2018-03-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Ja, väldigt rörigt. Ingen stringens, nej. Tror att det kan ha speglat OHs inre.
Ni kanske inte uppfattar den som stringent eftersom ni kanske saknar djupare momskunskap? Isf har jag en introduktionspdf jag kan rekomendera där moms förklaras tydligt med teckningar. (Hehe)
Citera
2018-03-04, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja den beskrivningen verkar mest sannolik. Det är vad jag tror på. Varken mer eller mindre.
Apropå statistik och sannolikhet, hur vanligt är det att pappor resp mammor dödar sina barn?
Jag tror den statistiken talar för att det är O som är gärninsmannen
Citera
2018-03-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du har rätt om man tänker på självmord. Men mord? I vilken ordning dog de?
Sen är det så att den som plågar andra kan ha ångan uppe, medan den som plågas inte orkar... fast kanske inte hela vägen till självmord?

Varför vill OH framstå som massmördare?

Det är samma sak där. Den som är mest sannolik att befinna sig i ett sådant mörkt sinnestillstånd att man "utökar" sitt självmord genom mord, är den av de två som tycks minst integreraad i samhället på daglig basis. Alltså H. Det är mycket mindre sannolkit att mördaren är den av de två som är aktiv, öppen,heltidsarbetande, öppnar sig för kollegor, planerar framåt. Alltså OH. Nästan alla mördare är mer eller mindre dåligt fungerande i samhället sedan en tid tillbaka innan mordet sker. Det är otroligt ovanligt att någon som beskrivs av alla som OH beskrivits mördar eller tar livet av sig själv. De faktorer som finns kring Hanna och hur hon verkar ha blivit mindre och mindre aktiv i livet utanför hemmet är däremot en inte helt ovanlig utvecklingsprocess för någon som sedan sjunker till ett isolerat dåligt mående att de begår tex mord.
Citera
2018-03-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Apropå statistik och sannolikhet, hur vanligt är det att pappor resp mammor dödar sina barn?
Fast det är ju just i "föräldrar som dödar sina barn"-statistiken som kvinnor är nästan lika vanliga gärningsmän som män. I exakt alla andra fall av mord och våld är det 99,9% män som är gärningspersoner typ.

Därför talar sannolikheten i detta fall mot H.
Citera
2018-03-04, 22:41
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Ni kanske inte uppfattar den som stringent eftersom ni kanske saknar djupare momskunskap? Isf har jag en introduktionspdf jag kan rekomendera där moms förklaras tydligt med teckningar. (Hehe)

Skulle inte förvåna mej om dom anser sej vara smartare än Oskar...
Citera
2018-03-04, 22:58
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Det är absolut mest sannolikt om man betänker det mänskliga funderandet. Om vi jämför de två vuxna för att se vem som sannolikt är den mest psykiskt plågade/självmordsbenägna:

Person A (H): H tycktes vara den som var hemma mest (jobbade bara två dagar i veckan) men verkar trots detta inte ha orkat skjutsa till aktiviteter, delta på skolmöten om flickorna mm. Av grannar har hon beskrivits som tystlåten, "som att hon har en slöja över sig" av sorgsenhet.

Person B (OH): OH arbetade heltid, pratade öppet med kollegor, planerade för framtiden, kunde anförtro sig om familjens problem (stor friskfaktor att kunna göra detta), tog alla skolmöten och var den som skjutsade mest etc. Han har genomgående beskrivits som öppenhjärtlig, varm, kärleksfull, engagerad. Så tenderar inte en djupt deprimerad person beskrivas.

Om vi ser till ovanstående fakta så säger all tidigare statistik på självmord och familicid att person A ovan är den som är mest sannolik att driva på gemensamt sjäkvmord eller ta livet av sig själv. Det är naturligtvis inte den engagerade, öppna, framtidsblickande, i heltidsarbete aktive personen som är mest sannolik att göra detta.

Tack, bra skrivet, håller helt med dig
Citera
2018-03-04, 23:01
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Småbarn, mammor, större barn, pappor. Den statistiken talar emot Oskar. Familjecid, pappor. Statistiskt sett är det rätt kört för Oskar, men nu handlar det väl inte primärt om statistik i detta fall då det är unikt (med förment gemensamt dåd).
Citera
2018-03-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Skulle inte förvåna mej om dom anser sej vara smartare än Oskar...

Snarast förväntat.... Skulle jag säga.

Malin har helt rätt. HB, har, till skillnad från OH, ett mer tillbakadraget beteende och visade på ett mer deprimerat beteende som ökat över tid. OH har däremot uppvisat ett helt motsatt beteende. Fylld av tillförsikt och framtidshopp, även för barnen. HB däremot såg hon det på ett helt annat sätt.

Hon skulle få mindre betydelse.
Citera
2018-03-04, 23:06
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Det är samma sak där. Den som är mest sannolik att befinna sig i ett sådant mörkt sinnestillstånd att man "utökar" sitt självmord genom mord, är den av de två som tycks minst integreraad i samhället på daglig basis. Alltså H. Det är mycket mindre sannolkit att mördaren är den av de två som är aktiv, öppen,heltidsarbetande, öppnar sig för kollegor, planerar framåt. Alltså OH. Nästan alla mördare är mer eller mindre dåligt fungerande i samhället sedan en tid tillbaka innan mordet sker. Det är otroligt ovanligt att någon som beskrivs av alla som OH beskrivits mördar eller tar livet av sig själv. De faktorer som finns kring Hanna och hur hon verkar ha blivit mindre och mindre aktiv i livet utanför hemmet är däremot en inte helt ovanlig utvecklingsprocess för någon som sedan sjunker till ett isolerat dåligt mående att de begår tex mord.
Mitt fetade.
Varifrån har du fått att hon blivit mindre och mindre aktiv?
Att hon skulle jobba bara två dagar i veckan är också en trådsanning. Eller "halvtid". Hon hade möjlighet att arbeta hemifrån och så vitt jag vet kunde hon ha varit fullt upptagen med arbete större delen av sin tid, något annat har inte bekräftats någonstans.
Citera
2018-03-04, 23:07
Medlem
Citat:
Fast det är ju just i "föräldrar som dödar sina barn"-statistiken som kvinnor är nästan lika vanliga gärningsmän som män. I exakt alla andra fall av mord och våld är det 99,9% män som är gärningspersoner typ.

Därför talar sannolikheten i detta fall mot H.

För filicide ja, därför att mödrar dödar barn oftare direkt efter förlossningen.
Familicide begås till 93-95% av manliga gm.
För samförstånd finns nog ingen statistik och samförstånd är en sak, men vem genomförda dåden.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-03-04 kl. 23:14.
Citera
2018-03-04, 23:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Snarast förväntat.... Skulle jag säga.

Malin har helt rätt. HB, har, till skillnad från OH, ett mer tillbakadraget beteende och visade på ett mer deprimerat beteende som ökat över tid. OH har däremot uppvisat ett helt motsatt beteende. Fylld av tillförsikt och framtidshopp, även för barnen. HB däremot såg hon det på ett helt annat sätt.

Hon skulle få mindre betydelse.
Mitt fetade.
Du också. Vad är detta för svammel?
Citera
2018-03-04, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Varifrån har du fått att hon blivit mindre och mindre aktiv?
Att hon skulle jobba bara två dagar i veckan är också en trådsanning. Eller "halvtid". Hon hade möjlighet att arbeta hemifrån och så vitt jag vet kunde hon ha varit fullt upptagen med arbete större delen av sin tid, något annat har inte bekräftats någonstans.

Anställningen omfattade halvtid. Hade hon fler jobb?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in