2018-03-08, 15:42
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Skönt. Risken är att jag blir tvungen att betala in riktigt mycket. Inte 100k dock.

Jag fick ingen special tid för 40k i aktieskatt. Det var bara att betala snabbt. Gick absolut inte att avbetala. Men lycka till!
Citera
2018-03-08, 15:48
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zippac
Någon som fyller i socialförsäkringsavgifter här?
Står ju att det gäller pensionsavgift bl.a. något säger mig att det ska fyllas i.

Har du egen firma, alternativt jobbar på ett företag utan tjänstepension (och då sparar själv i en liknande lösning) är det där den rutan du ska använda.
Citera
2018-03-08, 15:51
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Underskott av kapital är vanligtvis låneräntor eller förlustaffärer på fond eller aktiekonto. Låneräntor får man tillbaka 30% av om man har skatt på tjänsteinkomster att kvitta med. Vinst på aktie-/fondkonto kan kvittas mot förlust på aktie-/fondkonto. ISK skattas som inkomst av kapital oavsett hur det gått.

Eftersom du har EF så tillkommer den delen i deklarationen. Det är siffror du själv ger till SKV och är inget som kommer förtryckt.

Det står att avdrag medges med 70% av förlusten. Är det 70% av kapitalunderskottet? Sen tillkommer ju som sagt EF vilket min revisor får fixa. Frågan är om det blir mer eller mindre av underskottet då.
Citera
2018-03-08, 15:53
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Jag fick ingen special tid för 40k i aktieskatt. Det var bara att betala snabbt. Gick absolut inte att avbetala. Men lycka till!

Det var oroväckande att höra. Jag har dock inte gjort några vinster. Det är råvaruförluster jag har gjort och det är bara 70% avdragsgillt. Nåväl, jag får väl börja sälja av en massa prylar och utrustning jag har hemma. Kan nog komma upp i 50 000 kr då.

Vilket datum gäller om jag ska betala in allt på en gång?
Senast redigerad av JustZlatan 2018-03-08 kl. 15:55.
Citera
2018-03-08, 16:03
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Det var oroväckande att höra. Jag har dock inte gjort några vinster. Det är råvaruförluster jag har gjort och det är bara 70% avdragsgillt. Nåväl, jag får väl börja sälja av en massa prylar och utrustning jag har hemma. Kan nog komma upp i 50 000 kr då.

Vilket datum gäller om jag ska betala in allt på en gång?

Vill du slippa kostnadsränta helt ska du betala så att pengarna är bokförda på Skatteverkets konto senast den 12 februari respektive 3 maj, beroende på kvarskattens storlek. Datum får du av Skattemasen. Tycker synd om dig och lycka till, skatt är värre än mord att inte betala.

För mig hjälper inte fängelse utan det är vad jag ska betala som svider =)
Citera
2018-03-08, 16:08
Medlem
Hej!

En nybörjare behöver hjälp.

Avanza fyllde i min K4-blankett, där står det tydligt att jag gjorde en förlust på 29 000kr (2017). Vi pratar om ett "Aktie och fondkonto", AF.

Om vi säger att jag har betalat 20 000kr i skatt samma år,(inkomst från arbete) dras de då av 70 % av min förlust?
Damen jag pratade med på skatteverket pratade om 70 % men jag förstår inte riktigt.
Citera
2018-03-08, 16:16
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiermm
Hej!

En nybörjare behöver hjälp.

Avanza fyllde i min K4-blankett, där står det tydligt att jag gjorde en förlust på 29 000kr (2017). Vi pratar om ett "Aktie och fondkonto", AF.

Om vi säger att jag har betalat 20 000kr i skatt samma år,(inkomst från arbete) dras de då av 70 % av min förlust?
Damen jag pratade med på skatteverket pratade om 70 % men jag förstår inte riktigt.

Hej vad som menas är att värdet får tas upp till 70%, sedan är det som vanligt 30% (kapitalskatt) av det värdet du kan få kvitta mot skatten på tjänsteinkomst.

Det blir alltså -> 29000 * 0,7 = 20300 i kapitalförlust -> 20300 * 0,3 = 6090 i sänkning av skatten
Citera
2018-03-08, 16:17
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Vill du slippa kostnadsränta helt ska du betala så att pengarna är bokförda på Skatteverkets konto senast den 12 februari respektive 3 maj, beroende på kvarskattens storlek. Datum får du av Skattemasen. Tycker synd om dig och lycka till, skatt är värre än mord att inte betala.

För mig hjälper inte fängelse utan det är vad jag ska betala som svider =)

Måste vara 3 maj då. Jag får skylla mig själv då jag handlade med saker utan att veta vad jag höll på med. Utöver det här tillkommer även prel-skatten. För mig spelar kostnadsränta ingen roll, hellre det än konkurs.
Citera
2018-03-08, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Hej vad som menas är att värdet får tas upp till 70%, sedan är det som vanligt 30% (kapitalskatt) av det värdet du kan få kvitta mot skatten på tjänsteinkomst.

Det blir alltså -> 29000 * 0,7 = 20300 i kapitalförlust -> 20300 * 0,3 = 6090 i sänkning av skatten

Tack för ditt mycket tydliga svar!
Citera
2018-03-08, 16:39
Medlem
Citat:
Det står att avdrag medges med 70% av förlusten. Är det 70% av kapitalunderskottet? Sen tillkommer ju som sagt EF vilket min revisor får fixa. Frågan är om det blir mer eller mindre av underskottet då.

Varför har du revisor i en EF? Är du jurist?

Eller räknas din EF som stort bolag?
Citera
2018-03-08, 16:45
Medlem
motyls avatar
Jahapp. Ska tydligen betala ca 1200 kronor. Jävla utsugare. Exklusive moms/ränta/whatever stod det, någon som vet vad den ligger på?

Så jävla, jävla surt. Brukar alltid få tillbaka så detta var lite oväntat.
Citera
2018-03-08, 16:49
Medlem
SvartaVargens avatar
Sålde hus förra året. Är det svårt att deklarera detta själv ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in