2018-03-08, 19:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Stackars Peter (NOT)! Betina verkar inte vara den skarpaste av advokater, idiotiskt uttalande.

- Min klient har reageret på, at han har skulle sidde i samme rum som pårørende til Kim Wall, at blive konfronteret med billederne og få tingene smækket op på en skærm. Det er hårdt for ham, og det skal man ikke negligere. Det er også hårdt for ham at sidde i den her situation og med de her oplysninger, sagde hun efter retsmødet.

- Han havde ikke en god dag, og jeg kan godt forstå, at det ikke har været rart at blive konfronteret med de her oplysninger, siger hun, da hun kom ud af Københavns Byrets bagindgang.
Hehe, hon säger ju indirekt att hon inte informerat sin klient om turerna i en rättegång.
Ja, Peter, du kommer sitta i samma sal, du kommer få se bilder på en skärm, du kommer konfronteras med bevisning. Det är liksom dig ÅK är ute efter att låsa in. Get used.

Han verkar ha trott att det skulle bli a walk in the park att prata sig ur det hela.
Citera
2018-03-08, 19:28
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Jag såg ett nyhetsinslag nyss på 4an där en dansk jurist intervjuades och hon trodde inte att Madsen skulle dömas till livstid eftersom han "bara" mördat en person, hon trodde på ca 16 år.

Jag har av någon anledning fått för mig att Danmark har hårda straff men de kanske till och med är slappare än Sverige på den fronten? Iallafall när det gäller mord?
"Till skillnad mot Sverige är det i Danmark synnerligen ovanligt med livstidsstraff, även för mord, däremot kan man i vårt västra grannland bli dömd till förvaring - det vill säga fängelse på obestämd tid." https://www.expressen.se/kvallsposten/har-sitter-danmarks-mest-hatade-man/
Citera
2018-03-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Ja i jämförelse med Breiviks försvarare -hans advokat var återhållsam och formell, och
dämpade och påverkade Breivik,s uppträdande , i rättegångssalen-
så är Madsens försvarare totala motsatsen.
Men det kan bero på att Madsen inte lyssnar på någon annan 'än sig själv.
Två så olika klienter - Breivik var nog ändå mer mogen, hade inre självkontroll, ville framstå som en seriös terrorist. Viktigt för honom att framstå som en seriös mogen idealist .
Madsen funderar nog inte alls över hur han uppfattas- av åhörare, eller allmänhet.
Madsen är spontan och uppträder bara omoget.
Madsens advokat har ju väldigt lite erfarenhet av att vara advokat. (Hon har varit åklagare fram till förra året vill jag minnas)
Citera
2018-03-08, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Men dom fann ingen DNA från PM på Kim. Lite sannolikt med hans vävnad under hennes naglar.

Men jag tänker att dom kanske hittad hennes vävnad i hans rivmärken.
Vet ni det 100%? Ja det beror väl på vad saltvattnet har gjort med händer och fingrar den tid det tog innan de hittades.
Citera
2018-03-08, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Han har alltså fluktat på mordfilmer samtidigt som han skickat mess till Wall. Fantastiskt stoff för åklagarsidan. Han gick igång på planeringen åxo, frossade, och planeringen var både mental och praktisk.

Det avklippta/skurna håret tillhör väl pervonas ABC-lära, och han ville väl spara hår, tillsammans med kläderna.

Vad fattas?

Att han förtärt blod och vävnad.

Vilket han troligen gjort.
Jag läste igår att någon vän sagt-Att Madsen verkade helt manisk vid tiden,att han uppehöll sig mycket runt sex och död. Så han fluktade nog dagligen på sådant här sista tiden. Intressant att polisen lyckats återskapa en del från PMs mobil, trots att den inte återfunnits. Att han samma dag googlade i mobilen på avrättningsvideo. Undrar varför de inte kunnat återskapa allt från hans mobil?
Citera
2018-03-08, 19:33
Medlem
Citat:
Jag såg ett nyhetsinslag nyss på 4an där en dansk jurist intervjuades och hon trodde inte att Madsen skulle dömas till livstid eftersom han "bara" mördat en person, hon trodde på ca 16 år.

Jag har av någon anledning fått för mig att Danmark har hårda straff men de kanske till och med är slappare än Sverige på den fronten? Iallafall när det gäller mord?
Livstids straff i Danmark kräver att mördaren begått mer än ett mord.

Däremot kan Madsen dömas till förvaring och 16 år har nämts som troligt.
Ungefär lika långt som livstidsstraff i Sverige.
(Antar att det sker omprövning och ny undersökning-utredning om hans mentala hälsa-innan han släpps fri.)
Citera
2018-03-08, 19:35
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag läste igår att någon vän sagt-Att Madsen verkade helt manisk vid tiden,att han uppehöll sig mycket runt sex och död. Så han fluktade nog dagligen på sådant här sista tiden. Intressant att polisen lyckats återskapa en del från PMs mobil, trots att den inte återfunnits. Att han samma dag googlade i mobilen på avrättningsvideo. Undrar varför de inte kunnat återskapa allt från hans mobil?
Det kanske kommer. Än har vi inte hört alla bevis de fiskat fram.
Citera
2018-03-08, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
De har väl lyckats återskapa den från iCloud?
Citera
2018-03-08, 19:37
Bannlyst
Hur kan man ha hittat sädesvätska i vederbörandes kalsonger? Han blev väl inte häktad direkt? Då hade han väl gott om tid att tvätta sina ejakulerade klädesplagg.
Citera
2018-03-08, 19:38
Medlem
Kim wall har blivit en svensk litteratur för evigt enligt aftonbladet skrivs där hela dan
Citera
2018-03-08, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Hur kan man ha hittat sädesvätska i vederbörandes kalsonger? Han blev väl inte häktad direkt? Då hade han väl gott om tid att tvätta sina ejakulerade klädesplagg.

Jo- han blev häktad direkt. Hadde blod flera ställen och undersökningar ble nog gjort med det samma.
Citera
2018-03-08, 19:41
Medlem
develis avatar
Citat:

Ja, det är flera advokaten som signalerat det samma i media. Jag gapade med tanke på vad han gjort i tortyrkammaren.
Systemet verkar helkonstigt om det är x antal offer som avgör snarare än sett till individuellt lidande ihop med gärningspersonens beteende (förslagenhet, planering osv). Griftefridsbrott räknades väl heller inte in på samma sätt och straffsatsen tror jag var 6 månader. Här ses det ju som försvårande omständighet iom att det försvårar brottsutredning, rättsmedicinsk u.s, skändar offret och skadar anhöriga. Riskerar ju fria i värsta fall om kroppen inte hittas.
Nån som är bra på det här kan förtälla mer (el korrigera) för jag trodde som dig att det var rätt lika rättsystem på den fronten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in