Citat:
Ursprungligen postat av
Magban
Självklart var omhändertagande rättfärdigat om barnet var undernärt, väljer dock att inte låta förklaringen vara så enkel som föräldrarnas veganska kost. De allra flesta vet trots allt nu år 2018 att man med kunskap kan äta vegansk kost utan problem.
Sen att köttvurmare tar tillfället i akt förstår jag, men gissar att ni blivit lika upprörda om ett barn som närts med enbart mamma Scans köttbullar och makaroner omhändertogs pga näringsbrist, vilket nog tyvärr är betydligt vanligare.
Precis! Jag minns själv när min syster var liten, hon var smal som en pinne och läkare sa åt våra föräldrar att hon behövde gå upp i vikt. Hon fick animalisk kost, mycket smör, ost, fisk och fet mjölk men hon gick ändå inte upp vikt. Det hade med största sannolikhet inte spelat någon roll om hon hade fått vegansk kost eller inte.
Dock är det galet att man som föräldrar kan hålla så hårt på vegansk kost när ungen t.om. måste sondmatas (okej hon fick fisk ibland, men vi vet ju inte hur mycket). Då gör man ALLT för att ge en näringsrik kost, oavsett om det är animaliskt eller inte. Riktigt korkade människor måste jag säga.