Citat:
Ursprungligen postat av
ksv
Hehe, jo lite långsökt var det kanske.

Men sensmoralen var att i en demokrati får folket den ledare de förtjänar. Och det är inte alltid till landets fördel.
Har jag sagt något emot det?
Sedan din (och "ekonomernas") tjafs om landets ekonomi börjar bli tröttsam.
Landets ekonomi != befolkningen/Trump's väljare.
http://www.pewresearch.org/fact-tank/2014/10/09/for-most-workers-real-wages-have-barely-budged-for-decades/
För hans väljares del har reallönen inte ökat på 50 (ja, 50) år. Du kan då förstå vad de tror om ekonomerna och 'hela amerikanska näringslivet' vars intäkter ökade rejält under samma period.
Bth, under Obama som lyssnade på "ekonomerna" har gappökningen accelererades om jag inte missminner mig (hittar dock inte länken just nu).
Och då kommer vi till
Citat:
Ursprungligen postat av
ksv
USA har för närvarande 100 % sysselsättning, så det går inte att "ta hem" några industrier, såvida man inte lägger ner några av de man har idag.
Det skulle i så fall vara om man började med massinvandring, men det känns väl inte riktigt aktuellt.
Ehhh... Nej. Sysselsättning är låg och till och med för låg. Arbetslösheten är också låg - sant.
Vad händer då? Jo, låg arbetslöshet + goda förutsättningar aka skattesänkningarna och massiva avregleringar (en av få områden det Trump levererat rejält).
Citat:
Ursprungligen postat av
ksv
Som Reinfeldt t.ex....
Jag har förresten ett länktips till dig som brukar citera Bildt:
Why China could win the West’s stupid — and pointless — war over steel (Bildt)
Tänkvärt, sett i ett större och längre perspektiv.
Alltså, jag har sagt till dig flera gånger att det handlar om handelskrig. Du väljer varje gång att låtsas som det handlar bara om stål/aluminium.
Vad är det för fel på dig? Jag har sagt flera gånger att Trump lovar att köra Trade Wars tills han får bättre deals. Det är poängen, inte någon jävla stål... Ah... du svarar ändå om stål