2018-03-03, 09:30
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Det verkar uppenbart att nämnda institut har ändrat sina ambitioner att försöka mäta opinionen till att försöka manipulera opinionen efter bästa förmåga!

Gäller särskilt SD.

Verkligheten för SD handlar säkerligen om 21-23% plus 5% inför valet...
Förr var SD lite intressant som ett störande objekt som märkligt nog växte trots att man hela tiden ljög och smutskastade partiet. att några förlorade sina positioner kring köttgrytorna till SDfunktionärer var enda problemet.
den här mandatperioden har man stört makten på riktigt ,och nästa mandatperiod finns goda möjligheter att ta makten ,så då blir uppdraget att vilseleda allmänheten livsviktigt.
Folk ska veta att en röst på SD är bortkastad,dom har slutat växa i själva verket minskar SD.
Så Faktum är att SD ALDRIG gått ned egentligen ,det är bara tillväxten som ibland nästan stannat av eller ökat vid andra tillfällen,men opinionsinstituten håller ner tillväxtökningen det som går. hör man på folk här norrut ,men även i övriga landet så växer SD stenhårt på de orter där man tidigare varit svaga. Så min övertygelse är att SD idag har ett golv mellan 25 och plus 10% ,och har möjlighet att växa betydligt mer,genom tex "riktiga" Centerväljare ,alltså bönder och småföretagare ute i landet ,som tidigare röstat på C,M eller S. Att även MP väljare nu börjar gå till SD finner jag ytterst intressant. Jag vet redan att folk som tidigare röstat på KPML,r idag röstar på SD.
Senast redigerad av Erk Swede 2018-03-03 kl. 09:33.
2018-03-03, 21:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Förr var SD lite intressant som ett störande objekt som märkligt nog växte trots att man hela tiden ljög och smutskastade partiet. att några förlorade sina positioner kring köttgrytorna till SDfunktionärer var enda problemet.
den här mandatperioden har man stört makten på riktigt ,och nästa mandatperiod finns goda möjligheter att ta makten ,så då blir uppdraget att vilseleda allmänheten livsviktigt.
Folk ska veta att en röst på SD är bortkastad,dom har slutat växa i själva verket minskar SD.
Så Faktum är att SD ALDRIG gått ned egentligen ,det är bara tillväxten som ibland nästan stannat av eller ökat vid andra tillfällen,men opinionsinstituten håller ner tillväxtökningen det som går. hör man på folk här norrut ,men även i övriga landet så växer SD stenhårt på de orter där man tidigare varit svaga. Så min övertygelse är att SD idag har ett golv mellan 25 och plus 10% ,och har möjlighet att växa betydligt mer,genom tex "riktiga" Centerväljare ,alltså bönder och småföretagare ute i landet ,som tidigare röstat på C,M eller S. Att även MP väljare nu börjar gå till SD finner jag ytterst intressant. Jag vet redan att folk som tidigare röstat på KPML,r idag röstar på SD.

Jag känner en vänsterpartist som blivit SD-are. Hon var medlem i V, nu är hon inte medlem i SD men säger att hon skall rösta på dem. Så ja det är svårt att tro på opinionsinstituten när man talar med folk.
2018-03-03, 21:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaktiller
Hur tror ni att Alternativ för Sverige kommer att påverka SD i opinionsundersökningar under våren och sommaren?

Vi får se på måndag vad de har att komma med. Om de har rekryterat Sverigedemokrater och folk från andra partier i riksdagen så kanske de kan få genomslag i opinionen. De som varit SD längst innan 2010 kan ha radikaliserats och tycker SD blivit för liberalt.
2018-03-04, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaktiller
Hur tror ni att Alternativ för Sverige kommer att påverka SD i opinionsundersökningar under våren och sommaren?

Inte alls eftersom de utanför Flashback är noll och ingenting. Folk tror att det är någon ny sjukdom som svenskarna fått p.g.a resande.
2018-03-04, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Inte alls eftersom de utanför Flashback är noll och ingenting. Folk tror att det är någon ny sjukdom som svenskarna fått p.g.a resande.
Hehe Flashback är avantgardet, så helt utan betydelse trot jag knappast det är. Vad vore (hade varit) tex SD utan sitt Flashback?
2018-03-04, 11:15
Medlem
Inte sett att någon lagt till denna ”undersökning”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1x8K4/sd-utklassar-alla-pa-sociala-medier

Intressant ändå att SD är större än alla andra partier tillsammans och vid vissa tillfällen varit dubbelt så stora som alla andra.

Alltså kan vi vara relativt säkra på att de allra flesta ”uppkopplade” fått ta del av pamfletter mm från SD.

Kanske detta har att göra med de höga siffrorna för SD i yougov och Sentio?
Undrar hur många man räknar som ”uppkopplade” i Sverige idag? 7-8miljoner kanske?

Får jag spekulera lite fritt så mäter YG och Sentio denna stora massan och telefonerna den mindre delen, detta kan förklara den stora diskrepansen i någon mån.
2018-03-04, 11:37
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Inte sett att någon lagt till denna ”undersökning”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1x8K4/sd-utklassar-alla-pa-sociala-medier

Intressant ändå att SD är större än alla andra partier tillsammans och vid vissa tillfällen varit dubbelt så stora som alla andra.

Alltså kan vi vara relativt säkra på att de allra flesta ”uppkopplade” fått ta del av pamfletter mm från SD.

Kanske detta har att göra med de höga siffrorna för SD i yougov och Sentio?
Undrar hur många man räknar som ”uppkopplade” i Sverige idag? 7-8miljoner kanske?

Får jag spekulera lite fritt så mäter YG och Sentio denna stora massan och telefonerna den mindre delen, detta kan förklara den stora diskrepansen i någon mån.

Närvaron på sociala medier är SD:s styrka gentemot etablerade partier och medier. Jag har ju hela tiden gjort jämförelser med t ex Beppe Grillo som fick 25% i ett italienskt parlamentsval - från sin blogg. Han BOJKOTTADE medvetet tidningarna.

SD behövde alltså aldrig fjäska för media och hade gått framåt ändå, med den överlägsna virala marknadsföringen där det är vänner som övertygar vänner. Vilket nu kan bli partiets akilleshäl mot utmanare som AfS. Om SD-sympatisörer viralt övertygar SD-sympatisörer på Facebook, Flashback och Twitter, om att det finns ett bättre alternativ - då är det värre än ledare och skandalrubriker i Aftonbladet eller G-P.
2018-03-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Närvaron på sociala medier är SD:s styrka gentemot etablerade partier och medier. Jag har ju hela tiden gjort jämförelser med t ex Beppe Grillo som fick 25% i ett italienskt parlamentsval - från sin blogg. Han BOJKOTTADE medvetet tidningarna.

SD behövde alltså aldrig fjäska för media och hade gått framåt ändå, med den överlägsna virala marknadsföringen där det är vänner som övertygar vänner. Vilket nu kan bli partiets akilleshäl mot utmanare som AfS. Om SD-sympatisörer viralt övertygar SD-sympatisörer på Facebook, Flashback och Twitter, om att det finns ett bättre alternativ - då är det värre än ledare och skandalrubriker i Aftonbladet eller G-P.

Att jämföra Flashback med sociala medier tycker jag inte fungerar. Här är det en liten klick med nästan samma personer som häckar. Medan det på "riktiga" sociala medier är sk. vanliga personer som åtminstone läser, men kanske inte skriver.

Håller med att SD har en viktig position på sociala medier som de själva skaffat sig, men behöver utveckla ytterligare. Eftersom det är tydligt att MSM har en överenskommelse om tystnad angående SD.
2018-03-04, 12:01
Medlem
Citat:
Att jämföra Flashback med sociala medier tycker jag inte fungerar. Här är det en liten klick med nästan samma personer som häckar. Medan det på "riktiga" sociala medier är sk. vanliga personer som åtminstone läser, men kanske inte skriver.

Håller med att SD har en viktig position på sociala medier som de själva skaffat sig, men behöver utveckla ytterligare. Eftersom det är tydligt att MSM har en överenskommelse om tystnad angående SD.
Samma personer som skriver ja (i hög, men inte full utsträckning), men betydligt fler som läser, precis som på andra sociala medier.
2018-03-04, 12:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag började så också, som en mångårig Moderatväljare som ville visa lite "missnöje".
Nu kan jag lugnt säga att jag aldrig kommer att rösta på M igen, hellre lägger jag min röst på V som i varje fall är uppriktiga i sitt vansinne.

Tror du det är en process som fortfarande fortsätter? Att moderater fortfarande känner som du kände och överger partiet? Och i så fall hur snabb är den processen? De många moderater som nu verkar hoppa fram och tillbaka beroende på vem som är partiledare i M eller vilka utspel de gör; tror du de kommer fortsätta vara tveksamma eller finns det bland dem många som kommer helt ge upp M och definitivt gå ifrån dem som du gjorde?
2018-03-04, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Tror du det är en process som fortfarande fortsätter? Att moderater fortfarande känner som du kände och överger partiet? Och i så fall hur snabb är den processen? De många moderater som nu verkar hoppa fram och tillbaka beroende på vem som är partiledare i M eller vilka utspel de gör; tror du de kommer fortsätta vara tveksamma eller finns det bland dem många som kommer helt ge upp M och definitivt gå ifrån dem som du gjorde?

Det stora svaret får vi efter valet när partierna visar hur de organiserar sig, och med vem. Allt för att blockera SD. Deras kärna står bi tills dess, men då, om tex M går ihop med S ( via alliansen ) kommer de att förlora mer än halva kärnan.
2018-03-04, 13:29
Medlem
Citat:

Jämför med USA. Forumet /pol/ är en allmänt erkänd och fruktad motor för påverkanskampanjer på Twitter och Facebook, som var en betydande del i valet av Trump. Grodan Pepe blev en viral och organisk symbol som till slut blev så mainstream att Hillary själv höll tal mot honom. Flashback har om något en betydligt större folklig förankring än /pol/ som politisk opinionsplattform i Sverige. Det var inte flygblad och torgtal som ledde SD till riksdagen 2010, snarare kommentarsfält och Flashbacktrådar från en självrekryterad armé av anonyma avsändare.

Och SD måste förstå sammanhanget: De själva är följden av en folkrörelse i reaktion mot människors förändrade vardag, inte orsaken till att människor söker uttrycka denna oro på sociala medier och vid valurnan.

Jag kan inte sia om huruvida AfS kan få blixten att slå ned opinionsmässigt - men om det ska ske är det så det kommer gå till: Inom SD:s egen nätsfär, som en organiskt interagerande folkrörelse. SD:s potentiella svaghet i opinionen är inte att man är populister och nationalister - utan om man INTE upplevs som tillräckligt populistiskt och tillräckligt nationalistiskt, i meningen intresseparti för vanliga svenskar i ett mångkulturellt splittrat Sverige.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in