Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Varför lägger inte GS inspelningarna på sin egen sajt (
http://www.granskningsverige.se/)? Det är väl ”bara” att redigera bort de bilder som anses strida mot upphovsrätten eller lägga upp enbart ljudfiler. En sida med länkar till ljudfiler med tillhörande beskrivning av innehållet skulle duga bra för mig. Det är innehållet i samtalen som är det intressanta.
Eller varför inte skapa ett nytt YouTube-konto och lägga upp redigerade filmer utan sådant som kan strida mot upphovsrätten?
Det mest logiska alternativet vore väl ändå om Flashbacks användare tillsammans startade en insamling för att tillåta Granskning Sverige att inhandla en egen server? Alltså, så att de antingen kan köpa den hårdvara som krävs för att hosta GS-sajten på en egen maskin, eller alternativt om Flashbacks användare helt sonika köpte in hårdvaran åt dem? Jag vet inte var de hostar sin
nuvarande sajt, men den ser till utseendet typ ut som att den ligger hos blogspot eller något liknande. Att den till synes heller inte innehåller några egenhostade videos är ju också ett tecken på att serverutrymmet är minst sagt begränsat...
Om GS får en egen serverhårdvara är det enbart för gruppen att ladda upp ny, utökad version av sin webbsida på den inköpta maskinen, för att därefter skicka iväg den till valfri serverfarm för hosting. Förslagsvis till ett servercenter utomlands, där svenska staten inte lätt kan komma åt den. Snabbt och lätt, och jag tror nog att insamlingen skulle vara över på fem röda om samtliga hugade användare här på Flashback hjälpte till.
Sedan är det bara för GS att låta bli att ladda upp videos med "känsligt" material på Youtube. Istället lägger man dessa på den egna servern och hänvisar till GS-webbsajten med allt videomaterial från Twitter, Youtube och Facebook. Efter att tillräckligt många människor fått upp ögonen för den nya GS-sajten kommer trafiken att gå dit automatiskt, precis som den gjorde till Youtube-sidan när folk ursprungligen fick upp ögonen för denna.