2018-03-07, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonocronic
"Postnord har tidigare uppgett att det kommer cirka 150.000 paket om dagen till Arlanda och enligt Thomas Backteman är 120.000 av de paket som kommer från ett land utanför EU. Cirka 20.000 av dem är märkta som gåvor och kommer att gås igenom av Tullverket, och berörs därför inte av Postnords nya avgifter."

Verkar alltså som att alla paket märkta gåvor går DIREKT till tullverket utan tvekan.
Jobbigt.
Cirka 20.000 av dem är märkta som gåvor och kommer att gås igenom av Tullverket, och berörs därför inte av Postnords nya avgifter."
Ganska intressant den sista raden här "och berörs därför inte av Postnords nya avgifter." det innebär att om varan är märk som gåva slipper du betala postens avgift, om man nu skall tro på honom, det blir ju en bra deal för paket med låga värden?
Citera
2018-03-07, 13:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Cirka 20.000 av dem är märkta som gåvor och kommer att gås igenom av Tullverket, och berörs därför inte av Postnords nya avgifter."
Ganska intressant den sista raden här "och berörs därför inte av Postnords nya avgifter." det innebär att om varan är märk som gåva slipper du betala postens avgift, om man nu skall tro på honom, det blir ju en bra deal för paket med låga värden?
Ja helt rätt så fort brevet skickats från postnord till Tullverket så slipper du betala Postnords avgift. Frågan är om Tullverkets avgift justerats den var tidigare 125 kr
Citera
2018-03-07, 13:24
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja helt rätt så fort brevet skickats från postnord till Tullverket så slipper du betala Postnords avgift. Frågan är om Tullverkets avgift justerats den var tidigare 125 kr

Källa på det? Tidigare när jag fått betala för ett paket utanför EU så har det stått "Tullverkets avgifter": (och så har det varit summan för moms/tull) och sen har det stått Postnords administrativa avgift på 125:-

Tror faktiskt inte Tullverket har någon administrativ avgift som Postnord har så du betalar inte mer än själva momsen och tullavgiften till Tullverket. Men rätta mig om jag har fel, men inte utan en pålitlig källa. :-)

Edit: mailade Tullverket och frågade nu!
Senast redigerad av balleboj 2018-03-07 kl. 13:32.
Citera
2018-03-07, 13:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Källa på det? Tidigare när jag fått betala för ett paket utanför EU så har det stått "Tullverkets avgifter": (och så har det varit summan för moms/tull) och sen har det stått Postnords administrativa avgift på 125:-

Tror faktiskt inte Tullverket har någon administrativ avgift som Postnord har så du betalar inte mer än själva momsen och tullavgiften till Tullverket. Men rätta mig om jag har fel, men inte utan en pålitlig källa. :-)
Du har helt rätt det är transportföretagen som tar ut avgiften. Fakturan kommer dock från Tullverket dom clearar det väl sinsemellan i efterhand.

http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/allmantomavgifter.4.792224361590183a4d311a5.html

Det är klart att Postnord i det här fallet skall ha avgiften det är ju dom som gjört att jobbet med att ankomsregistrera m.m.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-07 kl. 13:42.
Citera
2018-03-07, 13:36
Medlem
Citat:
Tullen har ingen avgift på 125kr ,du hittar på igen!
Citera
2018-03-07, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Samma gäller postaren du svarar.
10 poster sedan 2011, 8 i denna tråd.

(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod

Notera "178 gånger...Alla har kommit fram...Tur? Knappast".

Hanna-Wigh, du behöver givetvis inte tro mig men jag loggade in på DX samt Ali Express och adderade ihop alla ordrar beställda och det vart just 178. Och alla av dom har kommit fram. Jag vet att nåt av dom för några år sedan kom typ 5 månader senare men som sagt, de kom fram.
Du är givet fri att tro mig eller ej men jag har ingen anledning till att ljuga eller överdriva om det.
Citera
2018-03-07, 13:43
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Tullen har ingen avgift på 125kr ,du hittar på igen!
Ja fel av mig man betalar in avgiften till Tullverket som sedan betalar den vidare till transportföretaget. Mitt misstag, sorry!
Citera
2018-03-07, 13:47
Medlem
ballebojs avatar
Citat:

Citat:
Du har helt rätt det är transportföretagen som tar ut avgiften. Fakturan kommer dock från Tullverket dom clearar det väl sinsemellan i efterhand.

http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/allmantomavgifter.4.792224361590183a4d311a5.html

Det är klart att Postnord i det här fallet skall ha avgiften det är ju dom som gjört att jobbet med att ankomsregistrera m.m.

Jo, men det jag inte fattar är varför du nämner i det första stycket att Tullverkets avgift ÄR 125:- när det var Postnords avgift innan den 1/3 som nu ligger på 75:- på försändelser under 1500:- och 125:- på försändelser som har ett värde på 1500:- eller mer. Varför skulle Tullverket helt plötsligt börja ta 125:- för gåvor menar du när vi är överens om att det är transportföretagen som tar extra betalt och inte Tullverket..?
Citera
2018-03-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ja fel av mig man betalar in avgiften till Tullverket som sedan betalar den vidare till transportföretaget. Mitt misstag, sorry!
Ja ,du har fel här med ,du betalar in till transportföretaget , de har redan betalt dina avgifter till tullen !
Citera
2018-03-07, 14:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ja ,du har fel här med ,du betalar in till transportföretaget , de har redan betalt dina avgifter till tullen !
Nej avgiften till transportföretaget står med på Tullverkets faktura, jag har betalt många gånger men ej sett att det står transportföretagets avgift.
Citera
2018-03-07, 14:08
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Jo, men det jag inte fattar är varför du nämner i det första stycket att Tullverkets avgift ÄR 125:- när det var Postnords avgift innan den 1/3 som nu ligger på 75:- på försändelser under 1500:- och 125:- på försändelser som har ett värde på 1500:- eller mer. Varför skulle Tullverket helt plötsligt börja ta 125:- för gåvor menar du när vi är överens om att det är transportföretagen som tar extra betalt och inte Tullverket..?
Avgiften har alltid tidigare varit 125:- det är inget nytt påfund. På tullverkets hemsida står fortfarande 125:- och jag har alltid betalt 125:- till tullverket (som dom sedan betalt till transportföretaget) så därför är det svårt att veta vad det blir för summa på fakturan, men troligtvis blir det 75:- som dom ändrat den till efter den 1/3

Och nej du behöver inte betala avgift eller moms för gåvor du behöver bara bevisa för Tullverket att det är en gåva så släpper dom igenom den utan kostnad (om den är värd mindre än 500 kr)
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-07 kl. 14:13.
Citera
2018-03-07, 14:11
Medlem
Vi har diskuterat ett flertal gånger i tråden hur fribeloppet för moms är för andra stater både i och utom EU. Jag fann ett papper från 2014 som noggrant går igenom vissa aspekter av det hela:
"The import VAT and duty de-min imis in the European Union – Where should they be and what will be the impact?"
http://www.euroexpress.org/uploads/ELibrary/CDS-Report-Jan2015-publishing-final-2.pdf

Edit: USA höjde 2016 sitt belopp från 200$ till 800$, kan tilläggas
https://www.cbp.gov/newsroom/national-media-release/de-minimis-value-increases-800
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-07 kl. 14:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in