Citat:
Ursprungligen postat av
Sebban
Det är inte frågan om att undvika frågan, men dessa frågor har besvarats ett antal gånger redan, men skall försöka ge en kort sammanfattning av hur jag ser det.
Det finns ingen platta eller kant, vi är omgivna av vatten från alla håll. Vi har vatten av hög densitet ovan och i havsdjupen ökar vattnets densitet och tryck gradvis tills den blir ogenomtränglig Om du leker med tanken att du står nere i havsdjupet på den ogenomträngliga barriären så faller vattnets densitet och tryck gradvis hela vägen till domen. Vid havsytan övergår vattnet till gasform, atmosfär, men tryckfallet fortsätter till domen, där lågt atmosfärtryck kanske vakuum, möter vattnet ovan och bildar en isdom.
Att vatten vid tryckfall först övergår till gas och vid fortsatt tryckfall till fast form, is, är välkänt men globalisterna kallar det vilseledande för att koka eller frysa vatten. Det finns en del experiment på YouTube, t.ex. på länken nedan.
https://www.youtube.com/watch?v=2IOyJa8NSk0
Sen skall man också komma ihåg att vakuumkammaren i länken kan på sin höjd producera lätt vakuum, har man tillgång till avancerad utrustning så kan man kanske åstadkomma medelvakuum. Hög vakuum och total vakuum kan inte uppnås på grund av atmosfärtrycket.
Stort tack för ett lysande svar och att du tog dig tid att svara på frågan "hur ser kanten ut, är den skarp eller är kanten fasad". Vid första anblicken har jag svårt att förstå ditt resonemang. Men ska verkligen ge resonemanget en chans. Imponerande att du gjorde ett välformulerat och tappert försök i alla fall.
Länka gärna svaren där min fråga om "plattans tjocklek" besvaras med. Just tjockleken och hur kanten är utformad är ju nämligen väsentlig. Är "plattan" väldigt tjock och "kanten" avrundad/fasad så kan man ju säg att jorden är rund i alla fall, men har formen av en ellips.
Om man tänker sig en pannkaka så är den ju vad folk skulle säga platt. Men är pannkakan 10 cm tjock så skulle man ju säg att det är en cylinder. Om man då fortsätter resonemanget med "den tjocka pannkakan" och säger att den har avfasade ytor...ja då är den ju "rund" i någon mening (tänk rugby-boll ungefär)
Alltså (med mitt resonemang). Något som "är platt" måste vara väldigt platt (med skarp kant) för att det ska uppfattas så om man skalar ner det till något så litet att man kan lägga det på ett köksbord. De flesta skulle säg att en tallrik, bordsunderlägg eller pannkaka är platt. Men en rugbyboll är definitivt inte "platt", den är rund (därmed inte sagt att den är jämnt rund).
Fortsätter vi då resonemanget att jordklotet är tjockt som en rugbyboll. Ja då har vi ju en horisont ! och alltså ett runt jordklot.
En frisbee är också att betrakta som platt, men redan här skulle man kunna säg att man får en horisont då en frisbee lutar neråt mot kanten då den ändå är såpass tjock som den är (ca 2 cm på 30 cm). Så Jorden måste i så fall vara tunnare (uppskalningsmässigt sett)
Om tesen med flat earth ska stämma så får vi utveckla det ytterligare (genom nedskalning till en pannkaka) då kan man ju kunna räkna ut tjockleken på plattan (300 mm diameter på pannkakan som är 4 mm tjock motsvarar 2000 mil flat earth som är 26,66 mil tjock).
26 mil är såklart ingenting och skulle smulas sönder omgående (tänk hållfastheten på en 4 mm pannkaka).
Alltså är det något som inte stämmer ! "Pannkakan" måste vara starkare (alltså formad som en cylinder) för att hålla...Och då är den inte platt längre ! då är det ju en cylinder !
Om "cylindern" sedan har avfasade (oskarpa) sidor, då får man ett rugbyliknande föremål...
och det är ju runt (om än inte runt som en fotboll) !
Därför MÅSTE ni flat earth-intresserade ge mig ett svar om tjockleken. Det är ju så väsentligt att allt annat faller. För att göra det lätt kan ni ge mig det i skala. Tänk "den platta jorden" som 30 cm.
Hur tjock är den ?