Citat:
Ursprungligen postat av
Malin.Nilsson
Det är absolut mest sannolikt om man betänker det mänskliga funderandet. Om vi jämför de två vuxna för att se vem som sannolikt är den mest psykiskt plågade/självmordsbenägna:
Person A (H): H tycktes vara den som var hemma mest (jobbade bara två dagar i veckan) men verkar trots detta inte ha orkat skjutsa till aktiviteter, delta på skolmöten om flickorna mm. Av grannar har hon beskrivits som tystlåten, "som att hon har en slöja över sig" av sorgsenhet.
Person B (OH): OH arbetade heltid, pratade öppet med kollegor, planerade för framtiden, kunde anförtro sig om familjens problem (stor friskfaktor att kunna göra detta), tog alla skolmöten och var den som skjutsade mest etc. Han har genomgående beskrivits som öppenhjärtlig, varm, kärleksfull, engagerad. Så tenderar inte en djupt deprimerad person beskrivas.
Om vi ser till ovanstående fakta så säger all tidigare statistik på självmord och familicid att person A ovan är den som är mest sannolik att driva på gemensamt sjäkvmord eller ta livet av sig själv. Det är naturligtvis inte den engagerade, öppna, framtidsblickande, i heltidsarbete aktive personen som är mest sannolik att göra detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Malin.Nilsson
Det är absolut mest sannolikt om man betänker det mänskliga funderandet. Om vi jämför de två vuxna för att se vem som sannolikt är den mest psykiskt plågade/självmordsbenägna:
Person A (H): H tycktes vara den som var hemma mest (jobbade bara två dagar i veckan) men verkar trots detta inte ha orkat skjutsa till aktiviteter, delta på skolmöten om flickorna mm. Av grannar har hon beskrivits som tystlåten, "som att hon har en slöja över sig" av sorgsenhet.
Person B (OH): OH arbetade heltid, pratade öppet med kollegor, planerade för framtiden, kunde anförtro sig om familjens problem (stor friskfaktor att kunna göra detta), tog alla skolmöten och var den som skjutsade mest etc. Han har genomgående beskrivits som öppenhjärtlig, varm, kärleksfull, engagerad. Så tenderar inte en djupt deprimerad person beskrivas.
Om vi ser till ovanstående fakta så säger all tidigare statistik på självmord och familicid att person A ovan är den som är mest sannolik att driva på gemensamt sjäkvmord eller ta livet av sig själv. Det är naturligtvis inte den engagerade, öppna, framtidsblickande, i heltidsarbete aktive personen som är mest sannolik att göra detta.
Det hade kunnat vara en mycket trovärdig teori men...
Tvärtom så är det just detta som är oroande. OH har delat med sig till för många! Hade till och med berättat för någon om att hustrun besökt präst. Hade han förresten verkligen framtidsutsikter? Ville han bli högaktad på LU för att han orkade med sin sjuka fru och barn? Till och med någon på LU som skriver ”det som inte hände har hänt”. De verkar för initierade. ”Lundafolket” sades veta mycket om HB:s cancer också. Jag tycker han har utelämnat sin familj till förmån för sig själv. Som någon skrev i tråden förut; man är den man är men visar den man vill vara. Någon med fix idé, jag vet inget om diagnoser, måste OH ha haft. En personlighet som kan arbeta systematiskt och länge. Han behöver inte alls varit deprimerad. Däremot led han nog hårt under ytan att professuren, som han ansökt om för flera år sedan, inte hade gått igenom.
Nej, jag tror att Hanna och barnen hade det svårt, att OH gjorde allt för att isolera dem. Hans frustration på jobbet gick ut över familjen. Var han väldigt kontrollerande? Att det gjorde barnen sjuka. Hanna hade nog försökt prata med OH under lång tid och kanske ville få barnen i skolan igen. Kanske skiljas o flytta?
Ja, jag vet, jag har tyckt annorlunda tidigare men jag tror att det bara finns en mördare, en man. Vanligt” familicide där mördaren till mer än 95% en man och ofta väljer ett annat sätt att ta sitt eget liv än familjens. Den eventuella videofilm som existerar är i så fall gjord av OH och skickades enligt ”säker källa” i tråden bara till OH:s föräldrar. Underskriften i avskedsbrevet är inte äkta.