesta "vanliga mördare" skulle han knappast låtit sig fotograferat med KW ombord på u-båten.
Eftersom många visste att Kim skulle ut med PM, och bara de 2.
Och han borde varit mer noga med att tvätta av sig från Kims blod i ansiktet, sånt "glömmer" inte en mördare som vill komma undan rättvisan.

Dessutom har PM ändrat sig flera gånger om hur KW dog.

Vad kommer han säga mer? Att Kim blev dödad av nån grön gubbe som tog henne.

Han ser rättegången som ett sätt av bli historisk ,ett sådan här mål har knappast inträffat i modern tid och det finns ett enormt intresse från utlandet om detta fall.
Han misslyckades med allt annat som raketer och u-båtar.Detta var en scen som PM planerat en tid i sin sjuka hjärna.

Det där med "enormt intresse från utlandet" är lite av en tidningsanka. Bor i annat europeiskt land och ingen tidning eller tv-kanal har uppmärksammat att rättegången är inledd här...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in