2018-03-03, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
EU kan vända sig till Kina och övriga Asien, vad har USA som inte kan ersättas av resten av världen?
Den marknad som varje annan del av världen har störst Export till
Citera
2018-03-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knackfrost
Detta är ett svar på de som drar paralleller mellan USAs tullar och Sveriges avgift på Kina paket.

Här kan ni läsa om en FN subvention från 1874 som skulle finansiera posten i utvecklingsländer.

Den är helt upp och ner. Det betyder i princip att Sverige finansierar all Kinesisk post. Nu får kinesiska producenter helt enkelt betala sin egen frakt. Jag förstår inte varför denna subvention finns kvar...

Nu kollar vi på situationen i USA. USA importerar mest stål från Kanada. De bolagen i Kanada som producerar stål får ingen hjälp från regeringen. Hur är de orättvisa mot USA?

De nya tullarna kommer att skapa enorma problem för Kanada. Deras stålbolag, redan pressade av Kina, kommer nu att gå i konkurs.

Priser på stål in i USA kommer att gå upp otroligt mycket. Det kommer att bli dyrare att producera stålvaror i USA, och i slutändan drabbar det konsumenterna.

Det skulle varit bättre om USA skulle lagt en riktad strafftull på Kina istället för att straffa hela världen...
Hoppas att detta är en förhandlingsteknik för att få med sig västvärlden. Några förhandlingar så får han med hela väst i strafftullarna mot Kina. Peppar, peppar.
Citera
2018-03-03, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Inget problem väl för Kanadickera.., de kan väl exportera sitt stål till EU och Kina då.., eller ?
(försvunnit många stål-jobb ifrån USA till Canada i.o.m Nafta)

Kanada ska vara den största stålexportören till USA.
Jag vet inte på rak arm hur stort stålbehov EU och Kina har.
Men en risk för stålexportörer är väl att priserna kommer att sjunka om tillgången börjar överstiga efterfrågan.
Citera
2018-03-03, 20:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Hoppas tillverkning i USA som är beroende av alu o stål flyttar till Mexico😂
Citera
2018-03-03, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hoppas tillverkning i USA som är beroende av alu o stål flyttar till Mexico😂
Hoppas kan du ju men inte så troligt det händer va?
Citera
2018-03-03, 20:15
Medlem
Snapcounts avatar
Stålprodusent med toll-bonus til sine ansatte
Zekelman Industries vil belønne sine ansatte med årlig bonus på 1.000 dollar dersom de nye tollsatsene blir innført

https://e24.no/makro-og-politikk/usa/staalprodusent-med-toll-bonus-til-sine-ansatte/24275305
Citera
bernad_laws avatar

Moderatormeddelande

Postat av bernad_law 2018-03-03, 21:05
Medlem
En sista chans innan vi dödar denna tråd: Här diskuteras amerikanskt INRIKESPOLITISKA effekter av skyddstullarna. /Mod
2018-03-03, 22:00
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nu är du lite löjlig, som du förstår finns det superproffsiga ekonomer som inte håller med dig. Det har alltså inte att göra med att folk inte kan ekonomi. Sen är det väl inte konstigt om folk är amatörtyckare. Så är det i alla trådar.

"Superproffsiga" ekonomer har det alltid funnits, och ändå har det alltid funnits problem i världshandeln och ekonomin. Varför har ingen lyssnat på dessa superproffs?
Jag ska avslöja en hemlis för dig. Varje politiskt läger har sina superproffsiga ekonomer, och sina superproffsiga politologer, osv osv. Ekonomi är ingen strikt vetenskap som matematik, och med en politisk dimension inblandad finns det inga självklara svar. Trump gör det han tror på. Det enda själklara är att något måste göras. USA kan inte fortsätta att bjuda Kina på kalas år in och år ut.

Vad finns det för vits att konkurrera om det inte sker på lika villkor?
Citera
2018-03-03, 22:13
Medlem
Hur har Trump tänk här? Vad är det för mening med det han pratar om? Någon som förstår det?

Vad ska USA tjäna på på detta? Förklara detta gärna för mig!
Citera
2018-03-03, 23:06
Medlem
Handelskriget är nu ett faktum.

Jag tror faktiskt att vi kan förbereda oss på en lågkonjuktur eller en inledning på en ekonomiska världskris.

Trump hotar nu via Twitter att införa extra skatt på Europeiska bilar om EU svarar på Trumps tullar:
https://www.svd.se/skatt-pa-europeiska-bilar-trumps-svar-till-eu/i/senaste

En fråga jag ställer mig är dock om Trump även planerar att straffa även Kanada, Brasilien, Kina och alla andra länder som kommer att utföra motåtgärder mot Trumps inledande åtgärd.
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-03 kl. 23:12.
Citera
2018-03-03, 23:33
Medlem
laserhajens avatar
Det är ett intressant drag, skulle tro att utfallet inte kommer bli ett handelskrig. Förmodligen blir det en hel del hot från EU och Kina som visar sig vara tomma.

Sedan kommer SSAB och andra tillverkare som har lokal närvaro i USA att öka sina investeringar i USA.

Vi såg samma sak när Kina devalverade yuanen under 2015-2016, sura miner men lite verkstad.
Citera
2018-03-04, 00:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Handelskriget är nu ett faktum.

Jag tror faktiskt att vi kan förbereda oss på en lågkonjuktur eller en inledning på en ekonomiska världskris.

Trump hotar nu via Twitter att införa extra skatt på Europeiska bilar om EU svarar på Trumps tullar:
https://www.svd.se/skatt-pa-europeiska-bilar-trumps-svar-till-eu/i/senaste

En fråga jag ställer mig är dock om Trump även planerar att straffa även Kanada, Brasilien, Kina och alla andra länder som kommer att utföra motåtgärder mot Trumps inledande åtgärd.

Bra! Jag stödjer att USA straffar EU-länder med extra tull. Dem enda som förlorar är dem som har mycket pengar. Själv förlorar jag inget på Trump, vinner!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in