2018-03-07, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Känner ungefär likadant.

https://www.svd.se/jag-lagger-skambud-utan-att-skammas?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Mycket intressant krönika från bostadsköpare. Mest intressanta är att alla visste att det var spekulation på nybyggnation. Så här skriver krönikören.

Du känner säkert en själv – någon som köpt en nyproducerad bostadsrätt bara på spekulation. Jag gör det. Flera kollegor gör det. Erik Thedéen gör det. Jag har rent av hört talas om personer som inlett ett sorts samarbete med mäklare, som hojtade till när ett nytt lämpligt objekt dök upp att spekulera i. Vd:n för Notar sa i en intervju nyligen att så mycket som 70–80 procent av nyproduktionen som de förmedlat kan ha varit spekulationsköp.

Så "alla" journalister visste att spekulation på nybyggnation pågick. Och t o m Finansinspektionen visste enligt krönikören. Så varför gjordes det inte undersökningar om vad som pågick? Journalisterna gjorde inte det och det verkar som att FI inte heller gjort det. Borde finnas ett stort allmänintresse där för både de som ville köpa bostad och för politiker och myndigheter eftersom det även påverkar BNP-siffror. Medierna har stort ansvar här. De förmedlade bilden att det går inte att spekulera i bostäder i Sverige. Nu vet vi att det går.

https://www.svd.se/jag-lagger-skambud-utan-att-skammas
2018-03-07, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
De där siffrorna betyder inte så mycket eftersom nästan alla som har hyresboende idag också har en plats i kön samtidigt. De som bor i hyreslägenheten i stan sedan 90 talet kan har en köplats som 20 år och har bra möjligheter till ännu bättre ställe

Jag tror att även bostadskön är också en del av frisk marknad, eftersom tiden räknas som resurs, lång vänte tid betyder mer insats i resurs, därför en låg hyran lägenhet med lång väntetid blir så dyrt att det blir dyrare än hög hyran lägenhet som man kan få nu. Grunden till högre hyran eller längre vänte tid är fortfarande brist av hyreslägenheter

Från frisk marknad vyn, bygga hyreslägenheter är inte bra affärsidé: Om en 2:a kosta 1.2 Miljon i produktion, även om du ta in 10000 kr. i hyran, du få bara 120t kr per år, och det ta 10 år att få investeringen tillbaka, ännu längre om du ta lån. Men om du bygga bostadsrätt och flytta lånet till föreningen, du får pengarna + vinst tillbaka direkt efter slutförd försäljningen, max 1 år

Därför är det bara statlig bolag som kan planerar ganska långsiktigt har intresse att bygga hyresrätt, det kanske löna sig efter 10 år, men vanliga företag kan inte planera så här lång

Det finns kostnader som fastighetsägare, t ex underhåll.

Sedan finns det givetvis privatägda fastighetsbolag som bygger hyresrätter.

20 Största bostadsägarna
Publicerades 2017-03-02

1. Rikshem

28.000 lägenheter

2. HSB

27.000 lägenheter

3. Willhem

22.800 lägenheter

4. Stena Fastigheter

22.800 lägenheter

5. Heimstaden

19.400 lägenheter

6. Akelius

17.300 lägenheter

7. D. Carnegie & Co

16.400 lägenheter

8. Balder

13.000 lägenheter

9. Victoria Park

12.800 lägenheter

10. SKB

7.900 lägenheter

11. Wallenstam

7.600 lägenheter

12. Lundbergs

7.000 lägenheter

13. Ikano Bostad

5.900 lägenheter

14. SBB

5.300 lägenheter

15. Einar Mattsson

5.200 lägenheter

16. Skandia Fastigheter

5.000 lägenheter

17. Riksbyggen

4.700 lägenheter

18. M2 Gruppen

4.700 lägenheter

19. Folksam Fastigheter

3.900 lägenheter

20. CA Fastigheter

3.600 lägenheter
2018-03-07, 09:58
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Känner ungefär likadant.

https://www.svd.se/jag-lagger-skambud-utan-att-skammas?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Tack för den länken. Du och Peter är inte ensamma. Jag tror väldigt många känner likadant.

// CC
2018-03-07, 10:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av saso
tvärtom, ägaren höjer hyran så fort det blir tal om renovering förutom att hyran höjs en gång per år
avkastningen:

1. lägre hyror
2. värdet som ökar med tiden

Jag antar att du menar bostadsrätter.
1. Du betalar inte hyra utan en avgift till föreningen. Det är en viss skillnad...
2. Värdet som ökar med tiden? Ok, vad är det med en bostad som gör att den är värd mer i framtiden än nu? Borde det inte vara tvärtom. Lägenheten slits och förbrukas precis som vilket annat konsumtionsobjekt som helst. En sliten bostad är mindre värd än en ny och obegagnad.

Förklara varför en bostad går upp i värde med tiden.
2018-03-07, 10:10
Avslutad
EUR/SEK=10,22

https://finance.yahoo.com/quote/eursek=X?ltr=1
2018-03-07, 11:10
Avslutad
Priset i EUR för en tvåa på Södermalm, median, kEUR/m2, booli.se:

1-7 mars

2013: 7,10
2014: 7,81
2015: 8,18
2016: 9,16
2017: 9,84
2018: 7,74 *

* EUR-kurs just nu och hittills registrerade objekt. För övriga mätningar EUR-kurs per den 1 mars varje år.

=>
I EUR är alltså en Södermalmslägenhet nu billigare än den var för fyra år sedan, 2014.

Man kan också konstatera att raset det senaste året är ca 20% i EUR, men bara ca 15% i SEK, dvs kronan har agerat krockkudde (så som jag förutspådde i höstas).

Frågan framgent är hur mycket krockkudde Riksbanken kommer att tillåta kronan att vara. Nuvarande svaga krona leder till importerad inflation under månaderna framöver. Vi kan få ett omslag med starkare krona, men högre räntor, om Riksbanken så vill. Bostadspriserna i SEK faller då mer p g a att räntekostnaderna stiger.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-03-07 kl. 11:29.
2018-03-07, 11:54
Avslutad
En katt-och-råtta lek som det nu gäller att va uppmärksam på är följande:

1) Flera av de stora bostadsutvecklarna sitter på stora portföljer med byggrätter
2) Samtidigt har de väldigt starka balansräkningar

=> De kan alltså högaktningsfullt skita i att bygga på marken de äger och istället vänta på bättre tider.

Det är därför extremt viktigt att kommunerna fortsätter att sälja mark till de priser de kan få ut. Troligen kan man va optimist härvidlag, eftersom kommunerna i någon mening konkurrerar med varandra. Om t ex Järfälla skulle sluta upp att sälja mark (osannolikt) så skulle Nacka kunna sälja desto mer. Och det är just kommuner som Nacka och Järfälla som kommer att bidra till att priser fortsätter att pressas så att vanligt folk till slut kommer att kunna få ett prisvärt boende utan köer och spekulation.

Om kommunerna med all tydlighet visar att de fortsätter att sälja mark även i en fallande marknad, då sätter de också press på övriga stora markägare att bygga för att deras tillgångar inte ska bli "stranded assets". och därigenom blir det en positiv utvecklingen för bostadsmarknaden som helhet, dvs fortsatt kraftiga prisfall.

En annan effektiv metod för att få fart på markanvändningen är förstås alltid att beskatta mark.
2018-03-07, 12:48
Medlem
Angående markanvisningar så är det dessa jag tycker är intressantast i GBG i år(då det är i min stadsdelsnämnd).

Triangeltomten vid Folketshus - Verksamheter eventuellt bostäder
Kungsladugårdsskolan - 100 Studentlägenheter
Skanstorget - 80 HR 120 BR
Carnegie brygga - 40 HR 40 BR

Triangeltomten är den enda som i princip är igenom hela processen dock, DPn(där ca 1300 bostäder ingår, det är en stor detaljplan, med stora volymer kontor, verksamheter och bostäder) antogs av byggnadsnämnden tidigare i år, sedan kan och kommer antagligen DPn att överklagas, men den borde vinna laga kraft i år.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-03-07 kl. 12:50.
2018-03-07, 13:09
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Vad sägs om Västmannagatan. 32 kvm 4.640.000 kr, 145.000 kr/kvm - slutpris på Booli idag?
2018-03-07, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Vad sägs om Västmannagatan. 32 kvm 4.640.000 kr, 145.000 kr/kvm - slutpris på Booli idag?

Jag tänker mig en liten etta för en osannolik summa. Hur motiverar man ett sådant köp? Vem är den typiske köparen?

Jag fattar det inte. 1,500,000 vore väl ett rimligt pris?
2018-03-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
En katt-och-råtta lek som det nu gäller att va uppmärksam på är följande:

1) Flera av de stora bostadsutvecklarna sitter på stora portföljer med byggrätter
2) Samtidigt har de väldigt starka balansräkningar

=> De kan alltså högaktningsfullt skita i att bygga på marken de äger och istället vänta på bättre tider.

Det är därför extremt viktigt att kommunerna fortsätter att sälja mark till de priser de kan få ut. Troligen kan man va optimist härvidlag, eftersom kommunerna i någon mening konkurrerar med varandra. Om t ex Järfälla skulle sluta upp att sälja mark (osannolikt) så skulle Nacka kunna sälja desto mer. Och det är just kommuner som Nacka och Järfälla som kommer att bidra till att priser fortsätter att pressas så att vanligt folk till slut kommer att kunna få ett prisvärt boende utan köer och spekulation.

Om kommunerna med all tydlighet visar att de fortsätter att sälja mark även i en fallande marknad, då sätter de också press på övriga stora markägare att bygga för att deras tillgångar inte ska bli "stranded assets". och därigenom blir det en positiv utvecklingen för bostadsmarknaden som helhet, dvs fortsatt kraftiga prisfall.

En annan effektiv metod för att få fart på markanvändningen är förstås alltid att beskatta mark.

Ett intressant resonemang du för Mr president. Men om vi utgår från scenariot så borde väl fortsatt kraftigt bopriser fall leda till skador på övriga ekonomin, har svårt att se kommunerna vilja medverka till detta. Iaf på ett medvetet plan.
Eller vad tror du?
2018-03-07, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Angående markanvisningar så är det dessa jag tycker är intressantast i GBG i år(då det är i min stadsdelsnämnd).

Triangeltomten vid Folketshus - Verksamheter eventuellt bostäder
Kungsladugårdsskolan - 100 Studentlägenheter
Skanstorget - 80 HR 120 BR
Carnegie brygga - 40 HR 40 BR

Triangeltomten är den enda som i princip är igenom hela processen dock, DPn(där ca 1300 bostäder ingår, det är en stor detaljplan, med stora volymer kontor, verksamheter och bostäder) antogs av byggnadsnämnden tidigare i år, sedan kan och kommer antagligen DPn att överklagas, men den borde vinna laga kraft i år.
Om man tittar på Booli vad som ligger ute till salu i Göteborgs innerstad så är det påfallande mycket nyproduktion, till skillnad från i Stockholms innerstad (såsom Booli definierar dessa innerstäder). Verkar hända mycket där vid Ebbe Lieberathsgatan (Krokslätt?). Du kanske kan utveckla något kring vad detta är för område? Kanske är fel att kalla detta innerstad...
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-03-07 kl. 13:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in