Citat:
Ursprungligen postat av
Raffy
Börja alltid med matte grunden, i mitt fall gick jag snabbt igenom högstadiets matte sen matte 1 och 2 som HP bygger på. Gör sedan alla prov från 2011. Du ska simulera dagarna som om det vore ett riktigt prov, dvs samma upplägg och tid på HP. Sen analyserar du dina fel dagen efter. Vad gjorde du för fel, hann du med alla uppgifter? osc
Det som man oftast glömmer när man löser gamla HP frågor hemma är tidspressen. Man har möjlighet att sitta med en fråga i 5 min hemma men inte på provdagen.
Håller med dig i stora drag, framförallt det här med att man ska börja med grunden. Jag vill dock ta det steget längre och påstå att kan man det grundligt så finns det ingen tidspress.
Du vill vara i en situation där mattens alla formler sitter i ryggmärgen på dig. När man attackerar en HP-fråga ska man direkt se vad man behöver tillbuds för att kunna lösa den. Kan man det såpass väl så finns det ingen tidspress. Då kan man i lugn och ro lösa frågorna en efter en. Till exempel så såg jag till att memorera alla primtal mellan 0-100. Eftersom jag vet att det ofta kommer frågor i stil med "vilka av dessa tal är primtal". Ifall jag inte ens behöver räkna på det för att jag har det memorerat sparar jag där massa tid. OSV.
Jag jobbade aldrig med tidspress när jag övade. Utan jag tog en fråga i taget, och gick inte vidare med nästa fören jag verkligen förstod föregående fråga grundligt. Med tiden blev jag automatiskt snabbare på att lösa varje fråga, och "tidspressen" blev mindre av ett problem.
OBS, säger inte att ditt sätt är fel på något sätt. Alla lär sig olika såklart och alla sätt som fungerar är bra