2018-03-07, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
D
Du vill jag att ska demonstrera den platta jorden efter de regler globjorden har gjort upp.

Nej, det är ju helt tvärt om. Jag vill ju veta vilka fysikaliska lagar som gäller på den platta jorden. Ja, jag vet att du inte har något svar. Tyvärr är det ändå på det viset att kan ingen förklara vilka naturlagar som gäller på plattjorden, ingen plattjord. Såvida det inte är så att jorden inte är en fysisk företeelse över huvud taget.

Du kan försöka hur mycket du vill men du kommer aldrig att lyckas snacka jorden platt.
Jag kan se bilden framför mig, en bolddogg med ögonbindel famlar omkring och ropar "jag kan inte se kurvan!, jag kan inte se kurvan! Jorden är platt därför att den vill det!"
Citera
2018-03-07, 23:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Den platta jorden är enligt mig ett slutet system. En fysisk del, en metafysisk del. Den fysiska form du kan ta på är inte den metafysiska av uppenbara skäl.

Du vill jag att ska demonstrera den platta jorden efter de regler globjorden har gjort upp. Problemet med det är att de reglerna inte ens fungerar på globmodellen. Jag inser att mina förklaring på hur världen ser ut är få men dina är baserade ockultism och agenda.
I den här tråden är det väl ändå jordens fysiska form vi diskuterar. Inte jordens metafysiska egenskaper?
Hur kan du anklaga oss som tror att jorden är rund för ockultism när du själv blandar in själar och metafysik?
Citera
2018-03-08, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Mike's försök i februari var ett fiasko:
https://www.washingtonpost.com/news/speaking-of-science/wp/2018/02/06/a-flat-earther-finally-tried-to-fly-away-his-rocket-didnt-even-ignite/?utm_term=.14f6f816d7f3

+ jag väntar på svar från Flat Earthers ang min post om flygresorna.
speciellt från menpalla. + de andra också
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Hur ska ni förklara de sk skillnaderna?

Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Haha, vilken jävla.dåre.

Ni kommer aldrig att få svar, inse att plattskallarna leker med er.

De kan ju inte ens beskriva var kanten finns, lönt att gå längre än så.

Nja, jag tror inte att de leker med oss, plattjordarna.
Snarare så tror de på allvar på en del konspirationer och på en platt jord.
Och om de motbevisas, då undviker de bevisen, eller försöker förklara bort det.

Jag väntar bara på att de ska förklara bort flygresorna.
En försökte förklara bort det, men missade att Sydafrika-sydamerika flyget var med mellanlandning.

Det kan nog vara så att en del av plattjordare är falska och hoppas på att få en gratis rymdtur runt jorden och månen.

De skulle väl kunna samla ihop "lite" pengar och hyra/köpa flygplan som de kan flyga till sydpolen/världskanten med.
Citera
2018-03-08, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Nja, jag tror inte att de leker med oss, plattjordarna.
Snarare så tror de på allvar på en del konspirationer och på en platt jord.
Och om de motbevisas, då undviker de bevisen, eller försöker förklara bort det.

Jag väntar bara på att de ska förklara bort flygresorna.
En försökte förklara bort det, men missade att Sydafrika-sydamerika flyget var med mellanlandning.

Det kan nog vara så att en del av plattjordare är falska och hoppas på att få en gratis rymdtur runt jorden och månen.

De skulle väl kunna samla ihop "lite" pengar och hyra/köpa flygplan som de kan flyga till sydpolen/världskanten med.

Flygresor och en pinne på en apelsin i vinkel med all ära men plattskallarna kan inte ens förklara var kanten på en platt jord befinner sig.

Epic fail och übertrollande i min bok.

Men visst, konspiration-idioter tror på allt möjligt förutom vedertagen vetenskap alà årskurs 7-9.

Tror dock att de skrattar åt er bakom skärmen.

Edit,
Om inte, var befinner sig kanten!?
Senast redigerad av deliciousdelux 2018-03-08 kl. 02:44.
Citera
2018-03-08, 06:50
Medlem
Citat:
Har inte du ställt frågan förut och fått svar?

Det var du som svarade och ditt svar var "vet inte" !

Denna fråga är extremt viktig. Jag förstår också varför flat earth-folket undviker den.
Citera
2018-03-08, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Det var du som svarade och ditt svar var "vet inte" !

Denna fråga är extremt viktig. Jag förstår också varför flat earth-folket undviker den.

Det är inte frågan om att undvika frågan, men dessa frågor har besvarats ett antal gånger redan, men skall försöka ge en kort sammanfattning av hur jag ser det.

Det finns ingen platta eller kant, vi är omgivna av vatten från alla håll. Vi har vatten av hög densitet ovan och i havsdjupen ökar vattnets densitet och tryck gradvis tills den blir ogenomtränglig Om du leker med tanken att du står nere i havsdjupet på den ogenomträngliga barriären så faller vattnets densitet och tryck gradvis hela vägen till domen. Vid havsytan övergår vattnet till gasform, atmosfär, men tryckfallet fortsätter till domen, där lågt atmosfärtryck kanske vakuum, möter vattnet ovan och bildar en isdom.
Att vatten vid tryckfall först övergår till gas och vid fortsatt tryckfall till fast form, is, är välkänt men globalisterna kallar det vilseledande för att koka eller frysa vatten. Det finns en del experiment på YouTube, t.ex. på länken nedan.
https://www.youtube.com/watch?v=2IOyJa8NSk0
Sen skall man också komma ihåg att vakuumkammaren i länken kan på sin höjd producera lätt vakuum, har man tillgång till avancerad utrustning så kan man kanske åstadkomma medelvakuum. Hög vakuum och total vakuum kan inte uppnås på grund av atmosfärtrycket.
Citera
2018-03-08, 15:26
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Det är inte frågan om att undvika frågan, men dessa frågor har besvarats ett antal gånger redan, men skall försöka ge en kort sammanfattning av hur jag ser det.

Det finns ingen platta eller kant, vi är omgivna av vatten från alla håll. Vi har vatten av hög densitet ovan och i havsdjupen ökar vattnets densitet och tryck gradvis tills den blir ogenomtränglig Om du leker med tanken att du står nere i havsdjupet på den ogenomträngliga barriären så faller vattnets densitet och tryck gradvis hela vägen till domen. Vid havsytan övergår vattnet till gasform, atmosfär, men tryckfallet fortsätter till domen, där lågt atmosfärtryck kanske vakuum, möter vattnet ovan och bildar en isdom.
Att vatten vid tryckfall först övergår till gas och vid fortsatt tryckfall till fast form, is, är välkänt men globalisterna kallar det vilseledande för att koka eller frysa vatten. Det finns en del experiment på YouTube, t.ex. på länken nedan.
Sen skall man också komma ihåg att vakuumkammaren i länken kan på sin höjd producera lätt vakuum, har man tillgång till avancerad utrustning så kan man kanske åstadkomma medelvakuum. Hög vakuum och total vakuum kan inte uppnås på grund av atmosfärtrycket.
Det där är inget annat än vilda fantasier. Var är denna "dome"?
Citera
2018-03-08, 16:03
Medlem
Citat:

Stort tack för ett lysande svar och att du tog dig tid att svara på frågan "hur ser kanten ut, är den skarp eller är kanten fasad". Vid första anblicken har jag svårt att förstå ditt resonemang. Men ska verkligen ge resonemanget en chans. Imponerande att du gjorde ett välformulerat och tappert försök i alla fall.

Länka gärna svaren där min fråga om "plattans tjocklek" besvaras med. Just tjockleken och hur kanten är utformad är ju nämligen väsentlig. Är "plattan" väldigt tjock och "kanten" avrundad/fasad så kan man ju säg att jorden är rund i alla fall, men har formen av en ellips.

Om man tänker sig en pannkaka så är den ju vad folk skulle säga platt. Men är pannkakan 10 cm tjock så skulle man ju säg att det är en cylinder. Om man då fortsätter resonemanget med "den tjocka pannkakan" och säger att den har avfasade ytor...ja då är den ju "rund" i någon mening (tänk rugby-boll ungefär)

Alltså (med mitt resonemang). Något som "är platt" måste vara väldigt platt (med skarp kant) för att det ska uppfattas så om man skalar ner det till något så litet att man kan lägga det på ett köksbord. De flesta skulle säg att en tallrik, bordsunderlägg eller pannkaka är platt. Men en rugbyboll är definitivt inte "platt", den är rund (därmed inte sagt att den är jämnt rund).

Fortsätter vi då resonemanget att jordklotet är tjockt som en rugbyboll. Ja då har vi ju en horisont ! och alltså ett runt jordklot.

En frisbee är också att betrakta som platt, men redan här skulle man kunna säg att man får en horisont då en frisbee lutar neråt mot kanten då den ändå är såpass tjock som den är (ca 2 cm på 30 cm). Så Jorden måste i så fall vara tunnare (uppskalningsmässigt sett)

Om tesen med flat earth ska stämma så får vi utveckla det ytterligare (genom nedskalning till en pannkaka) då kan man ju kunna räkna ut tjockleken på plattan (300 mm diameter på pannkakan som är 4 mm tjock motsvarar 2000 mil flat earth som är 26,66 mil tjock).

26 mil är såklart ingenting och skulle smulas sönder omgående (tänk hållfastheten på en 4 mm pannkaka).

Alltså är det något som inte stämmer ! "Pannkakan" måste vara starkare (alltså formad som en cylinder) för att hålla...Och då är den inte platt längre ! då är det ju en cylinder !

Om "cylindern" sedan har avfasade (oskarpa) sidor, då får man ett rugbyliknande föremål...och det är ju runt (om än inte runt som en fotboll) !

Därför MÅSTE ni flat earth-intresserade ge mig ett svar om tjockleken. Det är ju så väsentligt att allt annat faller. För att göra det lätt kan ni ge mig det i skala. Tänk "den platta jorden" som 30 cm.

Hur tjock är den ?
Citera
2018-03-08, 16:08
Medlem
tobbenzs avatar
Från och med nästa år tror jag det är så kommer man kunna åka ut i rymden som turist. Antingen flyga nära månen, eller åka upp till ISS och prova på en spacewalk. Det kostar dock nästan en miljard per skalle om jag minns rätt, vilket är synd.
Skulle ni som tror att jorden är platt vara öppna för att göra det?
Citera
2018-03-08, 16:12
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Inte ens plattjordare tror på den där löjliga smörjan. Gå och trolla något annat.
Citera
2018-03-08, 17:49
Medlem
Jinxess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Stort tack för ett lysande svar och ...
Hur tjock är den ?

Av hans svar och svar jag fått från likatänkande är den oändligt tjock. Likaså är hållfasthetslära eller annan mekanik/fysik inte relevant i sammanhanget då det är tal om en metafysisk skapare. Detta är förvisso inte övertygelsen hos alla då en del graviterar mot rörelsen för att de har auktoritetsförakt, saknar läshuvud eller är maniska - men majoriteten är religiösa.
Citera
2018-03-08, 18:20
Medlem
madtops avatar
Citat:

Om man ska vara ärlig finns det väldigt lite stöd för dina fantasier, man kan till och med sträcka sig så långt som att de strider mot allmän kunskap. Vi vet t.ex att luft och vatten inte är samma sak och vi vet att det inte finns en isdom.

Men visst, vi kan spekulera lite runt dina fantasier.
Varför övergår vattnet till luft vid havsytan och hur kommer det sig att det finns sjöar på 4000 meters höjd?
Varför faller trycket ju högre upp du kommer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in