Citat:
Ursprungligen postat av
Neofyten
Jag såg ett nyhetsinslag nyss på 4an där en dansk jurist intervjuades och hon trodde inte att Madsen skulle dömas till livstid eftersom han "bara" mördat en person, hon trodde på ca 16 år.
Jag har av någon anledning fått för mig att Danmark har hårda straff men de kanske till och med är slappare än Sverige på den fronten? Iallafall när det gäller mord?
Ja, det är flera advokaten som signalerat det samma i media. Jag gapade med tanke på vad han gjort i tortyrkammaren.
Systemet verkar helkonstigt om det är x antal offer som avgör snarare än sett till individuellt lidande ihop med gärningspersonens beteende (förslagenhet, planering osv). Griftefridsbrott räknades väl heller inte in på samma sätt och straffsatsen tror jag var 6 månader. Här ses det ju som försvårande omständighet iom att det försvårar brottsutredning, rättsmedicinsk u.s, skändar offret och skadar anhöriga. Riskerar ju fria i värsta fall om kroppen inte hittas.
Nån som är bra på det här kan förtälla mer (el korrigera) för jag trodde som dig att det var rätt lika rättsystem på den fronten.