Fick notisen om att Edvin dömdes. Gick efter någon timme in på Flashback, för att kolla läget, döm till min förvåning att jag hittade en hel sida som bara handlade om vad andra undrar, om vad jag tycker!
Ni är för rara era busungar!
Naturligtvis ska pappa ge en första analys kring detta. Lugna och fina nu! Sitt stilla!
Är själv inte förvånad att han blev skyldig till mord, trodde inte heller att han skulle frias. Men hade inte blivit förvånad heller om han blivit släppt på fri fot.
Tingsrättens dom ska bli mycket intressant att läsa.
Samtidigt så blir mål av denna kaliber, alltid avgjorda i hovrätten. Kan inte minnas något fall där en misstänkt nekar, och inte överklagar vid fällande dom.
Vidare så ändrar hovrätten tingsrättens domar i nästan hälften av fallen. Det är värt att tänka på.
Att tingsrättens domar blir ändrade i så stor omfattning beror, enligt mig, på bristande kompetens hos nämndemännen. Det är värt att minnas att det bara är en (1) lagkunnig person bland de som dömer. Dessa har även lika mycket att säga till om, som den person som är juridiskt utbildad.
En annan aspekt i det hela är att nämndemännen är politiker. Hur många politiker fattar rätta beslut tror ni, i dagens Sverige? Detta är värt att tänka extra mycket på, skulle du själv vilja att en genus-certifierad, HBTQ-certifierad och dumihuvudet-certifierad MP-politiker, bestämma ditt öde? Jag betackar mig från det i alla fall.
Edvin kommer nu åka på psyk-kollo, för att de ska komma fram till om han är koko eller ej. Det tror jag inte de kommer göra, vilket innebär att tingsrätten kommer döma honom till livstids fängelse.
Avslutningsvis så skulle jag inte bli förvånad över en skräll i hovrätten.