2018-03-08, 16:28
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Nu har dom bestämt sig och Ed...n bedöms skyldig till morden.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/besked-om-domen-for-dubbelmordet-i-mantorp

Artikeln innehåller en i sammanhanget ganska ironisk felstavning:

"Tingsrätten har ju funnit att det föreligger övertygande besvining".

Eller medveten felstavning
Citera
2018-03-08, 16:54
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Man bevisar inte en tes, man motbevisar den. När man inte lyckas med det, och ingen annan heller lyckas motbevisa den, då får man börja anta att den stämmer.
Visst är det så.
Cirkusen här kretsar ju runt "rimligt tvivel"..

(Jag påbörjade skriva detta inlägg tidigare i eftermiddags - före beskedet från TR.)

Edvin har inledningvist (i polisförhören) försökt framställa olika scenario som inte har hållit vid syning. Han slutade därav försöka ge sin version av vad som hände i Mantorp Gård 5 den 11 juni 2017.

Edvins nya påstående om fler/andra GM saknar substans - det finns INGET spår eller ens vittnesmål som styrker att snubben "Mattias" någonsin har existerat, än mindre funnits på plats. Allt om det grundar sig i påståenden från Edvin. Vad dessa påståenden grundar sig i, är uppenbart gamla lögner och synder från Edvins sida.
Att helt motbevisa detta går säkert, men lär kräva mer utredning. Det ska dock inte behöva göras..

Edvins skor har bevisligen avgett spår i huset. Det ena med kladd efter att ha trampat i sörjan som uppstått på köksgolvet då paret bragts om livet och fick diverse vätskor hällda över sig.
Edvin har försökt påstå sig ha använt ett par andra skor och att hans gamla arbetskor kan ha blivit "lånade" då den dagen. Detta andra par skor skaffade han bevisligen först dagen efter.

(Slutklämmen)
Skorna av storlek 47 verkar bildligt ha klämt Edvin. Som man kan se på spåret så var han inte tillräckligt på tårna.
Citera
2018-03-08, 17:11
Medlem
Tingsrätten tar sig friheter att kalla detta ”besvining”, en bra felskrivning som jag kan hålla med om.

https://minfil.org/t4V8L5d5b9/DC196D32-4E20-4F48-A59C-C3D497678246.jpeg

2a på den ja...
Citera
2018-03-08, 17:37
Medlem
Då var ännu en dåre avplockad från banan. Utslaget var ju dock inte oväntat då det förelåg en stark bevisning mot Edvin.

Om Edvin levde i tron att han skulle lyckas ta sig ut bakvägen så kanske det inte är lämpligt att ta med egen spade till TR.

Undrar hur Edvin tänkte när han redogjorde för sina fantasier om att mörda folk och begå det perfekta brottet, han blev ju närmast lyrisk under sina utläggningar. Han kryddar sedan detta med två okända personer som skulle varit på plats.

Rättens deltagare satt nog och funderade på vilken planet denna person kom från. Här grävde han sin egen grav med den medhavda spaden.

Att det blir en koll av hans ev. hjärnfuktion är väl helt logiskt. Sen om resultat räcker för slutenvård är nog tveksamt. Jag tror det lutar åt livstids fängelse för denne Mullsjögrabb.
Citera
2018-03-08, 18:13
Medlem
Jaha då blir det 4 veckors nya spekulationer om resultatet av sinnesundersökningen.
Citera
2018-03-08, 18:24
Medlem
Tryckkokarens avatar
Fick notisen om att Edvin dömdes. Gick efter någon timme in på Flashback, för att kolla läget, döm till min förvåning att jag hittade en hel sida som bara handlade om vad andra undrar, om vad jag tycker!

Ni är för rara era busungar!

Naturligtvis ska pappa ge en första analys kring detta. Lugna och fina nu! Sitt stilla!

Är själv inte förvånad att han blev skyldig till mord, trodde inte heller att han skulle frias. Men hade inte blivit förvånad heller om han blivit släppt på fri fot.
Tingsrättens dom ska bli mycket intressant att läsa.

Samtidigt så blir mål av denna kaliber, alltid avgjorda i hovrätten. Kan inte minnas något fall där en misstänkt nekar, och inte överklagar vid fällande dom.
Vidare så ändrar hovrätten tingsrättens domar i nästan hälften av fallen. Det är värt att tänka på.

Att tingsrättens domar blir ändrade i så stor omfattning beror, enligt mig, på bristande kompetens hos nämndemännen. Det är värt att minnas att det bara är en (1) lagkunnig person bland de som dömer. Dessa har även lika mycket att säga till om, som den person som är juridiskt utbildad.

En annan aspekt i det hela är att nämndemännen är politiker. Hur många politiker fattar rätta beslut tror ni, i dagens Sverige? Detta är värt att tänka extra mycket på, skulle du själv vilja att en genus-certifierad, HBTQ-certifierad och dumihuvudet-certifierad MP-politiker, bestämma ditt öde? Jag betackar mig från det i alla fall.

Edvin kommer nu åka på psyk-kollo, för att de ska komma fram till om han är koko eller ej. Det tror jag inte de kommer göra, vilket innebär att tingsrätten kommer döma honom till livstids fängelse.

Avslutningsvis så skulle jag inte bli förvånad över en skräll i hovrätten.
Citera
2018-03-08, 18:39
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Avslutningsvis så skulle jag inte bli förvånad över en skräll i hovrätten.
Du menar typ att Edvin skulle lämna uppgifter som skulle kunna påvisa snubben "Mattias" existens?
Citera
2018-03-08, 18:43
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Du menar typ att Edvin skulle lämna uppgifter som skulle kunna påvisa snubben "Mattias" existens?
Jag tänker mer på bevisningen idag. Men skulle denna person existera, då skulle allt ta en helt annan vändning.

Detta är det jag personligen tycker är det som gör Edvins berättelse knasig. Han tar hellre ett livstidsstraff, än att identifiera den här mystiska figuren. Trots att hans familj är garanterade skydd.
Citera
2018-03-08, 18:50
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Jag tänker mer på bevisningen idag. Men skulle denna person existera, då skulle allt ta en helt annan vändning.

Detta är det jag personligen tycker är det som gör Edvins berättelse knasig. Han tar hellre ett livstidsstraff, än att identifiera den här mystiska figuren. Trots att hans familj är garanterade skydd.
Bevisningen idag är tillräckligt för att binda Edvin till platsen i samband med utförandet av morden.
Vet du vad.. Det spelar egentligen ingen roll hur många fler möjliga GM han skulle vilja dra in i detta - han blir ändå dömd för delaktighet i morden.
Citera
2018-03-08, 18:52
Medlem
Citat:

Med största sannolikhet gör han ju så för att personen i fråga inte existerar. Skulle bli mycket förvånad om en Mattias helt plötsligt dyker upp som gubben i lådan lagom till Hovrätten.

Så måste ju till och med du tänka?
Senast redigerad av daiquiri 2018-03-08 kl. 18:56.
Citera
2018-03-08, 18:54
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Bevisningen idag är tillräckligt för att binda Edvin till platsen i samband med utförandet av morden.
Vet du vad.. Det spelar egentligen ingen roll hur många fler möjliga GM han skulle vilja dra in i detta - han blir ändå dömd för delaktighet i morden.
Vet du vad.. Till och med Helene Facking Gestrin tvekade på om Edvin skulle dömas, eller ej. Så vad som spelar roll, det tycker jag du ska lämna åt de stora pojkarna istället.
Citera
2018-03-08, 18:56
Medlem
Edvin ljuger så att han är helt svart inombords. Enough said !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in