2018-03-05, 22:20
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det råder ingen tvivel om att crypto är framtiden. Det jag ifrågasätter är VÄRDET på bitcoins.

Det är svindyrt att köpa och extremt volatilt = oanvändbart som valuta.

Dessutom vet vi inte vad som blir standard i framtiden. Inte alls säkert att det blir bitcoin och då lär ”värdet” rasa som en sten.

Alla är medvetna om detta. Men just nu har Bitcoin momentum. Jag ser det som en cryptos Altavista. Varför inte bara följa trenden?
2018-03-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Suttit i över 1 timme och letat efter en bra site där man kan avläsa Crypto RSI. Hittar bara massa skit. Har ni några tips?

Bitfinex har en del bra verktyg för TA. https://www.bitfinex.com/trading

Du kan välja demoversion så du behöver inte vara inloggad. Dock så har de begränsat utbud av crypto.
2018-03-05, 22:50
Medlem
Citat:
Det råder ingen tvivel om att crypto är framtiden. Det jag ifrågasätter är VÄRDET på bitcoins.

Dessutom vet vi inte vad som blir standard i framtiden. Inte alls säkert att det blir bitcoin och då lär ”värdet” rasa som en sten.

Problemet med BTC idag är transaktionskostnaderna samt transaktionstider då det är begränsat hur många transaktioner ett block kan innehålla. Tekniska lösningar kan komma att lösa detta dock. Värdet på BTC är egentligen skitsamma då det kan brytas ner i tusentals decimaler (teoretiskt) så en bitcoin kan teoretisk vara värd 100 miljoner dollar och ändå fungera som valuta. (FIAT ökar man siffrorna bakom ettan, med krypto ökar man bara decimalerna, skillnaden är att det kommer finnas en bestämd mängd BTC till skillnad från FIAT)

Volatiliteten är ett problem när det gäller att använda den som värdebevarare men som transaktionsvaluta där man bara ska ligga i den i kortare perioder fungerar den utmärkt (t.ex vid köp av annan krypto etc) Har själv använt BTC flera gånger och det fungerar betydligt bättre än vilken internationell överföring som helst.

Att bitcoin är det högst värderade beror på att marknaden har förtroende för valutan. Precis samma som gör att kronor har ett värde etc (trots att det är extremt mycket segare att skicka SEK utomlands osv). Visst kan detta komma att ändras men då bitcoin nu har 8 år på nacken som fungerande valuta så är det svårrubbat. (Även när det kommer nya lösningar osv, folk använder ju fortfarande sedlar och mynt och hur ineffektivt är inte det jämfört med modern teknik)

Ska bli spännande att se var BTC befinner sig om 10 år.
2018-03-05, 23:27
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
som transaktionsvaluta där man bara ska ligga i den i kortare perioder fungerar den utmärkt
Ja, det fungerar utmärkt, men det är dyrt. Det är ganska oproblematiskt att översätta (förväntad) volatilitet direkt till kostnad, och högre volatilitet -> högre kostnad.

I dagsläget är det dock så: en enhet som ETH är redan totalt överlägsen våra tidigare alternativ som handelsvaluta men att få säkerhet, privacy och snabbhet kostar. Jämför centraliserade försök som (id)IOTA eller XRP: snabbt och billigt, men ingen säkerhet (inte ens trustless) och ingen privacy.

Det är möjligt att vi en dag lyckas göra kostnaderna mer eller mindre försumbart små, men det är också möjligt att det även i framtiden kommer att kvarstå kompromisser.
2018-03-06, 04:45
Medlem
Citat:

Nej, du ifrågasatte om det är lugnt för att inte bubblan spruckit på några veckor. Som många i trådens början lovade.

Gillar man att köpa på galna toppnivåer......Eh va? Tråden startades när Btc börjat rasa och är långt ifrån toppnivå nu.
Senast redigerad av Siix 2018-03-06 kl. 04:56.
2018-03-06, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbc
Bitcoin är värre än Herbalife. Snart kommer alla länder ha förbjudit valutan eller kraftigt reglerat den.

Riktig scam.

Någon som vet hur man kortar Bitcoin utan en massa hävstång och avgifter som äter upp värdet?

Tack! Du verkar kunnig. Jag litar på dig. Kan du skicka ett ett PM någon timme innan det händer så att jag inte förlorar hela min livsbesparing.
2018-03-06, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det var goda nyheter idag! Bankerna har börjat tillåta krypto-handel direkt från banken. Kanske inte den här kontrollen som herr P.Johansson syftade på, men lite DDR kanske är bättre än inget DDR?

Tyvärr verkar inte heller dina signaler om att det är på väg att förbjudas stämma något bra med denna nyhet.

Men, men man kan ju inte alltid få rätt. Kanske än mer sällan om jag gissar på ämnen man inte är så insatt i utan låter känslorna styra.

Bonusupplysning: Höga utbildningar Nobelpris, IQ(den förstår jag inte alls då jag har aldrig sett något sådant test där problemen handlar om att huruvida våra valutasystem kommer förändras i framtiden)inte ger immunitet på att sitta på egna agendor korruption. Tror tvärt om att dom är rädda om sin papperspengar värde.

Självklart förstår du inte behovet av hög IQ och utbildning.... istället ska man satsa på en lustig sak som inte ens är en valuta. Hänger dessa 2 grejer ihop?

Papperspengar? har du hängt med de sista 25 åren?

De flesta fiskmåsar som sitter här fattar ju inte ens att Bitcoin inte ens är en valuta.
Senast redigerad av Per.Johansson 2018-03-06 kl. 10:49.
2018-03-06, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per.Johansson
Självklart förstår du inte behovet av hög IQ och utbildning.... istället ska man satsa på en lustig sak som inte ens är en valuta. Hänger dessa 2 grejer ihop?

Papperspengar? har du hängt med de sista 25 åren?

De flesta fiskmåsar som sitter här fattar ju inte ens att Bitcoin inte ens är en valuta.

Bara intresserad varför du anser att dagens FIAT valutor är mer valuta en tex BTC?
2018-03-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Bara intresserad varför du anser att dagens FIAT valutor är mer valuta en tex BTC?

Förstår man inte ens skillnaden mellan våra valutor vi använder dagligen,
och tillgången Bitcoin ( det är ingen riktig valuta vilket nästan alla som begriper nåt säger )
är nog fortsatt diskussion meningslös.

Nog finns det sökbart materiel om detta? men du förstår inte?
2018-03-06, 10:59
Medlem
Citat:
Förstår man inte ens skillnaden mellan våra valutor vi använder dagligen,
och tillgången Bitcoin ( det är ingen riktig valuta vilket nästan alla som begriper nåt säger )
är nog fortsatt diskussion meningslös.

Nog finns det sökbart materiel om detta? men du förstår inte?

Jag har mina egna uppfattningar om vad det är och inte. Men det var inte det som va frågan. Jag fråga dig varför men du undviker frågan och kommer med massa meningslösa kommentarer istället så, ja rätt meningslöst att diskutera med dig då u inte kommer med några konkreta saker.
2018-03-06, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Jag har mina egna uppfattningar om vad det är och inte. Men det var inte det som va frågan. Jag fråga dig varför men du undviker frågan och kommer med massa meningslösa kommentarer istället så, ja rätt meningslöst att diskutera med dig då u inte kommer med några konkreta saker.

Uppfattningar? Har du egna uppfattningar om allt annat också? Du kanske tror att SEK är en valuta från Venus?)

Konkret , undvik Bitcoin och annan dynga som pesten, har jag ju skrivit flera gånger.
2018-03-06, 11:13
Medlem
Citat:
Uppfattningar? Har du egna uppfattningar om allt annat också? Du kanske tror att SEK är en valuta från Venus?)

Konkret , undvik Bitcoin och annan dynga som pesten, har jag ju skrivit flera gånger.

Åter igen en meningslös kommentar som inte har någonting med diskussionen att göra.

Alla får ha sina egna synpunkter, alla får tycka olika. Men om man börjar försöka övertala folk vad man ska undvika och inte tycker jag det krävs lite substans bakom synpunkterna vilket du saknar helt och hållet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in