Citat:
Ursprungligen postat av
frasselito
För att kunna ha en fruktbar diskussion där vi säger något av substans och med generell karaktär så är anomalier inte relevant. Annars hade vi kunnat bygga upp alla möjliga fantasifulla hypoteser och resonemang.
När man investerar så blir man av med likvider. Likvider som man inte har direkt tillgång till.
När man sparar så lägger man undan likvider idag för användning imorgon. Likvider som man har direkt tillgång till.
För att vi ska kunna ha en fruktbar diskussion är det viktigt att vi förstår varandra. Än så länge så kommer du med någon ny förklaring/definition i varje kommentar, och varje gång hittar folk exempel som talar emot vad du säger. Jag tror inte jag sett en enda kommentar där du kommit med annat än bortförklaringar på dessa exempel.
T.ex. om jag köper aktier i samma bank som jag gör övriga bank-ärenden kan jag sälja aktier och föra över till mitt kort-konto på några sekunder. Om jag bindet mina pengar i 5 år för att få högre ränta kan jag inte komma åt pengarna på 5 år (kanske kan jag få loss dem om jag betalar en avgift).
Alltså är aktier mer likvida än vissa sparkonton.
Citat:
Ursprungligen postat av
frasselito
Du får tillgång till en bostad eftersom du sätter dig i ett låneslav-kontrakt.
I detta låneslav-kontrakt så tas en extrakostnad ut för bostadslånet i form av ränta - detta utgör låneslaveriet ty du slavar åt banken. Banken har inte den produkt[pengar] som dom säger sig ha - när man betalar ränta så betalar man för något som inte finns!
Om du sedan amorterar så betalar du priset för bostaden. Man sparar inte när man amorterar bostadeslånet, man betalar priset på bostaden när man amorterar.
När vi köpte vår bostad fördes pengar över samma dag som vi fick tillträde. Alltså betalade vi för vår bostad samma dag vi fick tillträde.
När vi betalade vår bostad gjorde vi det med lånade pengar. Vår balansräkning låg på minus på grund av en skuld till banken.
För att komma upp på en positiv balansräkning måste vi spara pengar (alltså inte konsumera alla pengar vi tjänar).
Sedan kan vi välja om vi ska investera de sparade pengarna, spara dem på sparkonto, eller göra extra-amorteringar på vårt lån. Alla dessa varianter bidrar positivt till balansräkningen, och alla har olika för- och nackdelar.