2018-03-02, 22:34
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
https://www.youtube.com/watch?v=bfJRLv77YLU
Precis. Och man kan se långt längre än vad som borde vara möjligt på en boll, men det vill du inte erkänna trots att klara bevis finns både i filmer och foton.
https://flatearthinsanity.blogspot.se/2016/07/toronto-cn-tower-from-olcott-ny.html

Precis. Och man kan inte kan se bortom horisonten men det vill du inte erkänna trots att klara bevis finns både i filmer och foton.
Citera
2018-03-02, 22:56
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Fast TROR de verkligen det då? Jag tror att varenda plattjordare här bara driver med oss (speciellt poppilo).

OM de verkligen vore seriösa tycker jag det borde vara lite mer debatt mellan inriktningarna du nämner.

Poppilo kan vi lämna därhän, han är antingen ett troll eller något slags bevis för att IQ faktiskt kan närma sig ental.

Men absolut, jag är fullkomligt övertygad att några tror.
Och nej, jag är inte förvånad över att det inte förekommer en diskussion över hur den platta jorden ser ut. Det handlar ju trots allt om de inte är speciellt intresserade av den platta jorden, de är inte intresserade av kunskap och fakta. Det handlar mer om att "sluta leden" och hitta en gemensam fiende.

Och det är väl det som på något vis summerar ihop hela konspirationsteorin: Allt är fel, livet är jobbigt, alla är dumma, jag vill ha enkla svar och jag är egentligen jättesmart. Enkelt uttryckt så är FE (och andra konspirationsteorier) en flykt från den jobbiga vardagen, tron på att den "sfäriska jorden" är en fiende och som ger ett enkelt svar på varför man känner sig otillräcklig.
Citera
2018-03-02, 23:05
Medlem
madtops avatar
Citat:
Har redan postat flertalet videor där man tydligt ser längre än vad som borde vara möjligt så du snackar skit som vanligt. Och videon jag postade kommenterade du inte ens LOL
Kom på att jag inte skulle skriva till dig då du är ett förmodligen betalt troll. Bye

Har redan postat flertalet videor där man tydligt ser att saker försvinner bakom horisonten så du snackar skit som vanligt. Och videon jag postade kommenterade du inte ens LOL.
Kom på att jag inte skulle skriva till dig då du är ett förmodligen betalt troll. Bye

Om vi nu för omväxling ska försöka argumentera i stället för att bara skriva meningslöst trams så föreslår jag att du förklarar hur det kommer sig att vi kan se solen gå ned bakom horisonten.

Hur kommer det sig att halva solen är dold under vattnet?
http://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg
Senast redigerad av madtop 2018-03-02 kl. 23:14.
Citera
2018-03-02, 23:14
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Har redan postat flertalet videor där man tydligt ser att saker försvinner bakom horisonten så du snackar skit som vanligt. Och videon jag postade kommenterade du inte ens LOL Kom på att jag inte
skulle skriva till dig då du är ett förmodligen betalt troll. Bye

Om vi nu för omväxling ska försöka argumentera i stället för att bara skriva meningslöst trams så föreslår jag att du förklarar hur det kommer sig att vi kan se solen gå ned bakom horisonten.

Hur kommer det sig att halva solen är dolt under vattnet?
http://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg
Men hur puckad är du seriöst. Du kan inte posta en bild som visar att något döljs bakom en fantasikurva när jag precis postar en video som dels visar man faktiskt ser längre än vad som borde vara möjligt på en rund jord pga kurvatur och dessutom en video som tydligt visar varför denna synvilla "att saker försvinner" uppstår och fungerar.
https://www.youtube.com/watch?v=bfJRLv77YLU&t=3s videon igen

Du är inte intresserad av sanningen det är heeelt uppenbart, alltså ett troll. Hej då för gott
Citera
2018-03-02, 23:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men hur puckad är du seriöst. Du kan inte posta en bild som visar att något döljs bakom en fantasikurva...
Att du tror att det är en "fantasikurva" betyder faktiskt inte att det verkligen är en "fantasikurva". En betydligt rimligare förklaring är att det är en reell kurva. Hur vet du att det är en "fantasikurva"?

Citat:
Du är inte intresserad av sanningen det är heeelt uppenbart, alltså ett troll. Hej då för gott

Jodå. Jag är intresserad.
Varför döljs saker bakom horisonten?
Citera
2018-03-02, 23:38
Moderator
En massa OT och trams raderat och ett gäng varningar har delats ut.

/Moderator
Citera
2018-03-03, 00:59
Moderator
HelgeBuks avatar
Fick höra från en kille att en av de vanligaste teorierna är att jorden är en platt rund skiva med nordpolen i centrum och "sydpolen" längs ytterkanten.

Det finns i detta nu en flight i luften som går från Sao Paulo till Johannesburg, en i platt-jord-teorin enorm sträcka, som beräknas ta lite drygt 8 timmar och har en great circle distance (dvs avstånd enligt rund-jord-myten) på 7500 km. https://www.flightradar24.com/SAA223

Samtidigt går en flight från Chicago till Frankfurt, vilket enligt rund-jord-myten ska vara ca 7000 km. https://www.flightradar24.com/UAL944
Den borde alltså enligt platt-jord-teorin vara betydligt kortare eftersom det bara går en bit över mitten av plattan. Ändå är beräknad flygtid just idag strax över 8 timmar. Grovt räknat ungefär lika som flygningen på södra halvklotet, som har något längre sträcka men kanske mer fördelaktiga vindar just idag. Detta stämmer oroväckande väl överens med rund-jord-teorin och oroväckande dåligt överens med platt-jord-teorin.

Jag kan dock se några förklaringar till fenomenet, och uppmanar alla att använda Ockhams rakkniv för att välja lösning.
  1. Jorden är på riktigt rund.
  2. Alla flygbolag, flygledningsmyndigheter, flightradar24 och andra flight tracking-företag, samt alla piloter runt om i världen har gemensamt kommit överens om att flyga i full fart längst ut på jordskivan och allt långsammare ju längre mot mitten man kommer, för att flygningarna ska verka gå lika fort enligt rund-jord-myten.
  3. Det sker i själva verket inga flygningar överhuvudtaget. Varje gång människor tror sig gå ombord på flygplan så är fönsterrutorna bildskärmar som visar vad som ser ut som en flygning medan "planet" i själva verket transporteras ned i marken och via ett nät av underjordiska tunnlar transporteras alla passagerare till en annan plats på jordskivan med annat klimat (styrs naturligtvis med hjälp av värme/kylfläktar) och bara luras att tro att de har flugit längs "jordklotet". Alla som jobbar på flygplatser och flygbolag är med på den här bluffen förstås men alla håller tyst.
  4. Flygningar förekommer men aldrig söder om ekvatorn. Det går att söka fram flighterna hos resebyråer och se på flightradar24 osv men i själva verket är det omöjligt att boka (står alltid fullbokat), flightradar24 simulerar bara nåt som ser realistiskt ut. Även här måste det förstås finnas ett tunnel-flygsimulering-system liknande det i punkt tre för att folk ska kunna besöka Sydamerika, Australien osv.
Citera
2018-03-03, 09:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Platta jorden är som i kartboken. MEN den största bevisen är FN logga som är gjord på en platt jord.
Nej, FN-loggan påverkar inte jordens form.
Citera
2018-03-03, 15:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Fick höra från en kille att en av de vanligaste teorierna är att jorden är en platt rund skiva med nordpolen i centrum och "sydpolen" längs ytterkanten.

Det finns i detta nu en flight i luften som går från Sao Paulo till Johannesburg, en i platt-jord-teorin enorm sträcka, som beräknas ta lite drygt 8 timmar och har en great circle distance (dvs avstånd enligt rund-jord-myten) på 7500 km. https://www.flightradar24.com/SAA223

Samtidigt går en flight från Chicago till Frankfurt, vilket enligt rund-jord-myten ska vara ca 7000 km. https://www.flightradar24.com/UAL944
Den borde alltså enligt platt-jord-teorin vara betydligt kortare eftersom det bara går en bit över mitten av plattan. Ändå är beräknad flygtid just idag strax över 8 timmar. Grovt räknat ungefär lika som flygningen på södra halvklotet, som har något längre sträcka men kanske mer fördelaktiga vindar just idag. Detta stämmer oroväckande väl överens med rund-jord-teorin och oroväckande dåligt överens med platt-jord-teorin.

Jag kan dock se några förklaringar till fenomenet, och uppmanar alla att använda Ockhams rakkniv för att välja lösning.
  1. Jorden är på riktigt rund.
  2. Alla flygbolag, flygledningsmyndigheter, flightradar24 och andra flight tracking-företag, samt alla piloter runt om i världen har gemensamt kommit överens om att flyga i full fart längst ut på jordskivan och allt långsammare ju längre mot mitten man kommer, för att flygningarna ska verka gå lika fort enligt rund-jord-myten.
  3. Det sker i själva verket inga flygningar överhuvudtaget. Varje gång människor tror sig gå ombord på flygplan så är fönsterrutorna bildskärmar som visar vad som ser ut som en flygning medan "planet" i själva verket transporteras ned i marken och via ett nät av underjordiska tunnlar transporteras alla passagerare till en annan plats på jordskivan med annat klimat (styrs naturligtvis med hjälp av värme/kylfläktar) och bara luras att tro att de har flugit längs "jordklotet". Alla som jobbar på flygplatser och flygbolag är med på den här bluffen förstås men alla håller tyst.
  4. Flygningar förekommer men aldrig söder om ekvatorn. Det går att söka fram flighterna hos resebyråer och se på flightradar24 osv men i själva verket är det omöjligt att boka (står alltid fullbokat), flightradar24 simulerar bara nåt som ser realistiskt ut. Även här måste det förstås finnas ett tunnel-flygsimulering-system liknande det i punkt tre för att folk ska kunna besöka Sydamerika, Australien osv.
1. Är den den förklaring som jag tror stämmer.
2. Skulle kräva toppfarter på flera tusen kilometer i timman på dom längsta rutterna. Överljudsbangarna skulle inte gå att dölja och vana flygresenärer skulle märka den ökade hastigheten
3. Skulle dels stupa på dom rent ofattbara kostnaderna för att bygga dessa tunnlar med maglevtåg och dels på att det skulle vara omöjligt att hindra att någon av piloterna eller dom som jobbar på flygplatserna inte sprider info och framför allt på att vem som helst kan se flygplan med blotta ögat och även höra dem.
4. Kanske den minst vansinniga av idéerna men till slut så skulle även detta avslöjas.
Inget av detta kan ju dölja dom andra bevisen för en rund jord som solnedgångar, Polstjärnans vinkel osv.
Kort sagt. Det går inte att få en konspiration av det här slaget att fungera ända från Aristoteles tid ända fram till idag. Hade aldrig funkat.
Citera
2018-03-03, 20:01
Medlem
hundsatans avatar
Om jag en perfekt molnfri dag klättrar upp på KebnekaIse kan jag då se kaknästornet? Eller till och med eiffeltornet?
Citera
2018-03-03, 20:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag har inte sagt att den påverkar jordens form. Men vi kan utesluta att det inte har något med en rund jord att göra, alltså har det med högsta grad med platt jord.

Jag förstår inte vad som är så konstigt med platt jord, varför kan inte acceptera det bara, vi lever, vi har tak över huvet, vi tjänar pengar, vi har fru o barn, va fan begär ni skeptiker'? Verkar som att ni tror man blir förgiftad eller nåt
Att FN loggan är en projektion av jorden och inte en jordglob är ju inte så konstigt då en jordglob inte går att trycka plant på papper eller en bildskärm. Man har här valt Gleasons i stället för den vanliga Mercator men ingen av dessa är ju en korrekt avbild av jorden då både dessa är projektioner.
Varför jag inte bara kan acceptera en platt jord beror ju på att alla bevis som man kan se stämmer dåligt med hypotesen att jorden skulle vara en skiva. Att vi faktiskt kan se solen gå ner med oförminskad storlek och oförminskad vinkelhastighet stämmer t ex väldigt dåligt men en sol som försvinner bort över en platt jord bland annat. Solen skulle krympa ihop betydligt mer innan den försvinner på en platt jord. Att den verkligen skulle gå ner bakom kanten kan vi utesluta för då skulle ju solen gå ner samtidigt i Stockholm som i Los Angeles vilket den inte gör. Man behöver bara åka från Stockholm till Örebro för att solen skall gå ner senare (drygt 10 min senare i Örebro).
Senast redigerad av Jonas1968 2018-03-03 kl. 20:24.
Citera
2018-03-04, 00:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ni hänsvisar till projektion hela jävla tiden, det har inget med sånt att göra. Orkar snart inte mer er skeptiker kan inte fatta att det är platta jorden det handlar om, FN loggan ÄR av platta jorden, inget annat. Ni skeptiker vägrar se att ni är besegrade, ni vill bara hålla er relevanta i tråden för att den ska fortsätta och komma enbart med påståenden som inte har nån faktiskt bakgrund eller bevis, ni bevisar ju inget. Allt ni bevisar är ju ren trams, som tex hur solen går ner bakom horisonten osv, KOM IGEN ge er, eran jävla öga lurar er bara hela tiden.
FN-loggan är en projektion av den runda jorden. Hade det varit en korrekt avbild av en jord som är platt så skulle inte Australien se ut som det gör på den kartan för vi vet att Australien inte har den utdragna formen som den har på FN-loggan utan den utdragna formen uppstår pga. att man projicerar den runda jorden på en platt karta. Alltså FN-loggans utseende har allt med projektion att göra.
Du är den som kommer med påstående efter påstående utan några som helst bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in