Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-05, 22:57
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Huh, vi ska krossa politikerväldet! Hur ser partistyrelsen ut då? Jo, en riksdagsledamots son har klämt in sig där.

Jag kan inte riktigt se att det här är ett stort problem.
Citera
2018-03-05, 22:58
Medlem
Sover gammelmedia eller är det en medveten icke-rapportering om kvällens partilansering?
Citera
Medlem
Alfheims avatar
Efter att ha ögnat igenom politiken på AfS hemsida måste jag säga att den i all väsentlighet känns klockren.

Jag hade befarat att partiet skulle lägga sig alltför långt högerut i ekonomiskt avseende med en omfattande välfärdsslakt. Men tvärtom visar det prov på vettiga prioriteringar och föreslår rentav en förstärkt välfärd i fråga om höjd garantipension och en offentligt finansierad tandvård.

Till de välbehövliga förslagen hör också avskaffandet av gummiparagrafen hets mot folkgrupp:

Citat:
Alternativ för Sverige vill se en kraftigt ökad yttrande- och tryckfrihet. Vi tror inte på tanke- eller yttrandeförbud och menar att kriminalisera åsiktsyttringar är en särskilt farlig väg att gå. Vi menar att demokrati och åsiktsförbud inte är förenliga. Oavsett hur stötande någon uppfattar en åsikt, symbol eller tanke måste den få yttras. Vi vill därför ta bort alla begränsningar av yttrande- och tryckfriheten som hotar den fria debatten. Gummiparagrafen hets mot folkgrupp ska därför avskaffas eftersom den idag används godtyckligt mot svenskar som nyttjar sin grundlagsskyddade yttrandefrihet och därmed skrämmer människor till tystnad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Den här frågan är ju extra intressant "Skulle du vilja se ett nytt invandringskritiskt parti i riksdagen".
Hela 63,8% av SDs väljare svarar ja och 20,8% av Ms väljare.

Här finns det mycket att hämta för AfS.
Det är sedan länge känt att SDs väljare inte gillar SD. Folk röstar inte på SD för att de gillar SD utan för att de ogillar invandringen. SD i sig självt är inte mycket att hänga i julgranen. Anledningen att så många SD väljare gick tillbaka till M är att dessa väljare egentligen inte ville ha SD utan röstade SD som en nödlösning för att invandringsfrågan blev akut.

AFS verkar komma undan mycket av SDs historia och kasselstrand är nog Sveriges bästa politiker. Vi får verkligen hoppas AFS inte splittras, att AFS utvecklar flera talanger än kasselstrand och att de rekryterar selektivt från SD.
Citera
2018-03-05, 22:59
Citat:
Ursprungligen postat av Polyformultra
Sover gammelmedia eller är det en medveten icke-rapportering om kvällens partilansering?
Det är självfallet medvetet. Man kommer inte att ge detta mer uppmärksamhet än vad man måste. Man vill INTE ha ett SD på 21% och ett AfS på 5% i riksdagen.
Citera
2018-03-05, 22:59
Medlem
lakritcs avatar
Såg precis TV4 där Åkesson intervjuades om AFS. Ulf Kristofferson kommenterade det med att "SD kan peka på AFS och framstå som rumsrena." Ska man anta att det är en allmän åsikt hos TV4? Implicerar just att SD med uppskattningsvis en femtedel av väljarstödet är ett oanständigt val. Har väldigt svårt för recenserande av partier istället för nyhetsförmedling. Dels är det ett sorts omyndighetsförklarande av den enskilde, dels är det att nedvärdera sin yrkesgrupp.
Citera
2018-03-05, 23:02
Medlem
adolf512s avatar
AfS är det bästa partiet hittills som kan komma in i riksdagen, jag kommer av tradition fokusera på det dåliga och ignorera det som är bra.

"Motprestation för socialbidrag" är trams som låter bra men det funkar inte i praktiken, 90%+ kommer inte kunna bidra till något (blir som fas3).

Det märks att det är kompetenta individer som leder partiet när man läser programmet, inkompetens blir extra tydligt när partiprogram utformas. Nu är jag numera tokliberal som vill legalisera knark, prostitution, månggifte, osv så jag tror inte jag kommer rösta på partiet.

Finns mycket jag saknar ex tydligt rovdjursvänlig politik.
Citera
2018-03-05, 23:02
Medlem
Tercios avatar
AfS största problem kommer att vara osynliggörandet av media. Ingen etablissemangsmedia kommer att skriva om partiet. Syns man inte så finns man inte. Jag är nyfiken på hur man tänkt kring det.
Citera
2018-03-05, 23:05
Medlem
Jag har absolut inget emot ett nytt parti men allvarligt talat att starta ett parti bara för att sno SDs röster gynnar ju bara alla andra partier hur fan har dom tänkt egentligen? både SD och AFS vill ju åt samma håll och dom enda vinnarna på detta är alla andra förutom SD och AFS.Dom borde ha väntat till efter valet.
Om dom bara byter ut partiledaren först han låter ju fan och beter sig som den där fab freddie i Melodifestivalen helt fel man att styra ett sånt här parti
Citera
2018-03-05, 23:10
Medlem
AfS verkar vara NATO kritiskt. Betyder detta per automatik att man tänker springa Kremls ärenden i Sverige/Norden?
Citera
2018-03-05, 23:12
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
AfS största problem kommer att vara osynliggörandet av media. Ingen etablissemangsmedia kommer att skriva om partiet. Syns man inte så finns man inte. Jag är nyfiken på hur man tänkt kring det.
Fast du tänker i gamla termer av massmedia. Massmedia idag är inte Aftonbladet och Expressen. Massmedia idag är Aftonbladet och Expressen OCH Fria Tider/Nyheter Idag/Samhällsnytt/Nya Tider/Motgift och så vidare och så vidare.

Det spelar alltså ingen roll att en samlad gammelmedia lägger locket på. Imorgon vet större delen av Sveriges befolkning om lanseringen alldeles oavsett.

Citat:
Ursprungligen postat av fredrikha92
Jag har absolut inget emot ett nytt parti men allvarligt talat att starta ett parti bara för att sno SDs röster gynnar ju bara alla andra partier hur fan har dom tänkt egentligen? både SD och AFS vill ju åt samma håll och dom enda vinnarna på detta är alla andra förutom SD och AFS.Dom borde ha väntat till efter valet.
Om dom bara byter ut partiledaren först han låter ju fan och beter sig som den där fab freddie i Melodifestivalen helt fel man att styra ett sånt här parti
https://en.wikipedia.org/wiki/Overton_window
Citera
2018-03-05, 23:14
Medlem
Inget på Samnytt ännu, är det talande tystnad? Kommer Ekeroth att utnyttja Samnytt för att få tillbaka sitt riksdagsmandat kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in