2018-03-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Anställningen omfattade halvtid. Hade hon fler jobb?

Var kommer den uppgiften från?
Citera
2018-03-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Det är absolut mest sannolikt om man betänker det mänskliga funderandet. Om vi jämför de två vuxna för att se vem som sannolikt är den mest psykiskt plågade/självmordsbenägna:

Person A (H): H tycktes vara den som var hemma mest (jobbade bara två dagar i veckan) men verkar trots detta inte ha orkat skjutsa till aktiviteter, delta på skolmöten om flickorna mm. Av grannar har hon beskrivits som tystlåten, "som att hon har en slöja över sig" av sorgsenhet.

Person B (OH): OH arbetade heltid, pratade öppet med kollegor, planerade för framtiden, kunde anförtro sig om familjens problem (stor friskfaktor att kunna göra detta), tog alla skolmöten och var den som skjutsade mest etc. Han har genomgående beskrivits som öppenhjärtlig, varm, kärleksfull, engagerad. Så tenderar inte en djupt deprimerad person beskrivas.

Om vi ser till ovanstående fakta så säger all tidigare statistik på självmord och familicid att person A ovan är den som är mest sannolik att driva på gemensamt sjäkvmord eller ta livet av sig själv. Det är naturligtvis inte den engagerade, öppna, framtidsblickande, i heltidsarbete aktive personen som är mest sannolik att göra detta.

Citat:
Det är absolut mest sannolikt om man betänker det mänskliga funderandet. Om vi jämför de två vuxna för att se vem som sannolikt är den mest psykiskt plågade/självmordsbenägna:

Person A (H): H tycktes vara den som var hemma mest (jobbade bara två dagar i veckan) men verkar trots detta inte ha orkat skjutsa till aktiviteter, delta på skolmöten om flickorna mm. Av grannar har hon beskrivits som tystlåten, "som att hon har en slöja över sig" av sorgsenhet.

Person B (OH): OH arbetade heltid, pratade öppet med kollegor, planerade för framtiden, kunde anförtro sig om familjens problem (stor friskfaktor att kunna göra detta), tog alla skolmöten och var den som skjutsade mest etc. Han har genomgående beskrivits som öppenhjärtlig, varm, kärleksfull, engagerad. Så tenderar inte en djupt deprimerad person beskrivas.

Om vi ser till ovanstående fakta så säger all tidigare statistik på självmord och familicid att person A ovan är den som är mest sannolik att driva på gemensamt sjäkvmord eller ta livet av sig själv. Det är naturligtvis inte den engagerade, öppna, framtidsblickande, i heltidsarbete aktive personen som är mest sannolik att göra detta.

Det hade kunnat vara en mycket trovärdig teori men...
Tvärtom så är det just detta som är oroande. OH har delat med sig till för många! Hade till och med berättat för någon om att hustrun besökt präst. Hade han förresten verkligen framtidsutsikter? Ville han bli högaktad på LU för att han orkade med sin sjuka fru och barn? Till och med någon på LU som skriver ”det som inte hände har hänt”. De verkar för initierade. ”Lundafolket” sades veta mycket om HB:s cancer också. Jag tycker han har utelämnat sin familj till förmån för sig själv. Som någon skrev i tråden förut; man är den man är men visar den man vill vara. Någon med fix idé, jag vet inget om diagnoser, måste OH ha haft. En personlighet som kan arbeta systematiskt och länge. Han behöver inte alls varit deprimerad. Däremot led han nog hårt under ytan att professuren, som han ansökt om för flera år sedan, inte hade gått igenom.
Nej, jag tror att Hanna och barnen hade det svårt, att OH gjorde allt för att isolera dem. Hans frustration på jobbet gick ut över familjen. Var han väldigt kontrollerande? Att det gjorde barnen sjuka. Hanna hade nog försökt prata med OH under lång tid och kanske ville få barnen i skolan igen. Kanske skiljas o flytta?

Ja, jag vet, jag har tyckt annorlunda tidigare men jag tror att det bara finns en mördare, en man. Vanligt” familicide där mördaren till mer än 95% en man och ofta väljer ett annat sätt att ta sitt eget liv än familjens. Den eventuella videofilm som existerar är i så fall gjord av OH och skickades enligt ”säker källa” i tråden bara till OH:s föräldrar. Underskriften i avskedsbrevet är inte äkta.
Citera
2018-03-04, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Snarast förväntat.... Skulle jag säga.

Malin har helt rätt. HB, har, till skillnad från OH, ett mer tillbakadraget beteende och visade på ett mer deprimerat beteende som ökat över tid. OH har däremot uppvisat ett helt motsatt beteende. Fylld av tillförsikt och framtidshopp, även för barnen. HB däremot såg hon det på ett helt annat sätt.

Hon skulle få mindre betydelse.

Det här förstår jag inte, OH har jobbat mycket hemifrån under hösten samt att det finns uppgifter att han mådde dåligt. Jag vill inte påstå att H inte mådde dåligt, men det finns knappast någon uppgift från hösten, att OH var tillförsiktig och hade framtidshopp. Hans ansökan om professur tolkades att han planerade vidare. Något mer finns väl inte eller hur? Hans hemsida, den privata, lyser inte riktig av tillförsikt och framtidshopp, tycker jag (Freud hit eller dit).
Citera
2018-03-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Däremot led han nog hårt under ytan att professuren, som han ansökt om för flera år sedan, inte hade gått igenom.

Vad???? Det har jag missad. Har det postats här tidigare?
Citera
2018-03-04, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Men först och främst är scientologerna en sekt, kallad "världens farligaste sekt" t.o.m. Det finns orsaker till att de anses farliga, glöm inte det. Sedan att det skulle handla om personlig utveckling, ja, de kanske påstår det. Men i mångt och mycket handlar det om personlig avveckling ...

F.ö. beskrev Burlövsricky (eller vad hen nu hette) de senaste årens kontakter med scientologerna. Men om de var medlemmar redan för 20-25 år sedan får hela saken helt andra proportioner.

Du har helt rätt. Det är en sekt. Jag brukar skriva ”kyrkan” mer som en förkortning för scientologikyrkan.

Jag skrev lite om vad medlemskapet innebär för att en del kanske förväntar sig nåt mer ”exotiskt” när man pratar om en sekt. Därav, tror jag, en del hysteri i tråden när man nämnt scientologin, många har bara hört om det som nån galen halvreligion om utomjordingar som man måste vara halvt tokig för att intressera sig för och som välutbildade människor som H och O aldrig skulle ”gå på”. Jag anser tvärtom att de borde ha varit utmärkta kandidater.
Citera
2018-03-04, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Vad???? Det har jag missad. Har det postats här tidigare?

Elli09 tror jag (kan inte kolla nu). Låter troligt. Han fick docenttiteln 2011.
Citera
2018-03-04, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Ah då stämmer inte min teori då.

De kan ju iofs senare skiljts åt i engagemang och tro.
Citera
2018-03-05, 00:13
Medlem
Citat:
Mitt fetade.
Du också. Vad är detta för svammel?

Jag fick uppfattningen att HB inte var så särskilt aktiv i barnens skolplanering, fram för allt inte på det inför hösten.
Citera
2018-03-05, 00:38
Medlem
Citat:
Mitt fetade.
Du också. Vad är detta för svammel?

Haha, vaddå svammel? Det är väl högst relevant när vi diskuterar vem som är den mest troliga pådrivaren i något så destruktiv som självmord och mord. Det är helt enkelt mycket mer osannolikt att en så i vardagen och arbetslivet välfungerande aktiv person som OH skulle vara den som drivit detta som hände. Naturligtvis är det mer sannolikt att den som inte arbetar heltid och söker professurer, som inte orkar delta på barnens elevkonferenser, som tycks ha dragit sig tillbaka från samhällslivet mest, är den som ligger närmast en nord/självmordsakt.
Citera
2018-03-05, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det här förstår jag inte, OH har jobbat mycket hemifrån under hösten samt att det finns uppgifter att han mådde dåligt. Jag vill inte påstå att H inte mådde dåligt, men det finns knappast någon uppgift från hösten, att OH var tillförsiktig och hade framtidshopp. Hans ansökan om professur tolkades att han planerade vidare. Något mer finns väl inte eller hur? Hans hemsida, den privata, lyser inte riktig av tillförsikt och framtidshopp, tycker jag (Freud hit eller dit).

Det talar sitt tydliga språk att H inte var den som deltog på elevkonferenserna (förutom en gång), som inte var den som skjutsade till aktiviteter, som inte upprätthöll en arbetsomfattning som är mer normal när man har såpass stora barn, och som inte uppges ha haft förmågan att prata om sina svårigheter förtroligt med andra på det sätt OH gjorde. Allt detta är faktorer som ligger mer i linje med mord/självmord än allt som OH uppvisat, om man jämför de två förhållningssätten till livet fram tills morden.
Citera
2018-03-05, 00:45
Medlem
Citat:
Mitt fetade.
Varifrån har du fått att hon blivit mindre och mindre aktiv?
Att hon skulle jobba bara två dagar i veckan är också en trådsanning. Eller "halvtid". Hon hade möjlighet att arbeta hemifrån och så vitt jag vet kunde hon ha varit fullt upptagen med arbete större delen av sin tid, något annat har inte bekräftats någonstans.

Det är en kombination av faktorer. Däribland vittnesmålet från pianolärarinnan om att OH var den som tog ut flickan M på aktiviteter. Protokoll från skolorna visar att OH var den enda föräldern som deltog (förutom en gång då H var med). Ang. OH har många i hans närhets uttalat att han kunde prata om sina svårigheter hemma på ett öppet sätt. Inget har framkommit som gör gällande att H hade förmågan att prata med andra om detta. Att kunna prata om sina problem med tex nära kollegor är en friskfaktor man inte ska underskatta. De som har den förmågan har mindre sannolikhet att hamna i ensam desperation som kan resultera i mord(självmord.
Citera
2018-03-05, 00:55
Medlem
Citat:
Haha, vaddå svammel? Det är väl högst relevant när vi diskuterar vem som är den mest troliga pådrivaren i något så destruktiv som självmord och mord. Det är helt enkelt mycket mer osannolikt att en så i vardagen och arbetslivet välfungerande aktiv person som OH skulle vara den som drivit detta som hände. Naturligtvis är det mer sannolikt att den som inte arbetar heltid och söker professurer, som inte orkar delta på barnens elevkonferenser, som tycks ha dragit sig tillbaka från samhällslivet mest, är den som ligger närmast en nord/självmordsakt.

Inte heller osannolikt att hennes påkallande av intresse, i barnens och hennes sjukdomar, med tiden ökat med OHs arbetsglädje och efterfrågan inte bara här hemma utan i EU.
Avundsjuka.

Men det måste något annat till också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in