2018-03-07, 08:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Flera på Postnords kundservice säger att det inte spelar någon roll och att man får betala för försändelsen igen ändå. Är dom felinformerade eller har du fel?
Jag vet ej vad dom säger bara vad jag själv upplevt.
Citera
2018-03-07, 08:21
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag vet ej vad dom säger bara vad jag själv upplevt.

Har du upplevt det efter den 1/3? :-) Skulle inte lita på att få igenom en ersättningsvara kostnadsfritt. Men kan väl vara värt att testa en gång för att se!
Citera
2018-03-07, 08:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Du fyller i en exportdeklaration när du returnerar varan för reparation / utbyte och ber säljaren ange det numret på returen funkat för mig borde funka för alla.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-07 kl. 08:35.
Citera
2018-03-07, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Fick ett paket i brevlådan igår (6 mars) från Kina. Inga extra avgifter eller meddelande från postnord.

Jag har också fått det nyligen, men jag tror de ankom Sverige före den första mars.
Citera
2018-03-07, 08:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Har du upplevt det efter den 1/3? :-) Skulle inte lita på att få igenom en ersättningsvara kostnadsfritt. Men kan väl vara värt att testa en gång för att se!
Se till att fylla i exportdeklaration på den trasiga varan du returnerar och be säljaren hänvisa till det numret på returen så skall det gå bra
Citera
2018-03-07, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Fråga dig vad EAD (Electronic Advanced Data) är till för:
"EAD refers to item-level messages shared between an Posts, Customs and air carriers to facilitate safe and efficient delivery of international mail containing goods."
http://news.upu.int/no_cache/nd/poc-sees-success-with-new-working-methods/

Koden talar om det är en gåva. Notera ordet "Customs" i ovanstående citat.

Exempel:
"C08 – Customs Duty exemption and VAT exemption"
https://www.revenue.ie/en/tax-professionals/tdm/customs/reliefs/customs-treatment-of-gifts-and-items-of-negligible-value.pdf

Nej EAD är inte en bakväg för att förbjuda gåvor till "boende" i EU som kommer från någon utanför unionen.

COUNCIL DIRECTIVE 2006/112/EC
"Article 16

The application by a taxable person of goods forming part of his business assets for his private use or for that of his staff, or their disposal free of charge or, more generally, their application for purposes other than those of his business, shall be treated as a supply of goods for consideration, where the VAT on those goods or the component parts thereof was wholly or partly deductible.

However, the application of goods for business use as samples or as gifts of small value shall not be treated as a supply of goods for consideration." (min fetning)
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:32006L0112 (rättad länk)

Finns det domar från Europadomstolen gällande texten?

Fast ditt citat handlar om gåvor och samples till företag , inte privatpersoner.
Sen vet jag inte om det rör sig om post inom EU bara. Då betalar man ju omvänd moms eller vad det heter.
Citera
2018-03-07, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Fick ett paket i brevlådan igår (6 mars) från Kina. Inga extra avgifter eller meddelande från postnord.

Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag har också fått det nyligen, men jag tror de ankom Sverige före den första mars.

Det bör vara så! Frågan är väl också om era paket skickades som ”gift”, skickades dom som det?

Eller hur gäller reglerna, man kan väl inte behöva betala avgift+moms om det är en gåva och att värdet är under 500kr, vad har postnord sagt om detta?
Citera
2018-03-07, 08:53
Medlem
Jag fick ett paket igår, som hade ankommit till Sverige för nästan två veckor sedan (21/2). Skulle tro att det finns massor av paket kvar som har kommit till Sverige innan mars. De ligger någonstans i Postnords gömställe, och väntar på att bli utdelade. Några gånger har jag sett att det efter ankomsten till Sverige har tagit ca en månad innan försändelserna har nått fram till mig. Så hoppas inte för mycket (om att ha sluppit avgiften).
Citera
2018-03-07, 09:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storeture
Det bör vara så! Frågan är väl också om era paket skickades som ”gift”, skickades dom som det?

Eller hur gäller reglerna, man kan väl inte behöva betala avgift+moms om det är en gåva och att värdet är under 500kr, vad har postnord sagt om detta?
Att gift endast kan skickas vid enstaka tillfälle från en privatperson till en annan privatperson. Postnord skickar alla paket märkta gift till Tullverket för utredning.
Citera
2018-03-07, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Fast ditt citat handlar om gåvor och samples till företag , inte privatpersoner.
Sen vet jag inte om det rör sig om post inom EU bara. Då betalar man ju omvänd moms eller vad det heter.
Nej, mina citat handlar framförallt om elektronisk märkning av gåvor - Gåvor försvinner inte i och med EAD.

I slutet av min post citerar jag ett EU-direktiv, med min egna fråga om hur direktivet har praktiserats (vilka domar?) av Europadomstolen.
Citera
2018-03-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Att gift endast kan skickas vid enstaka tillfälle från en privatperson till en annan privatperson. Postnord skickar alla paket märkta gift till Tullverket för utredning.
Hur vet du det?
Citera
2018-03-07, 09:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Hur vet du det?
Om du har läst inläggen i den här tråden så har du sett länken till Postnords uttalande om det...

https://www.breakit.se/artikel/12049/sa-manga-har-betalat-postnords-nya-kina-avgift-betalar-snabbt
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-07 kl. 09:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in