2018-03-06, 22:33
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag tror han menar att misstänkt tejpade när medgärningsman Elias eller Mattias redan tejpats en gång (varv runt ansikte - det finns inget inre skikt över mun på mannen som på kvinnan) och att den var dödande (1:a tejpningen) och att bara misstänkt tejpade detta.

Jag undrar också med de misstänkta gärningsmännen. Misstänkt har lämnat en historia som faktiskt i delar backas upp av sambons vittnesmål (gällande Mattias). Även ett sms som misstänkt skickat där han nämner att han ska möta Mattias styrker ju misstänkts berättelse.

Men, frågan är vad tingsrätten gör för tolkning av detta. Är det rimligt att 2 gärningsmän sprungit om varandra och dragit i samma tejprulle utan att sätta något DNA eller skospår i köket.
Eller
Att det är styrkt att gärningsman varit på plats och tejpat offren och tagit ut deras pengar, och att det är de kriminaltekniska bevisen som väger tyngre än misstänkt tillrättalagda historier (för de är flera nu, fastän han nekat länge). Idag har han ändrat det han sa förra veckan tex.

I förhör 2018-03-01

1 mar09.20
Sen fick han instruktioner om att tejpa dem över ögonen, vilket han menar att han gjorde (2 tejpning).
SVT · Cissi Säfström
1 mar09.20
Den misstänkte berättar nu att han fick instruktioner om att tejpa paret, men bara över munnen (tejpning 1)
SVT · Cissi Säfström

Tejpningar är i följd: FUP D 154
Kvinna huvud inre skikt, lång bit. Man huvud lång bit. Kvinna huvud yttre skikt, lång bit. Man huvud,lång bit. Man överkropp, lång bit. Kvinna överkropp, lång bit.

Jag tror MGM fått mycket inspiration i tråden - då det spekulerades i multipla gärningsmän, av den enkla anledningen att polisen gjort gripande som involverade multipla gärningsmän. Det fick mig åtminstone att tro att polisen följde spår i den riktningen. Felaktigt visade det sig.
Citera
2018-03-06, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Jag tror MGM fått mycket inspiration i tråden - då det spekulerades i multipla gärningsmän, av den enkla anledningen att polisen gjort gripande som involverade multipla gärningsmän. Det fick mig åtminstone att tro att polisen följde spår i den riktningen. Felaktigt visade det sig.

Mgm sitter ftf med full restriktion och kan därmed inte följa tråden
Citera
2018-03-06, 22:49
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smilla71
Mgm sitter ftf med full restriktion och kan därmed inte följa tråden

satt han med fulla restriktioner innan han blev häktad, eller vad menar du?

herregud
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2018-03-06 kl. 22:53.
Citera
2018-03-06, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har inte haft tid att läsa hela tråden så det kanske har varit uppe tidigare.

Tycker skräpet väljer en något vågad tidpunkt, ganska tidig söndagseftermiddag.
En av dom vanligaste tider när folk droppar in på en fika, "vi hade vägarna förbi".

Ingen kontakt mellan GM och offer.
Med tanke på hur dom bor så är det mindre troligt.
En teori skulle kunna va att dom har haft en annons ute på något
till försäljning.
Kräket gillade tydligen bilturer både hit och dit som det ser ut, så att
han inte varit där tidigare är knappast sannolikt.

Som sagt en teori.

I FUP E sid 42 så står det ang aktivitet på läsplattan: E-postmedddelandet handlar om en bilannons som T.L har har satt ut på blocket.
Det rör sig om en Volvo V40. Meddelandet läst den 11 juni 08.04. Det är någon som frågar om bilen har dragkrok.
Citera
2018-03-07, 00:51
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja så tror jag också det gått till. Men jag tror att hans första infall har varit att råna någon i sitt hem (sms till sambo om 10 tkr), och att han därför skulle "lämna" tillbaka pistolen (med argumentet ifrån sambon att vara försiktig, köpa en soft airgun som liknar en riktig pistol).
Hans intention var säkert rån, men när han kommit in till paret tror jag att hans fantasier tog över, något han gått och gömt undan så länge.

Låt mig då påminna om inköpet av kniven.
Om tanken från början bara varit att utföra ett rån så varför behövde han då köpa på
sig ett stickvapen när han redan införskaffat en verklighetstrogen pickadoll att hota sig
till pengar med vid detta tilltänkta rån nånstans ute på landsbygden i avlånga riket?
Vad skulle han med den till då?
Nej, i planerna för dagen ingick nog allt MORD.
Och när han tidigare fantiserat om att mörda så har det ju framgått tydligt att han då
gärna använde sig av stickvapen och ju blodigare det blev desto bättre.

https://www.flashback.org/sp63426781
Senast redigerad av Grandioso 2018-03-07 kl. 01:06.
Citera
2018-03-07, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
satt han med fulla restriktioner innan han blev häktad, eller vad menar du?

herregud
Då borde han rimligtvis nämnt det i inledande förhör
Citera
2018-03-07, 07:41
Medlem
Då är det timmen drygt kvar tills vi går in i den avgörande slutplägeringen, för denna del av hela spektaklet. Lär tas om i HR oavsett utgång i TR.
Citera
2018-03-07, 08:59
Medlem
Om nu sambon lämnar sin redogörelse idag så ska det bli spännande att läsa i liverapporteringen ifall E visar några som helst känslor, vilket han tydligen varit sparsam med hittills. Måtte människan svara sanningsenligt eftersom hon inte behöver vittna under ed om jag fattat rätt. Tycker egentligen att det är märkligt att man får det eftersom då kan ju folk sitta och hitta på vad skit som helst.
Citera
2018-03-07, 09:06
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smilla71
Då borde han rimligtvis nämnt det i inledande förhör

Nja, det tror jag inte han hade nämnt. Jag har för mig att han sa att han inte följt media rapporteringen kring mordet.

Men det tror jag inte på, jag tror han läste varenda spaltmeter i media och varenda inlägg här under de dryga 3 månader mellan dådet och gripandet. Jag tror han läste, njöt och kännde sig smart.

Sen tror jag kanske inte att hans inspiration till sin version härifrån. Innan han greps tror jag den storyn fanns. Den tror jag skapats i hans huvud i häktet.
Citera
2018-03-07, 09:10
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangklang
Om nu sambon lämnar sin redogörelse idag så ska det bli spännande att läsa i liverapporteringen ifall E visar några som helst känslor, vilket han tydligen varit sparsam med hittills. Måtte människan svara sanningsenligt eftersom hon inte behöver vittna under ed om jag fattat rätt. Tycker egentligen att det är märkligt att man får det eftersom då kan ju folk sitta och hitta på vad skit som helst.

Mened kan ge upp till 4 års fängelse. Om nära anhöriga tvingades vittna under ed, skulle vi i teorin ha våra fängelse fulla av anhöriga som satt för mened.
Citera
2018-03-07, 09:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangklang

Man lär bedöma det därefter...
Citera
2018-03-07, 09:18
Medlem
F3ttans avatar
Är SVT enda alternativet att följa rättegången (utanför betalväggar)!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in