Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Detta är en rätt tragisk tråd. Finns det ens folk 2018 som tycker att global handel är dåligt? Ja tydligen.
Ditt exempel med hårfrisören är lite korkat. Du kunde istället ha jämfört med exempelvis:
- 1900: Kol för att driva ånglok. 2018: Högförädlat stål som behövs i hightech-industrin.
- 1980: Hårfrisör. 2018: Utveckling av mjukvara för Skype/Spotify/Klarna.
Man kan välja mellan att skydda en icke-konkurrenskraftig industri med tullar (och därigenom långsamt bli fattigare i förhållande till andra länder), eller att inse att dessa jobb går till länder med lägre kostnadsnivå och istället jobba sig upp i förädlingsleden. Några andra alternativ finns inte.
Det är knappast ett dåligt exempel, jag sa aldrig att ALLA jobb inom tjänstesektorn är lika när det gäller att skapa reelt kapital. En programutvecklare skapar ju någonting av reelt värde även om det inte existerar som rent fysisk entitet, så jag vet inte vad det är du försöker säga? Det finns ju fortfarande mängder med arbeten inom tjänstesektorn som inte skapar reelt kapitel, jag tog hårfrisör för att det var ett bra pedagogiskt exempel som dom flesta enkelt kan relatera till.
Man ska ju ha klart för sig att kostnadsskillnaden måste tas någonstans ifrån. Den "vinst" som görs när tillverkningsindustrin flyttar till tredje världen och som ger dem mer konkurrenskraftiga priser, tas ju i första hand i form av betydligt lägre löner och betydligt sämre förmåner, så som arbetsmiljö och anställningsskydd, från arbetarna i dessa länder.
Hade vi istället accepterat något högre priser för mer närproducerade produkter så hade inte incitamentet för företag att flytta produktionen till länder med billiga arbets-slavar funnits.
Vi går ju bakåt i utvecklingen, där vi i väst har alla "bra" jobb med dom bästa lönerna och levnadsstandarden, samtidigt som tredje världen får ta alla våra "skitjobb" men dom får inte ta del av hela den arbetsmarknadsmässiga utvecklingen vi haft mellan arbetsgivare och arbetstagare de senaste hundra åren, utan det är tillbaka på 1800-talets slut i många fall. Hur kan man tycka att det är bra??