2018-03-04, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
1. 20k intäkt.
2. 20k är sparat.
3. Konsumtion för 15k. Kvar blir 5k sparat.

Ser du inte detta själv?

Så totalt har man sparat 25k och spenderat 15k med en intäkt på 20k. Magiskt.
Citera
2018-03-04, 13:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chig
Så totalt har man sparat 25k och spenderat 15k med en intäkt på 20k. Magiskt.
Eh nej, det följer inte.
Citera
2018-03-04, 13:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
1. 20k intäkt.
2. 20k är sparat.
3. Konsumtion för 15k. Kvar blir 5k sparat.

Ser du inte detta själv?

Jag ser exakt hur det är men nu är det din syn jag frågar efter och du är medvetet otydlig.

20k är sparat I punkt 2 säger du men menar du att du sparade det I den punkten? Hur mycket sparade du I varje punkt?
Citera
2018-03-04, 13:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag ser exakt hur det är men nu är det din syn jag frågar efter och du är medvetet otydlig.

20k är sparat I punkt 2 säger du men menar du att du sparade det I den punkten? Hur mycket sparade du I varje punkt?
1. 20k intäkt - 20k sparat.
2. 20k sparat - 20 k sparat
3. 15k konsumtion - kvar blir 5k sparat.
Citera
2018-03-04, 13:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
1. 20k intäkt - 20k sparat.
2. 20k sparat - 20 k sparat
3. 15k konsumtion - kvar blir 5k sparat.

Grattis till tydligheten även om svaret är komiskt. Du spar alltså I samma ögonblick som du får lönen I handen. Måste kännas skönt att spara hela lönen varje gång!
Citera
2018-03-04, 13:27
Avslutad
Citat:
Grattis till tydligheten även om svaret är komiskt. Du spar alltså I samma ögonblick som du får lönen I handen. Måste kännas skönt att spara hela lönen varje gång!
Menar du att man amorterar samtidigt som man får lönen i handen? Man kanske konsumerar när man får lönen i handen?

Hur kan man inte ha sparat när man får lönen i handen och går hem och lägger lönen i spargrisen?
Citera
2018-03-04, 13:32
Medlem
Citat:
Menar du att man amorterar samtidigt som man får lönen i handen? Man kanske konsumerar när man får lönen i handen?

Hur kan man inte ha sparat när man får lönen i handen och går hem och lägger lönen i spargrisen?

Därför att vi när vi får 20k i lön den 25e och vet att vi har räkningar på 15k som måste betalas den 31a inte tänker på denna framtida utgift som sparande.
Citera
2018-03-04, 13:36
Avslutad
Citat:
Därför att vi när vi får 20k i lön den 25e och vet att vi har räkningar på 15k som måste betalas den 31a inte tänker på denna framtida utgift som sparande.
Precis, man lägger undan pengar den 25e(=sparande) för att betala utgifter nästa månad den 31a.

Om man vet att man har utgifter på 15k i framtiden så amorterar man ju inte eller köper nya saker för 15k. Man sparar ju såklart 15k för framtida bruk.
Senast redigerad av frasselito 2018-03-04 kl. 13:51.
Citera
2018-03-04, 13:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Precis, att ta emot lön är inte sparande och det finns ett fel till I hans svar. Du kan säkert se det.
Citera
2018-03-04, 13:46
Avslutad
Citat:
Precis, att ta emot lön är inte sparande och det finns ett fel till I hans svar. Du kan säkert se det.
Vad är fel menar du?
Citera
2018-03-04, 19:20
Avslutad
Från bubbeltråden kommer detta insiktsfulla och ärliga konstaterande:
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Rekordlåga räntor leder till ökad skuldsättning (det är ju hela idén med låga räntor) eftersom folk i gemen kan köpa något idag och betala senare med obefintligt extrakostnad.

Man köper något idag och betalar senare med obefintlig extrakostnad. När man amorterar så betalar man alltså. Man sparar inte.

chig, gulgul, svenne-i-banan, simmaellersjunk och oldfashioned, varför tar ni inte ert förnuft till fånga?
Citera
2018-03-05, 07:04
Medlem
Citat:
Från bubbeltråden kommer detta insiktsfulla och ärliga konstaterande:

Man köper något idag och betalar senare med obefintlig extrakostnad. När man amorterar så betalar man alltså. Man sparar inte.

chig, gulgul, svenne-i-banan, simmaellersjunk och oldfashioned, varför tar ni inte ert förnuft till fånga?

När jag köper aktier betalar jag för dom. Alltså är det inte sparande att köpa aktier. Alltså är det konsumtion.

Om jag köper en lägenhet på lån amorteringsfritt slipper jag betala för den. Alltså sparar jag pengar på att inte amortera.

Är det korrekt uppfattat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in