2018-03-05, 12:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det problemet med avgiften har har tråden löst för länge sedan.
Ta momsen vid betalning av/via betalningstjänsten exempelvis PayPal etc.
Ingen straffavgift då.

Med en sådan lösningen fungerar UPU:s nästintill fria frakt för kinaklumpar till Sverige även fortsättningsvis.
Ja jag har föreslagit den lösningen också tidigare men det var någon som hittade på en invändning mot det också.

Oavsett hur det går med avgift och moms så löser det sig när Kina inför ePackage och eParsel för varubrev som dom kommit överens om i UPU då blir alla paket spårbara från avsändare till mottagare och momsen kan tas ut var som i kedjan och automatiskt redovisas vid ankomsten till mottagarlandet. Vi får leva med att det kostar 75:- + moms så länge, det drabbar ingen fattig förhoppningsvis...
Citera
2018-03-05, 12:37
Medlem
Hur tas denna avgift ut..gäller det för alla brev eller lyckas man komma undan om brevet är icke skrymmande?

Jag vill köpa en mobilhållare som får plats i min brevlåda.
Citera
2018-03-05, 12:39
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Hur tas denna avgift ut..gäller det för alla brev eller lyckas man komma undan om brevet är icke skrymmande?

Skall du ha en mobilhållare i brevlådan ;-)

Nej storleken på paketet är inte avgörande det är ifall det kommer ifrån ett land utanför EU då får du betala moms + 75 kr i avgift. Vill du komma undan det så handlar du från en webbutik som finns i EU då behöver du bara betala moms och ingen avgift.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-05 kl. 12:41.
Citera
2018-03-05, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m4x

Ingen vet, allt är nytt.
Men sagt är att avgiften+moms gäller alla kinaklumpar, oavsett storlek - moms från första kronan.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-05 kl. 12:44.
Citera
2018-03-05, 12:42
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Njae... Wish är ju amerikanskt så säljaren kan vara från vilket land som helst bara man har ett avtal att sälja genom Wish, i teorin kan ju även säljaren vara från Sverige. Det är samma som man handlar från eBay man får hålla koll på om säljaren finns i ett EU land eller inte.

Varför har det egentligen blivit så stort, nu helt plötsligt då säljare från Kina funnits på Ebay flera år ?
Wish känns f ö sämre än eBay
Citera
2018-03-05, 12:51
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Nej det är fel. vi pratar "Cross-border VAT"
Tröskelvärdet för att ett EU baserat företag måste betala Svensk moms är 320 000 SEK.
Under det värdet utgår moms från det landet där företaget är baserat.
Källa:https://europa.eu/youreurope/business/vat-customs/cross-border/index_en.htm#
(Scrolla ner till "Selling to consumers")

Om jag köper något från ett tyskt företag, t ex via Amazon.de, måste det företaget även momsregistera sig i Sverige om det säljer mindre än 320 000 kronor till Sverige per år? Hur de nu kan veta i förväg hur mycket de säljer...

Många företag på Amazon har exluderat Sverige eller också tar de så skyhöga fraktavgifter att de inte blir intressanta för oss. Ett problem är också att Sverige har EUs högsta momssatser.

Jag upplever inte att vi har frihandel inom EU, i alla fall inte för privatpersoner. För mycket byråkrati och krångel.

Om en kinesisk handelsportal vill bygga upp ett mellanlager i Europa för att köparna ska slippa momskrånglet måste de hålla reda på olika momssatser i olika länder och debitera moms av kunderna om det blir en mellanskillnad. Kineserna kommer säkert att hitta på något långsiktigt eftersom alla EU-länder ska debitera moms på allt för import utanför EU senast 2021.
Senast redigerad av Zeta9 2018-03-05 kl. 12:55.
Citera
2018-03-05, 12:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Varför har det egentligen blivit så stort, nu helt plötsligt då säljare från Kina funnits på Ebay flera år ?
Wish känns f ö sämre än eBay
Ja det har funnits länge men det har inte varit så stora volymer förrän Wish blev populärt (det är så enkelt att handla med mobilen) Innan kanske det kom 1500 paket om dagen och man gjorde stickkontroller eller släppte igenom det helt för det rörde sig inte om några stora summor.

Numera kommer det 150.000 paket om dagen då börjar finansministern vakna och se att här är det mycket moms som går förlorad...
Citera
2018-03-05, 12:59
Medlem
Många som jag köper av från eBay sätter varken pris eller "gift" på breven, de skickas bara till min adress. Hur funkar det då med kontrollen?
Citera
2018-03-05, 13:00
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja det har funnits länge men det har inte varit så stora volymer förrän Wish blev populärt (det är så enkelt att handla med mobilen) Innan kanske det kom 1500 paket om dagen och man gjorde stickkontroller eller släppte igenom det helt för det rörde sig inte om några stora summor.

Numera kommer det 150.000 paket om dagen då börjar finansministern vakna och se att här är det mycket moms som går förlorad...

Jaha själv tycker jag det verkar krångligare då de inte verkar ha kategorier att välja på Eller man kan sortera in i det , sökte på 2xu dvs ett märke som gör träningskläder, och får med masa billyktor mm
Citera
2018-03-05, 13:01
Medlem
Fick 2 påsar i brevlådan idag, utan avgift.
Fick en den 1/3 som rek. Utan avgift.
Citera
2018-03-05, 13:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Om jag köper något från ett tyskt företag, t ex via Amazon.de, måste det företaget även momsregistera sig i Sverige om det säljer mindre än 320 000 kronor till Sverige per år? Hur de nu kan veta i förväg hur mycket de säljer...

Många företag på Amazon har exluderat Sverige eller också tar de så skyhöga fraktavgifter att de inte blir intressanta för oss. Ett problem är också att Sverige har EUs högsta momssatser.

Jag upplever inte att vi har frihandel inom EU, i alla fall inte för privatpersoner. För mycket byråkrati och krångel.

Om en kinesisk handelsportal vill bygga upp ett mellanlager i Europa för att köparna ska slippa momskrånglet måste de hålla reda på olika momssatser i olika länder och debitera moms av kunderna om det blir en mellanskillnad. Kineserna kommer säkert att hitta på något långsiktigt eftersom alla EU-länder ska debitera moms på allt för import utanför EU senast 2021.
- Nej dom behöver inte momsregistrera sig i Sverige utan dom fyller i en momsdeklaration till motsvarande skattemyndigheten i det land dom har sin verksamhet sedan gör skattemyndigheterna upp sinsemellan. Hur man vet om man kommer över gränsen märker man när man kommer över den och man tar då ut moms därefter och fyller i blanketten på ett annat sätt.

- Ja det är mycket byråkrati det märker man när man skickar paket till Norge regelbundet, papper i fem kopior, tulletiketter, fakturor och underskrifter m.m.

- Att hålla reda på olika momssatser till olika länder är inga problem vi har ju datorer som sköter det åt oss nuförtiden.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-05 kl. 13:22.
Citera
2018-03-05, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gripus
Många som jag köper av från eBay sätter varken pris eller "gift" på breven, de skickas bara till min adress. Hur funkar det då med kontrollen?
De som bäst kan svara på dina fråga är PostNord eller Tullverket.
Maila dem och hör?
Spara svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in