Citat:
Ursprungligen postat av
Kolgrill-ftw
Du är som alla andra här trådskadad. Vi har sett SD på 28+% i Yougov. Vi vet att SD fick 30% i rådata hos Sentio.
Vi vet att SD förmodligen idag ligger runt 23%, kanske t.om uppåt 25-26 i ett val.
Vi som hängt här i åratal är inte representativa för Sveriges befolkning. För över 50% av befolkningen är SVT/SR, TV4, DN, Aftonbladet, Sifo, SCB osv sanning och trygga säkra nyhetskällor.
De tror på riktigt att SD har 15-16%.
Valet med siffror över 20% kommer orsaka en jordbävning. Kan man orka upp till 25% så pratar vi en omvälvning av brutala proportioner.
Jag hoppas på det senare och tänker njuta av varje sekund av gråtande pk-hjon i MSM under valnatten.
Med "ingen" menade jag ingen av de som kommenterar politik i TV. Efter valet kommer de att sitta uppgivna i TV sofforna snarare än chockade.
Att vanligt folk skulle bli chockade i särskilt stor utsträckning tror jag inte på heller

De har ju i så fall precis röstat (SD) och lär väl fira?
Jag tillhör ju själv de som tror att (SD) skulle få över 30% även om jag kanske inte tror att det utfallet är optimalt när det gäller att få till en handlingskraftig regering.
En anledning till att jag tror det är just underskattningen i opinionsmätningar. Jag tror inte att (M) sympatisörer i lika stor utsträckning skulle proteströsta på (SD) om mätningarna visade (SD) 25% och (M) 20% istället för (M) 23% och (SD) 17%. Samma effekt finns nog hos (S). Så länge (S) är betryggande större än (SD) i mätningar kan nog en del (riktiga arbetar) väljare tänka sig att proteströsta.
Sedan tror jag dessutom att brottsligheten kommer att förvärras innan valet och dessutom att de sjunkande bostadspriserna hinner skada folks privatekonomi (eller åtminstone framtidstron) innan valet. Det lär göra att valet 2018 blir en protest mot de ansvariga i större utsträckning än annars.