2018-03-06, 12:33
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persistent
Hej.

Jag har följt tråden från början och faktiskt tagit mig igenom vartenda inlägg. Känns lite otroligt men så är det.

Jag vill bidra med att säga att jag fått höra av en bekant vars föräldrar bor i Bjärred att Henkow/Brenton var scientologer.

Vill också påtala att på Scientologernas hemsida kan man vid avsnittet om invigningen av deras kyrka/center i Malmö läsa att några profiler från Juridicum var närvarande vid invigningsjippot....

Tipsar även om dokumentären på Netflix om Scientologerna.

Egna funderingar om morden kanske jag vädrar en annan gång.
Hej! Detta är intressant och skulle gärna vilja veta mer.
Många verkar ha en bekant som kan vittna om detta men förstahandsuppgifter kommer inte och jag undrar är det propaganda för sekten eller faktiskt så att man visste nästan ingenting med säkerhet om familjen utan just det?
Är Scientologerna en sekt som vill att man sprider just ordet om att man har med dem att göra och som folk pratar mycket om?
Citera
2018-03-06, 12:41
Medlem
I kväll visar SVT1 en film om scientologi kl 22.00.
Citera
2018-03-06, 12:52
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
I kväll visar SVT1 en film om scientologi kl 22.00.
Tack! Det ska bli intressant!
Citera
2018-03-06, 12:53
Medlem
Solglitter: Men barnen var ju av allt som framkommit inte dödssjuka eller döende. De fick väldigt mycket stöd och support från bägge skolorna, hemundervisning värt miljoner satsades och den uttryckliga planen var att de i framtiden skulle gå i skolan och gymnasiet. Barnen var tydligen inte skoltrötta utan följde med i läroplanen och alla, inklusive Oskar, uttalade att de var väldigt nöjda med arrangemanget.

Om vi därefter lägger till att de bodde i en fin villa med pool i ett idylliskt barnvänligt område, hade två bilar varav den ena nyinköpt, föräldrarna hade bra jobb med akademisk examen, en snart proffesor, sina systrar och bägge föräldrar i livet, musikintresse.
Vad var det som fick "de flesta att känna till att familjen mådde dåligt de senaste åren"

VAD var det de mådde så otroligt dåligt av under de senaste åren?
[/quote]

Ja det är en bra fråga. VAD var så annorlunda för den här familjen jämfört med många andra familjer som också har det tufft, och som till slut gjorde att de dödade sina barn och sig själva. De vuxna verkar ha gjort sig själva till offer, när det i själva verket endast var barnen som var de verkliga offren. De vuxna var och är förövarna. Kanske var de offer för omständigheterna när de var barn. Men väx upp, hade jag velat säga till dem.
Senast redigerad av kindness 2018-03-06 kl. 13:04. Anledning: Min referens till Solglitter kom inte med
Citera
2018-03-06, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Du är helt rätt ute, fallet är unikt, tidigt i tråden försökte folk ta reda på andra liknande fall men ingenting liknande i Sverige dök upp och knappt ute i världen heller. Att föräldrar i samförstånd mördar sina barn och sedan tar sina egna liv.

Minns inte vem det var som citerade en paragraf ur scientologernas texter där ordet livskvalitet användes. Samma ord som enligt polisen användes av bjärredsföräldrarna i avskedsbrevet. Det är inte alls bekräftat att föräldrarna var scientologer men det är nog den enda teori som jag kan hålla för sannolik.

Ett sekttänkande likt scientologin där mycket handlar om egot och livskvalitet skulle kunna förklara denna makabra händelse. På ett sätt som varken dödliga sjukdomar, depressioner eller narcissism kan.

Googlar man scientologi och livskvalitet får man en hel del träffar och man förstår att begreppet livskvalitet är centralt inom scientologin.
Vilket sammanträffande isåfall att föräldrarna använder samma begrepp
Senast redigerad av Artefakta 2018-03-06 kl. 12:57.
Citera
2018-03-06, 13:00
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Googlar man scientologi och livskvalitet får man en hel del träffar och man förstår att begreppet livskvalitet är central inom scientologin.
Vilket sammanträffande isåfall att föräldrarna använder samma begrepp
Måste bara inflika, som kroniskt sjuk, att ordet livskvalite och använda begreppet står mig väldigt nära till hands. Jag vet knappt vad Scientologerna är. Lägg inte för stora växlar på det för det kan vara en tillfällighet. Många kämpar för en bättre livskvalite, många lockar folk med hopp om bättre livskvalite inom olika områden och det är inte alls ett ovanligt begrepp, enligt mig!
Citera
2018-03-06, 13:02
Medlem
Från Solglitter: Men barnen var ju av allt som framkommit inte dödssjuka eller döende. De fick väldigt mycket stöd och support från bägge skolorna, hemundervisning värt miljoner satsades och den uttryckliga planen var att de i framtiden skulle gå i skolan och gymnasiet. Barnen var tydligen inte skoltrötta utan följde med i läroplanen och alla, inklusive Oskar, uttalade att de var väldigt nöjda med arrangemanget.

Om vi därefter lägger till att de bodde i en fin villa med pool i ett idylliskt barnvänligt område, hade två bilar varav den ena nyinköpt, föräldrarna hade bra jobb med akademisk examen, en snart proffesor, sina systrar och bägge föräldrar i livet, musikintresse.
Vad var det som fick "de flesta att känna till att familjen mådde dåligt de senaste åren"

VAD var det de mådde så otroligt dåligt av under de senaste åren?

Ja det är en bra fråga. VAD var så annorlunda för den här familjen jämfört med många andra familjer som också har det tufft, och som till slut gjorde att de dödade sina barn och sig själva. De vuxna verkar ha gjort sig själva till offer, när det i själva verket endast var barnen som var de verkliga offren. De vuxna var och är förövarna. Kanske var de offer för omständigheterna när de var barn. Men väx upp, hade jag velat säga till dem.[/quote]
Citera
2018-03-06, 13:15
Medlem
Kontaktade Lunds TR igår och fick veta att ingen skilsmässa var registrerad Henkow/Brenton vid årsskiftet.

Någon som kan ta reda på hur det gick med Oskars professur? Går det att hitta uppgifter om det?

Uppgifterna om Oskars förändrade utseende (avmagrad)andra halvåret 2017 kanske var p.g.a. utbrändhet? Kanske hade han fått utskrivet sk. lyckopiller för detta. Dessa kan ha biverkningar som hos kvinnor kan leda till självmord och hos män till mord. Hittar inte källa nu, men ska försöka leta när jag har mer tid.

Skickade tidigare en länk om en familjefar som mördade sin fru och sina tre barn, genom att skjuta dem till döds. I den artikeln skrevs det bl.a."... went on to details Brian's struggle with new medications and his recent issues with depression".

Är det möjligt att skjuta ihjäl tre personer i en villa utan att grannarna hör?
Citera
2018-03-06, 13:21
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Kontaktade Lunds TR igår och fick veta att ingen skilsmässa var registrerad Henkow/Brenton vid årsskiftet.

Någon som kan ta reda på hur det gick med Oskars professur? Går det att hitta uppgifter om det?

Uppgifterna om Oskars förändrade utseende (avmagrad)andra halvåret 2017 kanske var p.g.a. utbrändhet? Kanske hade han fått utskrivet sk. lyckopiller för detta. Dessa kan ha biverkningar som hos kvinnor kan leda till självmord och hos män till mord. Hittar inte källa nu, men ska försöka leta när jag har mer tid.

Skickade tidigare en länk om en familjefar som mördade sin fru och sina tre barn, genom att skjuta dem till döds. I den artikeln skrevs det bl.a."... went on to details Brian's struggle with new medications and his recent issues with depression".

Är det möjligt att skjuta ihjäl tre personer i en villa utan att grannarna hör?

Varför skjutvapen ? Tror knappast nån av föräldrarna var såå tekniskt begåvade så att nån av dom kunde handskas med handeldvapen. Men en vanlig förskärare, av allroundmodell, passande till lite vad som helst - kanske kom till användning - en sista gång.....
Citera
2018-03-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Måste bara inflika, som kroniskt sjuk, att ordet livskvalite och använda begreppet står mig väldigt nära till hands. Jag vet knappt vad Scientologerna är. Lägg inte för stora växlar på det för det kan vara en tillfällighet. Många kämpar för en bättre livskvalite, många lockar folk med hopp om bättre livskvalite inom olika områden och det är inte alls ett ovanligt begrepp, enligt mig!

Fast livskvalitet låter så kliniskt, det begreppet kopplar jag nästan till sjuka djur som man överväger om de ska avlivas eller ej. ”Vi tog bort halte, blinde Kalle, för det fanns ingen livskvalitet kvar. ”
Tråkigt med din sjukdom dock.
Senast redigerad av Artefakta 2018-03-06 kl. 13:30.
Citera
2018-03-06, 13:27
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Fast livskvalitet låter så kliniskt, det begreppet kopplar jag nästan till sjuka djur som man överväger om de ska avlivas eller ej. ”Vi tog bort halte, blinde Kalle, för det fanns ingen livskvalitet kvar. ”
Hahahahaha! Tack du Ja det beror kanske helt på umgänge. I mitt är det inte främmande vare sig i vården jag får eller bland mina närmsta.
Citera
2018-03-06, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Har du någon uppfattning om hur S ser på döden, självmord och sjukdom? Hur de ser på att döda?
S är något jag bara har hört talas om i skvallertidningar då div kändisar är/har blivit anhängare till sekten.

Självmord är inte accepterat inom SC. Deras värderingar är ganska lika de kristna. Evigt liv, att man består av kropp och själ etc.
Så man kan nog trots allt inte tänka sig nån level-up tanke hos föräldrarna.

Däremot har det förekommit självmord (enligt anhöriga) efter att personer gjort deras personlighetstester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in