2018-03-04, 13:04
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Är det inte Scientologerna så kan det vara att de deltagit i annan sektliknande rörelse. Finns flera med religiösa (kristna) förtecken i Sverige: Knutby-församlingen, Livets ord, Jehovas, mormoner m m.
En del av dessa förordar hemundervisning/skolning.

http://www.dagen.se/kristen-familj-far-bota-for-hemundervisning-1.928415
l

Det är skillnad på sekt som scientologerna och frikyrkor! De senare kan du lämna när du vill utan att förföljas resten av livet! Kom ihåg detta!
Citera
2018-03-04, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Då har du tyvärr missförstått inlägget. Har jag varit otydlig ber jag om ursäkt för det.
Mitt inlägg trycker på att folk inte velat ta emot faktan som skrivits av några medlemmar. Därbland den medlem jag namnger i mitt inlägg.
Så fort medlemmar som faktiskt sitter på fakta och inte spekulationer har dessa snabbt hoppats på. Folk har inte läst vad personerna skrivit utan har mer tagit fram krigsyxan för att posten härrör från en specifik medlem.
Detta har inte enbart med mig att höra.

Eftersom väldigt lite kan verifieras och därmed alla inlägg ifrågasätts (vilket är rimligt i mina ögon), så hur menar du vi ska kunna veta vad som är sant och inte sant här?
Citera
2018-03-04, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Precis så var det för mig med, med Scientologkontakter och synsätt fick jag nål och tråd för att kunna sy ihop det jag inte begrep. Nästan allt får då sin förklaring, även om den förklaringen naturligtvis inte är sund.
Så om någon seriös insatt person verkligen kan bekräfta scientologkopplingen hos familjen kommer i vart fall inte jag fundera lika mycket över orsaken till detta hemska dåd i Bjärred.

Scientologspåret kom tidigt och det är en av de få saker som jag har hört själv ( av någon, som har hört av någon etc.). Men på något sätt har jag bestämd mig att tro på BurlövRicky. Hen påstår att det fanns kontakter, men att de inte var intensiv. Hens källa: grannar som kände paret.

Jag tror att den som tog upp scientologspåret igen nyligen inte gjorde det för att få klarhet i fallet. För mig låt det som om postrarna inte ens trodde på det själv som hen skrev. Men jag kan ha fel, bara en känsla. Scientologi, visst, men förklara det allt, knappast.

Angående Scheele och avd 9. Jag hade mer än gärna trodd på deras info kring händelseförlopp.
Det är två saker som talar för att gift har varit använd. Att analysen dröja och att Elli09, som jag anser som trovärdig, väntar på analyssvaren. Jag kan också tänka mig att analyssvaren dröja därför att man inte bara vill utreda dödsorsaken, men angående flickorna säkert också gör håranalys etc. för att se vilka mediciner etc. de har fått över längre tid (spekulation från min sida).

Det som talar emot att uppgifterna stämmer är: varför skulle det vara dessa mycket känsliga detaljer som läker, när inget annat har läkt? Jag har hört att någon skickade detaljerad info kring händelseförlopp till människor som bor i Bjärred. Och att detta skulle har varit en släkting. Det låter ganska absurd, inte trovärdig. Så det verkar vara någon som sprider aktiv osanna (?) uppgifter kring själva dåden. En film påstås har funnits, Elli09 avfärda det, jag tror på hen.
Citera
2018-03-04, 13:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Då har du tyvärr missförstått inlägget. Har jag varit otydlig ber jag om ursäkt för det.
Mitt inlägg trycker på att folk inte velat ta emot faktan som skrivits av några medlemmar. Därbland den medlem jag namnger i mitt inlägg.
Så fort medlemmar som faktiskt sitter på fakta och inte spekulationer har dessa snabbt hoppats på. Folk har inte läst vad personerna skrivit utan har mer tagit fram krigsyxan för att posten härrör från en specifik medlem.

Jag tycker att den fakta du hänvisar till verkar trovärdig. Jag tror problemet är att många anser att den faktan är för enkel/tråkig och spekulerar vidare om mer spännande och intressanta saker.
Citera
2018-03-04, 13:27
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Han måste lära sig fjäska bättre menar du?

Nej. Inte det minsta.
Citera
2018-03-04, 13:28
Medlem
Citat:
Självfallet skall man vrida och vända på varje sten.
Men läser man tråden ser man den röda tråden. Likvärdig fakta kommer fram från olika håll men håller denna röda tråd.

Man skall alltid granska. Läsaren i forumet kan inte veta att faktan är sanning. Men läsaren kan välja att ha faktan som ett alternativ för att fylla igen hål i sina egna frågeställningar.
Det som skrivits i tråden där jag inte har källor som styrker sanninhshalten välkomnar jag men jag varken tar dessa som klara sanningar eller osanningar.
Att enbart ta det som skrivs i tråden som ren osanning gör att man på sikt blir blind för sanningen.
jaja tids nog kommer nog sanningen fram och då blir det förhpnvs mindre infekterat här
Citera
2018-03-04, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Det är ju så. Kommer inte riktig fakta ut så kommer det att spekuleras i all evighet. Det är ju förståeligt i och för sig. De flesta vill ju trots allt veta vad som låg till grund för morden och självmorden. Ingenting annat. Det kan ju inte ha varit en liten sak, det måste ju varit något enormt.

Det är ju inte heller alla som har tillgång till källor och känner sådana personer som har. Klart de spekulerar då. Jag förstår dem så väl.

Nej, det kan det verkligen inte ha varit, i synnerhet inte med tanke på att det anses vara föräldrarnas gemensamma beslut.
Två utåt sett fullt normalfungerande föräldrar tar inte livet av sina två utåt sett fullt friska barn bara för att föräldrarna utåt påstår att deras båda barn är trötta.
Inte heller tar en sådan, till och med två, förälder livet av sina bägge barn för att någon ME- lobby skulle ha påverkat dem till det.
Inte heller någon religiös sekt, för barnens påstådda trötthet började inne i familjen.

På sommarlov och jullov var barnen fullt friska, enligt den omgivning som då sett dem, i övrigt var barnen trötta och behövde hemundervisning, en dessutom omfattande hemundervisning där heller inget kom fram att de lärare som kom hem till familjen vittnat om barnens "svåra sjukdom" utan precis tvärtom och där den äldsta och påstått svårast sjuka flickan presterade mycket väl
Barnen hade ingen sjukdom, om det vittnar massmedierna genom skolans offentliga dokument.
Vad som än gick snett så började det inne i familjen.
Vem av föräldrarna var det som var enormt sjuk inne i familjen?
Eller var de kanske hela vägen "Partners in Crime"?

Har de båda flickornas skolor suttit klart eller har de fastnat på sina respektive stolar?
Det team av psykologer och specialpedagoger i Lomma kommun som ska uppmärksamma skolbarn med problem meddelar att de snart ska ha en sittning och rannsaka sig själva och vad de gjort.
https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-moten-med-skolan-ska-analyseras/
Publicerad 11 jan 2018 kl 20.28
Någon som sett något nytt om detta?
Citera
2018-03-04, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
l

Det är skillnad på sekt som scientologerna och frikyrkor! De senare kan du lämna när du vill utan att förföljas resten av livet! Kom ihåg detta!

Håller inte med. Finns otaliga berättelser om utfrysning o likn om man lämnar en kyrka eller församling. Men många vågar inte det. Då faller världen!
Mormonerna är ute på mission t ex som de måste finansiera själva. HB har ju en tidslucka på sin Linkedin-sida.
Citera
2018-03-04, 13:31
Medlem
Citat:

Hur föreslår du att man ska kunna skilja på fakta och hittepå om man inte diskuterar, analyserar och ställer följdfrågor?
Citera
2018-03-04, 13:36
Medlem
Citat:
Jag kan säga att jag sitter på information som tidigare uppdagats i tråden och som gång på gång tystas ner och förklarats ha kommit från diverse troll.
Avd.9 är en av dem som liksom jag sitter på fakta. Vår fakta kommer från helt olika håll men håller samma röda tråd.

Jag tror inte ett skit på det som skrivs utan att jag har Fakta svart på vitt att det stämmer.
Att inte lägga ut bilden på H.B innan jag till 100% vet att detta är rätt person är ett bevis på detta. Spekulationer fördärvar.

Synd att så många arbetat för att röja bort sanningar och ersätta med spekulationer och pajkastning.
Detta fick mig att dra mig ur tråden tidigare.

Jag vet vilka vägar jag skall gå för att få svar på mina funderingar.
Jag har hängt i tråden för att delge fakta till dem som inte har dem kontakter jag har.
Inte för att söka svar. För svaren jag söker skall komma från riktiga källor och inte ett forum...

Trist att så många valt att sumpa riktigt bra förmedlare av ren klar fakta.
Detta har medfört att dem som fortfarande sitter som frågetecken efter det som skedde innanför väggarna i huset i Bjärred den där Januaridagen aldrig kommer få någon klarhet...

Jag har valt att inte dela med mig av det jag fått fram just för att folk visat att sanningen inte är det viktiga i detta fall.
Jag hade ärligt talat inte ens tänkt att publicera bilden på H.B. Fick bilden bekräftad för ett bra tag sedan mem då det var rena sandlådenivån i tråden beslöt jag mig för att låta bli.

Mitt råd är att ta vara på den informationen som alla bär den röda tråden. För den leder er till sanningen.
Snningen bär inte alltid den gestalt som man hoppats på...
Läser Din och Avd 9 inlägg för att ni varit dom enda som verkar fått lite information av människor som var bekanta eller vänner med familjen. Samt att det ni skrivit låter sannolikt. Allt annat är fantasier och vad människor tror hände osv. Så jag är väldigt tacksam för Din och Avd 9 information.
Citera
2018-03-04, 13:37
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Håller inte med. Finns otaliga berättelser om utfrysning o likn om man lämnar en kyrka eller församling. Men många vågar inte det. Då faller världen!
Mormonerna är ute på mission t ex som de måste finansiera själva. HB har ju en tidslucka på sin Linkedin-sida.

Jag känner flera som lämnat frikyrkor, inget speciellt med det, sen bedömer kanske andra att det sociala nätverket är viktigt och stannar kvar.

Men scientologerna? No mercy!
Citera
2018-03-04, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tycker att den fakta du hänvisar till verkar trovärdig. Jag tror problemet är att många anser att den faktan är för enkel/tråkig och spekulerar vidare om mer spännande och intressanta saker.

Här tror jag att du har fel. Jag tycker det vore bra om jag hade fel i mina antagande.
Om det kommer fram att detta var de snällaste föräldrarna som alltid har gjort det bästa för sina barn men att de fick en blackout/psykos den 8/1 - det vore bra - jag vill inte låter sarkastisk här, så klart är inget överhuvdetagit bra här - men det vore bättre - barnen hade i så fall inte lidit över en längre tid pga föräldrarnas fel.

Jag bara tror inte på det i nuläget. Och det har väl knappast varit så i något annat fall där föräldrarna har dödad sina barn att allt stod bra till tills det plötslig hände. Varför i hela värden ska jag anta detta här???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in