2018-03-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agge2
Valmyndigheten drar gränsen vid 72 namn per lista. Som jag förstår det kommer de 60 stå överst på alla listor sedan kommer övriga max 12 personer från plats 61-72 vara framtagna lokalt. Med tanke på att Ekeroth var den näst mest kryssade Sverigedemokraten i valet 2014 kanske han har en chans att kryssa sig in. Detta under förutsättning att han tillåts stå på någon av platserna 61-72 i sitt hemlän... Det skulle dock krävas minst 5 procent av rösterna i hemlänet för att bli inkryssad och det brukar vara väldigt få som försöker kryssa in kandidater i riksdagsvalet.

Är det så att de här tolv sista namnen fastställs på distriktsårsmötena?

Är det möjligt att använda en riksdagsvalssedel från ett annat distrikt i sitt eget?

Jag tror att både Thoralf Alfsson och i viss mån Kent Ekeroth skulle kunna få många röster utanför sitt eget distrikt.
Citera
2018-03-04, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Chris Dulny har ju i podden Vita Pillret sagt att Kent Ekeroth (sårad?, förbannad?, revanschlysten?, arg?) nu i princip kan sätta igång med världens shit-storm mot SD.

Jag tror att om man har låg intelligens så kommer man med gissningar som ligger långt ifrån sanningen. Man bara itererar det man läst på andra platser.

Jag tror att man lovat Kent något annat för att behålla honom inom partiet så att han inte berättar vad han vet för utomstående. Det är så man gör i normala fall.
Citera
2018-03-07, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller

Är det möjligt att använda en riksdagsvalssedel från ett annat distrikt i sitt eget?

Jag tror att både Thoralf Alfsson och i viss mån Kent Ekeroth skulle kunna få många röster utanför sitt eget distrikt.

Jag tror inte att det är möjligt att använda riksdagsvalsedlar från andra distrikt i sitt eget. När det gäller sammanställning av personvalskryss så görs det per valdistrikt och inte totalt i landet. Det spelar alltså ingen roll hur många personkryss en person får totalt i landet, för att bli invald gäller det att fem procent av de som röstar på ett parti inom ett visst givet valdistrikt kryssar för en viss kandidat.
Citera
2018-03-09, 09:00
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Att misshandla en medborgare och ljuga sig fri i rätten är inte för mig en "skitsak", utan det är allvarligt.
Om riksdagsmän kan misshandla medborgare genom att ljuga sig ur situtionen då har vi stora problem här i landet med vissa.
Kan jag som medborgare göra detsamma slå en riksdagman och ljuga mig fri i rätten, och det hela skall naturligtvis ses som rätt och riktigt.

Kanske det nya - misshandla medborgare fritt om du är riksdagsman som dessutom har två beväpnade personliga livvakter som uppbackning.
Livvakterna naturligtvis betalda av skattebetalarna, kostnad 30 000 - 40 000 kr per krogrunda.

Bara i Sverige, tänker vissa så, förhoppningsvis.

Nej det är inte en skitsak som Kent gjorde; misshandel samt lögn i rätten.

Och sist och inte minst angrepp Kent offret efter ha blivit dömd i Tingsrätten för misshandel med hjälp av sitt "Avpixlat" - en skam!

Självklart allvarligt om en riksdagsman begår brott, men vad jag förstår så blev väl Kent frikänd? Våra högt avlönade och högt utbildade lagkunniga har alltså bedömt att inget brott ägt rum. Då är det väl det vi ska förhålla oss till, eller ska vi helt lämna rättssamhället bakom oss och köra Twitter-justice nu?
Citera
2018-03-09, 10:54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Självklart allvarligt om en riksdagsman begår brott, men vad jag förstår så blev väl Kent frikänd? Våra högt avlönade och högt utbildade lagkunniga har alltså bedömt att inget brott ägt rum. Då är det väl det vi ska förhålla oss till, eller ska vi helt lämna rättssamhället bakom oss och köra Twitter-justice nu?

Njae, inte riktigt. De har kommit fram till att Ekeroth delat ut en snyting, men anser inte att Ekeroths påstående om nödvärn kan motbevisas. Då blir man ansvarsbefriad för en annars straffbar gärning (snytingen).

Sedan står det givetvis SD helt fritt att föreslå eller nominera riksdagskandidater, oavsett sådant här. I det här fallet TROR jag att SDs ledning har kommunicerat sina överväganden till Ekeroth på ett för båda parter effektivt sätt.
Citera
2018-03-13, 19:22
Medlem
Milldues avatar
Rena vansinnet att peta Kent.
Han har mycket att komma med och en fadäs som den han lever i just nu är en övergående fas.
Jag är övertygad att om han kommer med på riksdagslistan även detta val så har han mer att ge.

Som Sverige Demokrat i Närke så anser jag att han och flera andra äldre SDare har en hel del att ge efter kommande val. Just nu så går det ett drev på den äldre generationen SD folk.

Långt ifrån alla nyinvalda platsar i dagens SD utan vi behöver lite "old school" folk ocskså.

Personligen kommer jag stryka personer från listan för att flytta upp Kent då jag anser att han har en hel del att komma med.
Senast redigerad av Milldue 2018-03-13 kl. 19:27.
Citera
2018-03-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Rena vansinnet att peta Kent.
Han har mycket att komma med och en fadäs som den han lever i just nu är en övergående fas.
Jag är övertygad att om han kommer med på riksdagslistan även detta val så har han mer att ge.

Som Sverige Demokrat i Närke så anser jag att han och flera andra äldre SDare har en hel del att ge efter kommande val. Just nu så går det ett drev på den äldre generationen SD folk.

Långt ifrån alla nyinvalda platsar i dagens SD utan vi behöver lite "old school" folk ocskså.

Personligen kommer jag stryka personer från listan för att flytta upp Kent då jag anser att han har en hel del att komma med.

Man får inte längre stryka personer på listan. Man får kryssa för en (1) person på listan.
Citera
2018-03-14, 08:17
Medlem
Jag frågade en i ett distrikt om det här. Där vet man inte valberedningens förslag på extranamn ännu utan det verkar som detta (i alla fall i det distriktet) kommer efter valkonferensen som snart skall hållas och de första 60 namnen är spikade.

Det distriktets årsmöte skall sedan hållas i slutet av månaden.

Jag undrar om det är likadant i alla distrikt? Även Skåne och Småland?
H
Citera
2018-03-14, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag har ingen direkt åsikt om KE, och känner honom inte. Jag har förstått att han är bland de mer hårdföra representanterna för SD och att en hel del människor ogillar honom pga det.

Däremot tycker jag det är oroväckande att folk petas från politiken för småsaker. Jag tänker på Lars Ohly som vad jag förstår inte ens begått ett brott, Kent som gav en häcklare en örfil och hon moderaten som inte betalat TV-avgift exempelvis. Problemet med den här trenden är att det blir extremt enkelt att bli av med folk. Det räcker med att anordna en liten jävla skit incident så har man oskadliggjort en motståndare, medans asen som supit bort 50 miljarder på nya karolinska förmodligen kommer skratta hela vägen till banken istället för att skaka galler.

Det är fel bara. Vi måste kunna köpa att politiker är vanliga människor med brister precis som oss andra; inga helgon.

Mediadriven macartyism.
Vem har en helt ren historia? Vem har aldrig skrivit något ogenomtänkt på nätet? Behandlat en flickvän taskigt? Sagt neger?

Media granskar dom politiker dom vill bli av med och partierna och ynkryggarna levererar.
Alla ynkryggarna blir försiktigare och på defensiven och ingen stöter sig med media.
Citera
2018-03-16, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller

Nej, distriktsstyrelserna tar inget beslut om dessa på årsmöte. Valberedning för respektive distrikt lämnar ett förslag till distriktsstyrelsen som godkänner förslaget och sedan skickar upp till riks. Det är sedan partistyrelsen/valberedningen där som väljer att godkänna kandidaterna, plocka bort kandidater, läggga till eller vad de nu väljer att göra.

Det är med andra ord ren diktatur. I andra partier fasttäller man dessa namn och godkänner listorna på årsmötena. Men inte i SD där man misstror medlemmarna, där ska listorna upp till riks för att godkännas.
Citera
2018-03-16, 15:50
Bannlyst
Viner partipiska över de som uttalar sig i hans favör?

Citat:
Imorgon ser vi till att den hårdast arbetande riksdagsledamoten blir kvar i SD. Kent kvar i riksdagen! #svpol #BackaKent

https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/974653701829922818
Citera
2018-03-16, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Nej, distriktsstyrelserna tar inget beslut om dessa på årsmöte. Valberedning för respektive distrikt lämnar ett förslag till distriktsstyrelsen som godkänner förslaget och sedan skickar upp till riks. Det är sedan partistyrelsen/valberedningen där som väljer att godkänna kandidaterna, plocka bort kandidater, läggga till eller vad de nu väljer att göra.

Det är med andra ord ren diktatur. I andra partier fasttäller man dessa namn och godkänner listorna på årsmötena. Men inte i SD där man misstror medlemmarna, där ska listorna upp till riks för att godkännas.

Så de här ytterligare riksdagskandidaterna föreslås av distriktens egna valberedningar till Riks valberedning för att sedan fastslås av SD Partistyrelse.

Som den dumoptimistiska stämningen nu är i SD och enligt vad opiniossiffror för närvarande utvisar så är det här ju mycket viktiga listor för de berörda.

Det demokratiska innehållet i denna process avstår jag att kommentera - om det är som beskrivet så skiljer det sig ganska mycket från andra partier som brukar beskyllas för att vara toppstyrda.

Detta förklarar också det att styrelsemedlemmar här på Gotland inte har en aning (åtminstone tills för några dagar sedan) om vilka som är föreslagna att stå på riksdagslistan. De kommer alltså kanske inte veta föränn partistyrelsen Riks sammanträtt och beslutat?

Kasselstrand och Hahne kan beställa tårta redan nu till den dagen, polisen får kalla in extraresurser för att ta emot polisanmälningar och det lär uppstå köer utanför tidningsredaktioner av folk som vill tala ut. :-)
Senast redigerad av hannes.muller 2018-03-16 kl. 16:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in