2018-02-28, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Du tror alltså att snittet (som är 18% just nu) kommer att missa SD med 10 pe? Att även Sentio/YouGov missar dem med 5-7 pe? Ok, all right.

Snittet har stått stilla under 2014.
Snittet har stått stilla under 2010.

Iofs är det mer sannolikt att SD ökar i år än då eftersom SD redan har nått 21% ett par gånger under de senaste åren, men det är långt ifrån en självklarhet.

Det kan jag mycket väl föreställa mig.

Jag kan dock lova följande. Om 7K får 85-87% om dryga 6 månader så kommer jag på allvar att överväga att flytta från Sverige. Jag är högutbildad och har en attraktivt yrke som är internationellt gångbart. Reser jag tisdag kväll kan jag börja jobba i nya landet onsdag morgon. Mina barn talar redan fyra språk så att lära sig ett nytt är tämligen enkelt för dem. Öst, väst, andra sidan jordklotet eller till våra grannländer - det kommer jag undersöka om svenska folket väljer att fortsätta på den inslagna vägen.
2018-02-28, 23:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Du tror alltså att snittet (som är 18% just nu) kommer att missa SD med 10 pe? Att även Sentio/YouGov missar dem med 5-7 pe? Ok, all right.

Snittet har stått stilla under 2014.
Snittet har stått stilla under 2010.

Iofs är det mer sannolikt att SD ökar i år än då eftersom SD redan har nått 21% ett par gånger under de senaste åren, men det är långt ifrån en självklarhet.

jag tror de bara har 22 % nu som Sentio och Yougov visar men det har inte varit valrörelse ännu. Under den kan SD visa sig själva på gator, torg, affischer; de är inte beroende av media i samma mån som nu. De har fler aktiva medlemmar (28 000 medlemmar nu) och större valbudget än förra gången. De kommer att märkas oavsett vad media gör för att hindra det. Och stats-TV måste ha med dem i partiledardebatter där det kommer att bli mycket SD mot resten som vanligt trots att media nu försöker hålla uppe illusionen om att valet är mellan S och M. SD kommer heller inte acceptera att deras möten störs, de kommer få dit polisen då de nu har kontakt med säkerhetspolisen.

22 % nu innan valrörelsen är ett bra utgångsläge de kan öka 5 % till valet.
2018-03-01, 06:39
Medlem
Jaktillers avatar
Hur tror ni att Alternativ för Sverige kommer att påverka SD i opinionsundersökningar under våren och sommaren?
2018-03-01, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaktiller
Hur tror ni att Alternativ för Sverige kommer att påverka SD i opinionsundersökningar under våren och sommaren?

Obetydligt. Kan kanske bli något att räkna med till valet 2022.
Förhoppningsvis har alla röstare som vill hejda vanvettet förstånd nog att rösta på SD, vare sig man tycker de blivit för mjäkiga eller ej, för radikala eller utslätade etc. Inbördes gräl om detaljer får man sköta efteråt. Nya småpartier hoppas jag ligger lågt.
2018-03-01, 13:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
När statistiken för partierna ändras hela tiden med rörliga Moderatväljare, så är jag en av dem. Jag är genom mitt vacklande en del av den opinionen med uppgivna medborgare. Vi vet varken ut eller in när vi ska välja mellan pest och kolera. Jag skulle kunna välja SD, kryssa för Ekroth då han driver saker i justitieutskottet som jag anser är akuta!

Det betyder inte att jag är SD, om jag skulle rösta på dem, men att jag vill markera att jag är emot vänsterviridningen inom Moderaterna med en skadlig migrationspolitik. Det betyder att SDs ökning i opinionen är till låns.
Jag började så också, som en mångårig Moderatväljare som ville visa lite "missnöje".
Nu kan jag lugnt säga att jag aldrig kommer att rösta på M igen, hellre lägger jag min röst på V som i varje fall är uppriktiga i sitt vansinne.
2018-03-01, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag började så också, som en mångårig Moderatväljare som ville visa lite "missnöje".
Nu kan jag lugnt säga att jag aldrig kommer att rösta på M igen, hellre lägger jag min röst på V som i varje fall är uppriktiga i sitt vansinne.

Ett övervägande jag respekterar, och ytterst relevant om varför opinionsundersökningarna blir så konstiga.

Vi är många som är veliga då vi varje dag får ta ställning till hur åt helvete allt har blivit!

Då är det inte enkelt att vara opinionsinstitut, och fråga ut folk om vad de kommer rösta på, för nästa dag har de bytt parti igen.
2018-03-02, 15:18
Medlem
8711s avatar
Instituten som brukar komma först eller åtminstone bland dom första i månaden måste i flera fall höja siffrorna för Sverigedemokraterna kraftigt för att inte skämma ut sig fullständigt. Det gäller inte minst instituten som kvällspressen samarbetar med, Demoskop och Inizio, som uppenbart intagit en position låååångt under verkligheten där man lagt sig långt under instituten som sedan tidigare mycket väl känt kraftigt underskattar Sverigedemokraternas siffror i dessa opinionsmätningar.

Man kan ju verkligen fundera på hur det kommer sig. Särskilt gällande institut som tidigare legat i toppen som plötsligt lägger sig toksist och alltså även mot andra institut har en helt annan utveckling. Det är inte trovärdigt, det är inte seriöst. Men Demoskop och Inizio kanske vill stå där på valnatten och ha sagt 15-16% när det i verkligheten blir 21-23% i valresultat för Sverigedemokraterna.
2018-03-02, 16:45
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

Man kan ju verkligen fundera på hur det kommer sig. Särskilt gällande institut som tidigare legat i toppen som plötsligt lägger sig toksist och alltså även mot andra institut har en helt annan utveckling. Det är inte trovärdigt, det är inte seriöst. Men Demoskop och Inizio kanske vill stå där på valnatten och ha sagt 15-16% när det i verkligheten blir 21-23% i valresultat för Sverigedemokraterna.

Det verkar uppenbart att nämnda institut har ändrat sina ambitioner att försöka mäta opinionen till att försöka manipulera opinionen efter bästa förmåga!

Gäller särskilt SD.

Verkligheten för SD handlar säkerligen om 21-23% plus 5% inför valet...
2018-03-02, 20:28
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaktiller

Antagligen inte märkbart.
2018-03-03, 02:01
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Jag skulle nog vilja påstå att många ur det sk 'mörkertalet' delar den bakgrunden.
Min rationale bygger på att det är en betydligt större faux pas att bli påkommen som vidrig "Svärje Demokrat" i tillsynes åsiktshomogena moderatkretsar än för en fd såsse.

Stigmatiseringen och hatet som man dagligen och stundligen möter i såväl media som i 'upplysta' sällskap leder närmast ofelbart till att åsiktsförskjutningen förblir en icke-reverserbar process; I synnerhet när man om och om igen fått se individer som hyser liknande åsikter som en själv bli beskrivna som mänskligt avfall, kackerlackor och brunråttor som bör avlivas snarast.

Paradoxalt nog verkar den groteska polariseringen inom svensk politik ha cementerat SD's position som det tredje blocket.
2018-03-03, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Jag skulle nog vilja påstå att många ur det sk 'mörkertalet' delar den bakgrunden.
Min rationale bygger på att det är en betydligt större faux pas att bli påkommen som vidrig "Svärje Demokrat" i tillsynes åsiktshomogena moderatkretsar än för en fd såsse.

Stigmatiseringen och hatet som man dagligen och stundligen möter i såväl media som i 'upplysta' sällskap leder närmast ofelbart till att åsiktsförskjutningen förblir en icke-reverserbar process; I synnerhet när man om och om igen fått se individer som hyser liknande åsikter som en själv bli beskrivna som mänskligt avfall, kackerlackor och brunråttor som bör avlivas snarast.

Paradoxalt nog verkar den groteska polariseringen inom svensk politik ha cementerat SD's position som det tredje blocket.
Jo, vi är nog många som delar Enoch Thulins resväg i ställningstagande till SD i förhållande till Moderaterna. Jag har till och med i ett anfall av förvirring röstat på dåvarande Folkpartiet (språktestvalet, var det 2002?). Men aldrig mer kommer jag att rösta på något av Allianspartierna. Men hur stort "mörkertalet" är, hur många Vresrosor och Thulinare som finns därute, det fårvi inte veta förrän om sju månader.
2018-03-03, 09:17
Medlem
Erk Swedes avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
men finns det homogena moderatkretsar i dag? ,utrensningarna av EU motståndare retade väldigt många moderatväljare ,åtminstone norrut i landet.
Citat:
men i dag hjälper inte sådant ett smack De flesta vågar stå för att dom tänker rösta på SD.Hör aldrig längre någon angripa SD från ett annat partis politiska inriktning,utan i så fall är det enskilda Sverige demokrater man angriper.
Citat:
är nog ganska naturligt.sossarna behandlades på samma vis i början av 1900talet ,tom värre ,men dom växte ständigt tills dom fick regeringsmakten.Först när väljarna blev besvikna på S så började dom gå tillbaks. SD är som en isbrytare som tom kan gå genom grynnor och skär utan att behöva ändra kurs det allra minsta,hela tiden blir man större och starkare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in