2018-03-03, 14:19
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Eftersom jag är svensk så håller jag på Sverige först sedan EU osv
Jag med. SSAB har en stor stålproduktion i USA! Beslutet är mycket bra ur svensk synvinkel.
Citera
2018-03-03, 14:19
Medlem
tcfmogs avatar
Detta kommer givetvis, precis som allt annat Trump gjort som president, att få katastrofala och oöverskådliga konsekvenser.
Citera
2018-03-03, 14:22
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Som sagt kan du själv kolla vilka olika produkter som tillhandahålls av amerikansk stålindustri i nedanstående länk. Där hittar du också uppgifter om företag som är kvalitetssäkrade på högsta nivå.

USA klarar alltså av att tillverka stål av vilken kvalitet som helst. Givetvis kommer denna produktion öka i.o.m. importavgifterna. Att du tror att USA bara tillverkar armeringsstål är ju spännande och intressant ur en psykologisk synvinkel, men för knappast diskussionen framåt.

https://www.ussteel.com/

Produktionen lär nog inte förändras men det lär bli en mycket jämnare balans mellan utländska och inhemska tillverkare av stål och aluminium.

Det enda problemet i mitt tycke är viljan till ett handelskrig vilket inte är en lösning för någon, varken USA eller något annat land, men det är samtidigt en på tok för svår fråga som kräver ett ännu svårare svar så hur man ska lösa det egentliga problemet har jag ingen aning om.
Citera
2018-03-03, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Som sagt kan du själv kolla vilka olika produkter som tillhandahålls av amerikansk stålindustri i nedanstående länk. Där hittar du också uppgifter om företag som är kvalitetssäkrade på högsta nivå.

USA klarar alltså av att tillverka stål av vilken kvalitet som helst. Givetvis kommer denna produktion öka i.o.m. importavgifterna. Att du tror att USA bara tillverkar armeringsstål är ju spännande och intressant ur en psykologisk synvinkel, men för knappast diskussionen framåt.

https://www.ussteel.com/
Rebar var bara ett exempel. Jag frågade om det fanns statistik på hur importen används, och vilken kvalitet. USA importerar t o m lägre kvalitet av stål, så en del av importen måste bero på pris och tillgång också, inte bara kvalitet.
Citera
2018-03-03, 14:32
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det enda problemet i mitt tycke är viljan till ett handelskrig vilket inte är en lösning för någon, varken USA eller något annat land, men det är samtidigt en på tok för svår fråga som kräver ett ännu svårare svar så hur man ska lösa det egentliga problemet har jag ingen aning om.
Vad menar du? Obama ville ju ha frihandel men många emot.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Transatlantiskt_partnerskap_för_handel_och_investe ringar
"men det handlar inte om att komma överens om nya gemensamma standarder utan snarare att godta varandras. Detta skulle exempelvis innebära att bilar som har genomgått tester i USA kan säljas inom EU utan att ännu fler tester först behöver genomföras. Man skulle också avskaffa restriktioner på investeringar."

EU har väl tullar mot länder i tredje länder, som i Afrika tex.
Citera
2018-03-03, 14:46
Medlem
Handeln kommer att flyttas från amerika till andra delar av världen, kortsiktigt tänkande av trump kan vara ekonomisk ruin.

Tycker amerikanska varor borde få generell 25% extra tullavgift.

Tänk er en iphone för 15600 kr, lol, vem köper?
Citera
2018-03-03, 14:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Mja, på kort sikt ja. Detta är ju det klassiska pro-globalistiska argumentet främst från liberalernas sida. I själva verket så förflyttar vi den tillverkande industrin till tredje världen, samtidigt som vi ersätter den med en större tjänstesektor.
Problemet där är att exempelvis en hårfrisör inte skapar någonting av reelt värde, det gör att vi får en negativ handelsbalans och att kapital flödar ut ur landet, vi blir därmed långsamt fattigare, så på lång sikt kan det mycket väl bli så att dessa lägre priser äts upp av att vi får mindre i plånboken. Och när vi får mindre i plånboken så är det i första hand tjänstesektorn vi kommer sluta konsumera. Det blir en nedåtgående spiral.

Detta är en rätt tragisk tråd. Finns det ens folk 2018 som tycker att global handel är dåligt? Ja tydligen.

Ditt exempel med hårfrisören är lite korkat. Du kunde istället ha jämfört med exempelvis:
- 1900: Kol för att driva ånglok. 2018: Högförädlat stål som behövs i hightech-industrin.
- 1980: Hårfrisör. 2018: Utveckling av mjukvara för Skype/Spotify/Klarna.

Man kan välja mellan att skydda en icke-konkurrenskraftig industri med tullar (och därigenom långsamt bli fattigare i förhållande till andra länder), eller att inse att dessa jobb går till länder med lägre kostnadsnivå och istället jobba sig upp i förädlingsleden. Några andra alternativ finns inte.
Citera
2018-03-03, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Handeln kommer att flyttas från amerika till andra delar av världen, kortsiktigt tänkande av trump kan vara ekonomisk ruin.

Tycker amerikanska varor borde få generell 25% extra tullavgift.

Tänk er en iphone för 15600 kr, lol, vem köper?
Hur då?
Amerikanska behovet är ju just i Amerika...

iphone tillverkas för närvarande i Kina så det håller jag absolut med om
Citera
2018-03-03, 15:03
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta är en rätt tragisk tråd. Finns det ens folk 2018 som tycker att global handel är dåligt? Ja tydligen.

Ditt exempel med hårfrisören är lite korkat. Du kunde istället ha jämfört med exempelvis:
- 1900: Kol för att driva ånglok. 2018: Högförädlat stål som behövs i hightech-industrin.
- 1980: Hårfrisör. 2018: Utveckling av mjukvara för Skype/Spotify/Klarna.

Man kan välja mellan att skydda en icke-konkurrenskraftig industri med tullar (och därigenom långsamt bli fattigare i förhållande till andra länder), eller att inse att dessa jobb går till länder med lägre kostnadsnivå och istället jobba sig upp i förädlingsleden. Några andra alternativ finns inte.

Det är knappast ett dåligt exempel, jag sa aldrig att ALLA jobb inom tjänstesektorn är lika när det gäller att skapa reelt kapital. En programutvecklare skapar ju någonting av reelt värde även om det inte existerar som rent fysisk entitet, så jag vet inte vad det är du försöker säga? Det finns ju fortfarande mängder med arbeten inom tjänstesektorn som inte skapar reelt kapitel, jag tog hårfrisör för att det var ett bra pedagogiskt exempel som dom flesta enkelt kan relatera till.

Man ska ju ha klart för sig att kostnadsskillnaden måste tas någonstans ifrån. Den "vinst" som görs när tillverkningsindustrin flyttar till tredje världen och som ger dem mer konkurrenskraftiga priser, tas ju i första hand i form av betydligt lägre löner och betydligt sämre förmåner, så som arbetsmiljö och anställningsskydd, från arbetarna i dessa länder.

Hade vi istället accepterat något högre priser för mer närproducerade produkter så hade inte incitamentet för företag att flytta produktionen till länder med billiga arbets-slavar funnits.
Vi går ju bakåt i utvecklingen, där vi i väst har alla "bra" jobb med dom bästa lönerna och levnadsstandarden, samtidigt som tredje världen får ta alla våra "skitjobb" men dom får inte ta del av hela den arbetsmarknadsmässiga utvecklingen vi haft mellan arbetsgivare och arbetstagare de senaste hundra åren, utan det är tillbaka på 1800-talets slut i många fall. Hur kan man tycka att det är bra??
Senast redigerad av guderi 2018-03-03 kl. 15:08.
Citera
2018-03-03, 15:05
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Kafka_God skrev

Roligt att många i tråden plötsligt blivit demokrater och hyllar politik som demokraterna har kört med. 2002 införde Bush en tariff på just stål. Olika demokrater klagade på att det var för lågt och vill se ännu högre tullar. Tanken var att det skulle gälla i tre år men redan ett år senare fick Bush kalla fötter när EU hotade med åtgärder.

Demokraterna ar djupt splittrade i den har fragan.

Det har handlar om NAFTA, Kanada exporterar mest stal och aluminium till USA:

Canada, top exporter of steel and aluminum to U.S., ‘flabbergasted’ by Trump’s tariff proposals

https://www.washingtonpost.com/world/the_americas/canada-top-exporter-of-steel-and-aluminum-to-us-flabbergasted-by-trumps-tariff-proposals/2018/03/02/7c906c2a-1e22-11e8-98f5-ceecfa8741b6_story.html?utm_term=.5f475be0dd79

Bernie Sanders Feb 5, 2018:

NAFTA: 2 Decades and Over 900,000 U.S. Jobs Lost

https://www.youtube.com/watch?v=5uz3N6XuBmo

President Donald Trump tar annu fler roster fran Bernie Sanders.
Citera
2018-03-03, 15:16
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Och? Är ett svagt USA inte bra? Jag är ganska trött på att USA ska vara en stormakt.
Bättre förr när USA var ett vanligt land som skötte sig själv.

Men nej då. Ni vill att USA ska vara krigsindustrins mästare.

Så du ser hellre Kina som världens "Storebror" ? Kina tar in och nu när USA gett upp så kommer världen att influeras av Kina. Detta kommer påverka länder betydligt mer än vad USA gjort de senaste 70 åren.

Kina köper upp mark och investerar i mängder av olika länder för att öka sitt globala inflytande. Vi går mot tider av diktatur och storföretags terror. Arbeten utan fackföreningar, Olagligt att protestera politiska fångar och allt som Kina står för på den globala marknaden.

USA har tyvärr haft sin tid och det är detta Trumpen inser och många med honom. USA kommer dra sig tillbaka och deras världsinflytande kommer att tas över av Kina och Ryssland. Indien kommer aldrig att blomma ut på grund av Kinas enorma inflytande.
Citera
2018-03-03, 15:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Detta kommer givetvis, precis som allt annat Trump gjort som president, att få katastrofala och oöverskådliga konsekvenser.

Varför? Är det inte bra att ställa krav på globalismen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in