2018-03-05, 23:23
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Ja, vad vet du? Vilken färg hade Krigs-IB på sina baskrar? Det kunde kanske vara intressant med tanke på Anna Hages möte med den baskerprydde officeren?

Brun-mossgröna (khaki), men utför förstås uppdrag utan uniform.
(möjligtvis är korrekt svar spetsnaz-uniformer )

Stay-behind har förstås inga uniformer.
Senast redigerad av heheho 2018-03-05 kl. 23:44.
Citera
2018-03-05, 23:24
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Kan du skriva lite mer om dessa fall? När i tid skedde det?

från 1982-2000
Citera
2018-03-05, 23:30
Medlem
hehehos avatar
Kuriosa, baseball-polisen Boris Neuhaus har sedan 1986 jobbat med att stoppa upp döda djur.
Citera
2018-03-05, 23:42
Medlem
Citat:
Killgissa på bara, du visar bara din okunnighet inom området. Min fråga var riktad till heheho som jag väntar svar på. Dig tänker jag inte öda min tid på Godnatt

Den enda okunnige verkar vara du. Fritt fabulerande med google som stöd. Kan inte ens googla bra. Förra vändan om I17 kunde du inte svara på en enda fråga kring saker som ej gick att hitta på internet men som alla där vet och nu detta. Vilket är syftet?

OCH FÖRRESTEN DÅ VART DU JU UTSATT FÖR BRANDATTENTAT FÖR DET DU VISSTE OM MOP OCH DIAMANTSPÅRET
Citera
2018-03-05, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
De vaktade honom framförallt efteråt, och drog honom undan från personer som frågade fel frågor.

OK då förstår jag vad du menar.
Citera
2018-03-06, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Brun-mossgröna (khaki), men utför förstås uppdrag utan uniform.
(möjligtvis är korrekt svar spetsnaz-uniformer )

Stay-behind har förstås inga uniformer.

Har du ens förstått vad Krigs IB/IB03 är?????

Citat från Jallai som har dokument kring organisation etc.

Citat:
Av dokumentet från 3 april 1963 framgår det att en organisation av agenter ska byggas upp i Sverige som ska ha till uppgift att övervaka svenska medborgare, ett så kallat inrikesspionage. Svensk militär underrättelsetjänst skulle alltså börja spana på sina egna medborgare. Det man var ute efter var säkerhetsrisker på exempelvis arbetsplatser av olika slag, myndigheter och anställda vid ”mål för sabotage.” Antal objekt och mål för sabotage som skulle övervakas var minst 10 000 enligt dokumenten.

.
Citat:
Istället flyttades verksamheten ut till en villa i Lidingö på Astreavägen 9 och bolaget Collector AB blev täckmanteln.

Sjukhusspionaffären var ju just en krigsIB operation enligt olika källor.

Och detta gjorde de iklädda basker. Jo jag tackar!
Citera
2018-03-06, 00:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Kan någon postat kartan med vittnen från morddkvällen? Hittar inte den.

Här är MOP-arkivets karta:

https://moparkivet.wordpress.com/mop-arkivet/
Citera
2018-03-06, 00:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Angående polisers eventuella inblandning i mop, när man läser bara den här dagens skörd på bekräftade brott och misstankar om brott.
Då förstår jag att varken HH eller Ölvebro var sugna på att rota i några poliser i någon högre grad.
För även om inga poliser var inblandade i mop hade det kunnat komma fram en del annat som inte hade varit så bra att skylta med.

Angående termen kuppövning så var det nog jag som formulerade mig fel, jag vet inte officiella termen men jag tänkte mig någon form av övning som få personer skulle känna till i omfattning och upplägg.
Det har varit uppe i tråden eller i någon facebookgrupp förut men det är möjligt att jag minns fel eller missförstod upplägget.
Det förekom en kuppövning efter mordet, med poliser och militärer inblandade. I mitten på mars eller nåt. Iscensatt just p.g.a. mordet.
Citera
2018-03-06, 00:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Har du ens förstått vad Krigs IB/IB03 är?????

Citat från Jallai som har dokument kring organisation etc.

.

Sjukhusspionaffären var ju just en krigsIB operation enligt olika källor.

Och detta gjorde de iklädda basker. Jo jag tackar!

Jallai är väl en trovärdig källa? Dock grundades den svenska stay behind rörelsen betydligt tidigare än så.
Citera
2018-03-06, 00:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag och många andra har väl funderat på varför wt-männen visade sig så öppet, men man kan ju också säga att 32 år efter mordet så vet vi inte vilka de var , vad de gjorde och om de hade något med mordet att göra så...

Jag har funderat på varför gm inte verkar varit maskerad, men det gick ju också bra.
32 år senare vet vi fortfarande inte vem som var gm
Många wt-män kanske inte visste att de hade med ett mord att göra? Inte förrän efter...
Citera
2018-03-06, 00:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
OK så tråden är överens om att Svante, Olle, Donald Tuten mfl har en gemensam historia och har haft samma "syn" i frågan OP och driver på idag samma spår dvs det som framförs av de illustra herrarna Kegö och Barrling med tolkning av Diplomatbuggningen vilket innebär att de har en direkt koppling till Ebbe och Holmer också (även om de som de flesta inte gillar Hasse/EBBE)
Det verkar som redan själva utgångspunkten i ditt resonemang är felaktigt, eftersom Donald Forsberg väl tror att det var Christer Pettersson som mördade Olof Palme?
Citera
2018-03-06, 00:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Killgissa på bara, du visar bara din okunnighet inom området. Min fråga var riktad till heheho som jag väntar svar på. Dig tänker jag inte öda min tid på Godnatt

Basker bärs normalt sett inte i strid, något infanterister sannolikt inte kände till på den tiden du var aktiv.

Ingenting talar för att IB bar basker i strid eller annars.

Således kan vi knappast härleda mannen som talade med AH via en basker, naivt att tro annat.

Fjant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in