2018-03-07, 18:01
Medlem
Självklart var omhändertagande rättfärdigat om barnet var undernärt, väljer dock att inte låta förklaringen vara så enkel som föräldrarnas veganska kost. De allra flesta vet trots allt nu år 2018 att man med kunskap kan äta vegansk kost utan problem.

Sen att köttvurmare tar tillfället i akt förstår jag, men gissar att ni blivit lika upprörda om ett barn som närts med enbart mamma Scans köttbullar och makaroner omhändertogs pga näringsbrist, vilket nog tyvärr är betydligt vanligare.
Citera
2018-03-07, 18:17
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Självklart var omhändertagande rättfärdigat om barnet var undernärt, väljer dock att inte låta förklaringen vara så enkel som föräldrarnas veganska kost. De allra flesta vet trots allt nu år 2018 att man med kunskap kan äta vegansk kost utan problem.

Sen att köttvurmare tar tillfället i akt förstår jag, men gissar att ni blivit lika upprörda om ett barn som närts med enbart mamma Scans köttbullar och makaroner omhändertogs pga näringsbrist, vilket nog tyvärr är betydligt vanligare.
Håller med.
Men så blir det när det går till överdrift och föräldrar vare sig de är köttätare på scan produkter o snabbmakaroner, eller veganer som ger gurka till middag vägrar inse att de riskerar att ha livet av sin unge i förtid.
Båda läger av föräldrar behöver en ordentlig kurs i näringslära.
Tycker att båda ytligheterna är hemska.
Citera
2018-03-07, 18:19
Medlem
Citat:
Självklart var omhändertagande rättfärdigat om barnet var undernärt, väljer dock att inte låta förklaringen vara så enkel som föräldrarnas veganska kost. De allra flesta vet trots allt nu år 2018 att man med kunskap kan äta vegansk kost utan problem..

Bra inlägg. Barnen i familjen åt f.ö. även fisk, enligt artikeln.
Håller helt med dig. Inget barn ska fara illa. Soc ingriper snarast för sällan.
Citera
2018-03-07, 18:31
Medlem
Citat från artikeln:

Citat:
Till saken hör att familjen äter vegansk kost. Barnen får emellertid även fisk för att få i sig vissa näringsämnen som är svåra att tillgodogöra sig annars.

Det 19 månader gamla barnet har dock haft svårt att äta sedan sex månaders ålder, och familjen har därför varit i kontakt med vården vid flera tillfällen. Bland annat gjordes en utredning av barn- och ungdomspsykiatrin, som inte kunde hitta någon neuropsykiatrisk orsak till barnets matvägran.

Väldigt relevant som TS inte verkade vilja beröra. TS klipper även bort en relevant del av en annan sak.

Citat:
Föräldrarna ska då ha gett beskedet att de skulle återkomma samma dag om huruvida de gick med på att ge den mjölkbaserade ersättningen eller inte.
Vi ville kolla med leverantören. På innehållsförteckningen stod att den sojabaserade kunde ges till barn med försiktighet, men när vi förstod att vi inte hade något val gick vi med på den mjölkbaserade, säger pappan till NVP.

Omöjligt att säga bu eller bä. Vi vet för lite.
Citera
2018-03-07, 18:34
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Växande barn behöver mycket energi, att vuxna med kunskap kan låta bli att svälta ihjäl på veganmat är en sak, men med ett litet barn går det ju rätt fort om det bara matvägrar lite, det blir ju sådanna mängder mat som skall till om den är helt vegansk.
Citera
2018-03-07, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Växande barn behöver mycket energi, att vuxna med kunskap kan låta bli att svälta ihjäl på veganmat är en sak, men med ett litet barn går det ju rätt fort om det bara matvägrar lite, det blir ju sådanna mängder mat som skall till om den är helt vegansk.
Maten var inte helt vegansk. Se mitt tidigare inlägg.
Citera
2018-03-07, 18:45
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Maten var inte helt vegansk. Se mitt tidigare inlägg.

Jo, jag utgick bara att eftersom det handlade om "vissa näringsämnen" så kan det också ha varit nån typ av fiskolja bara. Svårt att kompensera ett redigt kaloriunderskott med omega 3.
Citera
2018-03-07, 18:50
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Synd att det inte finns några tillgängliga växtbaserade alternativ till bröstmjölk om man inte kan amma själv. Vet att det finns i flera andra länder. Sojabaserade produkter förespråkas ju ej av livsmedelsverket trots att det inte finns några goda skäl till detta.

Nu framgick det ju att barnet faktiskt åt både bröstmjölksersättning gjord på mjölk från kor samt åt även fiskar. Ändå tar man tillfället i akt att peka ut vegankosten som den bakomliggande orsaken (trots att en vegansk kost kan vara fullvärdig och hälsofrämjande i livets alla stadier, dvs från foster till ålderdom).

Känns lite som att peka ut kött som orsaken till proteinbrist i ett fall där någon bara åt gelatin.
Citera
2018-03-07, 18:52
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:

Precis! Jag minns själv när min syster var liten, hon var smal som en pinne och läkare sa åt våra föräldrar att hon behövde gå upp i vikt. Hon fick animalisk kost, mycket smör, ost, fisk och fet mjölk men hon gick ändå inte upp vikt. Det hade med största sannolikhet inte spelat någon roll om hon hade fått vegansk kost eller inte.

Dock är det galet att man som föräldrar kan hålla så hårt på vegansk kost när ungen t.om. måste sondmatas (okej hon fick fisk ibland, men vi vet ju inte hur mycket). Då gör man ALLT för att ge en näringsrik kost, oavsett om det är animaliskt eller inte. Riktigt korkade människor måste jag säga.
Citera
2018-03-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Precis! Jag minns själv när min syster var liten, hon var smal som en pinne och läkare sa åt våra föräldrar att hon behövde gå upp i vikt. Hon fick animalisk kost, mycket smör, ost, fisk och fet mjölk men hon gick ändå inte upp vikt. Det hade med största sannolikhet inte spelat någon roll om hon hade fått vegansk kost eller inte.
Var lite samma för mig. Åt som en jävla häst men fick ändå liggsår för att jag var så mager. Så var det fram tills jag var ca 17 år.

Citat:
Dock är det galet att man som föräldrar kan hålla så hårt på vegansk kost när ungen t.om. måste sondmatas (okej hon fick fisk ibland, men vi vet ju inte hur mycket). Då gör man ALLT för att ge en näringsrik kost, oavsett om det är animaliskt eller inte. Riktigt korkade människor måste jag säga.
Fast mat blir ju heller inte automatiskt näringsrik för att man byter till animalier, och som du själv påpekar så vet vi inte hur mycket fisk barnet fick.
Citera
2018-03-07, 19:20
Medlem
Jag tror nog att vegankosten bara är en del av problemet. Anledningen till att barnet tvångsomhändertagits är förmodligen att föräldrarna har bristande insikt i ett så litets barn behov. Om barnet väl är så undernärt att det behöver sondmatas borde fokus ligga på barnets hälsa och inte på föräldrarnas önskan om en viss kost. Äta vegankost kan det ju göra sedan, när det blivit lite större och starkare.
Citera
2018-03-07, 19:22
Medlem
dwgs avatar
Människor ska inte äta veg så förbjud skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in