2018-03-04, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Scouter har inte jeansskjortor, och inte button-down....

Helt rätt. Tänkte inte ens på det men inga button down på scoutskjortor.
Citera
2018-03-04, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Ingen har lovordat morden nä, men däremot har många lovordat OH som person och hävdat att han skulle ha varit kärleksfull mot sina barn med mera. Just det hänger jag och många andra upp oss på.

Ja, jag tex som är uppvuxen med en narcissistisk mor. Det var många som lovordade henne och tyckte hon var fin och bra och trevlig och hon visade upp perfekta väluppfostrade barn. Innanför hemmets fyra väggar var hon dock något annat, och knappast kärleksfull.

Jag förstår inte riktigt varför folk verkar ha så svårt att förstå att man aldrig kan veta hur det är inne i en familj.

Detta att visa postare blir så aggressiva när deras förklaring ”det blev för mycket för familjen med alla sjukdomar” inte nödvändigtvis räcker till.

Jag säger inte att H eller O var psykopater eller narcissister eller hade annan personlighetsstörning eller psykisk sjukdom, tex paranoida drag eller vanföreställningar och psykoser. Jag säger bara att INGEN kan veta det.
Citera
2018-03-04, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det var N.Armstark som kom med info om scientologerna. Som bland annat använder begreppet livskvalitet.
De tror också att jordens kropp bara är en kropp.

I de pm jag fått har formuleringen hjälpa till "andra sidan" använts.

Att flera går berzerk av sakliga inlägg talar sitt tydliga språk. Det ligger en gravad hund här.
Jag tänker så här, om O var med men inte H så gör det väl allt för att skingra makarna. Kanske satt de i en rävsax. O tyckte inte barnen var så sjuka och H var mer oroad skrevs det. Någon sv makarna hade varit anklagande gentemot den andra. Kanske mycket bråk pga olika livsåskådning och hur de skulle gå tillväga med barnen. Tror inte alkoholmissbruk var inblandat men utesluter inte heller det. Någon som hur en person blir som tex är bipolär och dricker alkohol? Medicinerad eller ej gör kanske skillnad.
Om H hade någon psykisk sjukdom måste det också ha slitit rejält.
Isoleringen bör ha en bidragande eller snabbat på hela tragedin.

Jag tror kanske också på vanföreställningar åtminstone på slutet. Eftersom så lite kommit fram tror jag inte att några visste hur illa det var. De visste kanske att de hade problem med sjukdomar och eller depression men inte att något var så galet fel.
Antagligen var de mästare på att bära masker och inte berätta så mycket. O hade sagt något men antagligen inte i närheten av hur det verkligen var.
Citera
2018-03-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Jag tänker så här, om O var med men inte H så gör det väl allt för att skingra makarna. Kanske satt de i en rävsax. O tyckte inte barnen var så sjuka och H var mer oroad skrevs det. Någon sv makarna hade varit anklagande gentemot den andra. Kanske mycket bråk pga olika livsåskådning och hur de skulle gå tillväga med barnen. Tror inte alkoholmissbruk var inblandat men utesluter inte heller det. Någon som hur en person blir som tex är bipolär och dricker alkohol? Medicinerad eller ej gör kanske skillnad.
Om H hade någon psykisk sjukdom måste det också ha slitit rejält.
Isoleringen bör ha en bidragande eller snabbat på hela tragedin.

Jag tror kanske också på vanföreställningar åtminstone på slutet. Eftersom så lite kommit fram tror jag inte att några visste hur illa det var. De visste kanske att de hade problem med sjukdomar och eller depression men inte att något var så galet fel.
Antagligen var de mästare på att bära masker och inte berätta så mycket. O hade sagt något men antagligen inte i närheten av hur det verkligen var.

I ett av de tidiga inläggen om scientologispåret så skrevs att familjen, alltså båda föräldrarna, besökt kyrkan flera gånger.
Citera
2018-03-04, 19:41
Medlem
Det verkar som att en och samma teori mottas olika beroende på vem som framför den i tråden.

Scientologispåret togs upp tidigt i diskussionen och dissades rejält, bland annat av N.Armstark som nu verkar ha omvänt sig. Plötsligt verkar iden inte helt tokig för många andra heller.

Själv bedömde jag att de första inläggen om scientologin var trovärdiga, för bilden av familjen stämde i min värld bra med vad jag lärt mig om destruktiva grupp-tillhörigheter.

Att få skit för det var inte roligt.

Men jag tror INTE att scientologerna har dödat familjen (bäst att vara övertydlig även med självklara saker eftersom allting dissikeras här).

Jag tror INTE att eventuellt medlemsskap har haft en stor avgörande roll för det som hände.
Enligt inlägg har de besökt kyrkan några gånger så jag tolkar det som ett passivt medlemskap.

Däremot kan en sekttillhörighet förstås lägga extra börda på en person vars tillvaro redan håller på att kantra.

Scientologerna är precis som flera redan skrivit INTE en kyrka. Det handlar om utbildning och personlig utveckling. Tilltalande för intellektuella människor som strävar efter utmaning och att utveckla sig själva.
Citera
2018-03-04, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Ja, jag tex som är uppvuxen med en narcissistisk mor. Det var många som lovordade henne och tyckte hon var fin och bra och trevlig och hon visade upp perfekta väluppfostrade barn. Innanför hemmets fyra väggar var hon dock något annat, och knappast kärleksfull.

Jag förstår inte riktigt varför folk verkar ha så svårt att förstå att man aldrig kan veta hur det är inne i en familj.

Detta att visa postare blir så aggressiva när deras förklaring ”det blev för mycket för familjen med alla sjukdomar” inte nödvändigtvis räcker till.

Jag säger inte att H eller O var psykopater eller narcissister eller hade annan personlighetsstörning eller psykisk sjukdom, tex paranoida drag eller vanföreställningar och psykoser. Jag säger bara att INGEN kan veta det.
Håller fullständigt med dig om detta! Jag vet t ex inte ens hur min syster och min man har det inom husets fyra väggar. Det enda jag kan är att observera hur de beter sig och vad de säger. :-)
Citera
2018-03-04, 19:46
Medlem
Citat:
Att mamman hade stark integritet och var svår att komma nära kan jag säga stämmer. Från säker källa.

En annan person i tråden påstår följande:
---
Den Hanna jag hade som arbetskamrat var klok, flitig, social, omtänksam och hade lätt för att skratta. Hanna var omtyckt, och hade ofta ett glatt ord att säga till sina medarbetare.
---
... man har hört henne berätta med värme och stolthet om saker som Agnes och Moa ("tjoa-Moa" brukade hon skämtsamt kalla henne) gjort och sagt. Sådana där små detaljer från deras barns liv som tusentals småbarnsföräldrar delar med sig av på fikaraster runt om i Sverige
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Senast redigerad av manot 2018-03-04 kl. 19:49.
Citera
2018-03-04, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
---
Den Hanna jag hade som arbetskamrat var klok, flitig, social, omtänksam och hade lätt för att skratta. Hanna var omtyckt, och hade ofta ett glatt ord att säga till sina medarbetare.
---
... man har hört henne berätta med värme och stolthet om saker som Agnes och Moa ("tjoa-Moa" brukade hon skämtsamt kalla henne) gjort och sagt. Sådana där små detaljer från deras barns liv som tusentals småbarnsföräldrar delar med sig av på fikaraster runt om i Sverige
Precis folk kan uppfatta olika och även när i tid det var och hur nära dessa var på arbetet.
Denna är från jobbet i Skåne och det var hennes upplevelse. H hade stark integritet och var svår att komma nära.
Citera
2018-03-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
I ett av de tidiga inläggen om scientologispåret så skrevs att familjen, alltså båda föräldrarna, besökt kyrkan flera gånger.
Ah då stämmer inte min teori då.
Citera
2018-03-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
---
---

Så kul att läsa igen! Hade glömt att jag läst det. "Klok, flitig, social, omtänksam, varm, stolt". Väldigt mycket det intrycket jag fick från fotografiet (när hon hade blå skjorta).
Citera
2018-03-04, 20:25
Medlem
Citat:
Precis folk kan uppfatta olika och även när i tid det var och hur nära dessa var på arbetet.
Denna är från jobbet i Skåne och det var hennes upplevelse. H hade stark integritet och var svår att komma nära.
Då kan den andra vara från Göteborg, för där används orden från den tiden, vilket låter en bra bit bakåt i tiden.
Visst kan två personer uppfatta en person annorlunda, men här var det verkligen svart och vitt.
Citera
2018-03-04, 20:28
Medlem
Äntligen en bild på H.B. Tusen tack för den. Jag har följt tråden från dag 1. Men så blir jag helt överrumplad - hon ser inte alls ut som jag föreställt mig. Men hon ser ledsen och "betyngd" ut. Eller så är det jag som tolkar in alla mina egna tankar och känslor över det som hänt. Är det bara jag som tycker det är konstigt att vi inte har fått mer fakta? Att ingen har klivit fram och gett oss besked? Körde igenom Bjärred häromveckan, det kändes så sorgligt. Dessa två barn som inte fick leva och bestämma själva. 😢
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in