2018-03-22, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Hahahaha, ok och tack för #analys.

Tråden handlar dock om Trumps handelskrig.
Ville du bara spy ut ditt hat?

Nej, jag ville bara ge dig en annan infallsvinkel, du har en lite annorlunda uppfattning om vad hat är tycker jag.
Citera
2018-03-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Så är Trump rik?

Jag läser ofta här på FB att Trump är misslyckad och fattig?

Jag har läst att Trump är rik och kanske kan få lite ryska pengar också.
Citera
2018-03-22, 22:58
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Eftersom de röstade för Hillary
Om det nu skulle stämma att USA:s företagsledare röstade på henne, kanske det fanns en anledning till det?

Citat:
På riktigt kritisera politiker eftersom den håller löften han gav till väljarna eftersom det är "dåligt" för landet
Sant.
I en demokrati får folket den regering de förtjänar.
Men betyder det att politiken det resulterar i är bra för landet?

Med samma logik skulle Sverige i så fall ha förtjänat den invandringspolitik vi haft de senaste 10 åren, eftersom det är vad vi röstat fram.
Fast det är inte liktydigt med att den politiken varit bra.
Senast redigerad av ksv 2018-03-22 kl. 23:08.
Citera
2018-03-22, 23:02
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Nej, jag ville bara ge dig en annan infallsvinkel, du har en lite annorlunda uppfattning om vad hat är tycker jag.

Du kommer till tråd som handlar om Trumps handelskrig och börjar tramsa om de rika.
Jag ber dig snällt att förklara vad du menar.
Du tramsar om skattesänkningar och ryska pengar.

Det kanske är inte hat, men definitivt någon psykisk störning.

Vad skulle du säga om jag tog och började skriva i tråden som handlade att Löfven införde vårdgaranti om hur du han är, IT-skandalen och att han visst pratar dåligt på engelska
Du förstår förhoppningsvis min poäng
Citera
2018-03-22, 23:13
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Om det nu skulle stämma att USA:s företagsledare röstade på henne, kanske det fanns en anledning till det?

Sant. I en demokrati får folket den regering de förtjänar.
Men betyder det att politiken det resulterar i är bra för landet?

Med samma logik skulle Sverige i så fall ha förtjänat den invandringspolitik vi haft de senaste 10 åren, eftersom det är vad vi röstat fram.
Fast det är inte liktydigt med att den politiken varit bra.

Har jag sagt att det är likgiltigt? Jag svarade (på din fråga, varför Trump inte lyssnar på X) att en politiker bör var ärlig mot sina väljare

Haha, vilken ohederlig jämförelse, no?

I Sverige har ingen politiker lovat stor invandring, tvärtom brukar man prata om ansvarsfull inv pol. Att de inte ljög gjorde att SD har nu runt 20%.

Trump har bokstavligen bara pratat om invandringen, bad deals och muslimer (och get along with Mr. Putin ). Om han inte ens försökte uppnå sina vallöften vore det dåligt.
Citera
2018-03-22, 23:27
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Haha, vilken ohederlig jämförelse, no?
Hehe, jo lite långsökt var det kanske.
Men sensmoralen var att i en demokrati får folket den ledare de förtjänar. Och det är inte alltid till landets fördel.

Citat:
I Sverige har ingen politiker lovat stor invandring, tvärtom brukar man prata om ansvarsfull inv pol.
Som Reinfeldt t.ex....

Jag har förresten ett länktips till dig som brukar citera Bildt:
Why China could win the West’s stupid — and pointless — war over steel (Bildt)

Tänkvärt, sett i ett större och längre perspektiv.
Citera
2018-03-22, 23:46
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Hehe, jo lite långsökt var det kanske.
Men sensmoralen var att i en demokrati får folket den ledare de förtjänar. Och det är inte alltid till landets fördel.
Har jag sagt något emot det?

Sedan din (och "ekonomernas") tjafs om landets ekonomi börjar bli tröttsam.
Landets ekonomi != befolkningen/Trump's väljare.
http://www.pewresearch.org/fact-tank/2014/10/09/for-most-workers-real-wages-have-barely-budged-for-decades/
För hans väljares del har reallönen inte ökat på 50 (ja, 50) år. Du kan då förstå vad de tror om ekonomerna och 'hela amerikanska näringslivet' vars intäkter ökade rejält under samma period.

Bth, under Obama som lyssnade på "ekonomerna" har gappökningen accelererades om jag inte missminner mig (hittar dock inte länken just nu).

Och då kommer vi till
Citat:
USA har för närvarande 100 % sysselsättning, så det går inte att "ta hem" några industrier, såvida man inte lägger ner några av de man har idag.
Det skulle i så fall vara om man började med massinvandring, men det känns väl inte riktigt aktuellt.

Ehhh... Nej. Sysselsättning är låg och till och med för låg. Arbetslösheten är också låg - sant.

Vad händer då? Jo, låg arbetslöshet + goda förutsättningar aka skattesänkningarna och massiva avregleringar (en av få områden det Trump levererat rejält).

Citat:
Som Reinfeldt t.ex....

Jag har förresten ett länktips till dig som brukar citera Bildt:
Why China could win the West’s stupid — and pointless — war over steel (Bildt)

Tänkvärt, sett i ett större och längre perspektiv.
Alltså, jag har sagt till dig flera gånger att det handlar om handelskrig. Du väljer varje gång att låtsas som det handlar bara om stål/aluminium.

Vad är det för fel på dig? Jag har sagt flera gånger att Trump lovar att köra Trade Wars tills han får bättre deals. Det är poängen, inte någon jävla stål... Ah... du svarar ändå om stål
Citera
2018-03-23, 00:16
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Sedan din (och "ekonomernas") tjafs om landets ekonomi börjar bli tröttsam.
Landets ekonomi != befolkningen/Trump's väljare.
http://www.pewresearch.org/fact-tank/2014/10/09/for-most-workers-real-wages-have-barely-budged-for-decades/
För hans väljares del har reallönen inte ökat på 50 (ja, 50) år. Du kan då förstå vad de tror om ekonomerna och 'hela amerikanska näringslivet' vars intäkter ökade rejält under samma period.
Fast vanligt folks reallöner är ju just ekonomi! (för att använda en smiley som du verkar älska)
Problemet är att Trump nu genomför åtgärder som försämrar köpkraften för dem med de lägsta lönerna! ( igen)
Dessutom resulterar det i att amerikanska jobb riskeras och utan jobb får folk ännu mindre i plånboken. Dumt va? ()

Citat:
Ehhh... Nej. Sysselsättning är låg och till och med för låg.
Nu har du fel igen.
Fed Says U.S. Labor Market Near or Beyond Full Employment

Citat:
Vad händer då? Jo, låg arbetslöshet + goda förutsättningar aka skattesänkningarna och massiva avregleringar (en av få områden det Trump levererat rejält).
Skattesänkningar har han i sanning levererat. En del bra sådana dessutom.
Tyvärr är skattesänkningarna ofinansierade, vilket leder till att budgetunderskottet ökar igen, trots högkonjunktur. Det är däremot inte alls bra.

Citat:
Vad är det för fel på dig?
Lugn och fin nu!
Allt jag gjorde var att länka till en skribent du brukar gilla att citera.
Citera
2018-03-23, 00:28
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Fast vanligt folks reallöner är ju just ekonomi! (för att använda en smiley som du verkar älska)
Problemet är att Trump nu genomför åtgärder som försämrar köpkraften för dem med de lägsta lönerna! ( igen)
Dessutom resulterar det i att amerikanska jobb riskeras och utan jobb får folk ännu mindre i plånboken. Dumt va? ()
Så du menar att USA:s ekonomi stagnerat i 50 år? Det var nytt.
"Ekonomerna" har varit glada över utvecklingen av ekonomin, trots att lönerna inte ökat för 90% sedan 50 år tillbaka.
Citat:
Nu har du fel igen.
Fed Says U.S. Labor Market Near or Beyond Full Employment
De pratar om arbetslösheten, inte om sysselsättnings[graden] vilket är 60% och är så låg bland annat pga låga löner. Var 65% för 20 år sedan.
Citat:
Skattesänkningar har han i sanning levererat. En del bra sådana dessutom.
Tyvärr är skattesänkningarna ofinansierade, vilket leder till att budgetunderskottet ökar igen, trots högkonjunktur. Det är däremot inte alls bra.
Säger du.
Om tidigare presidenter hade råd att kriga, har Trump råd för skattesänkningar.
Citat:
Lugn och fin nu!
Allt jag gjorde var att länka till en skribent du brukar gilla att citera.
Jag är INTE emot artikeln
Men den är orrelevant då den handlar om stål.

LOL
Citat:
Alltså, jag har sagt till dig flera gånger att det handlar om handelskrig. Du väljer varje gång att låtsas som det handlar bara om stål/aluminium.

Vad är det för fel på dig? Jag har sagt flera gånger att Trump lovar att köra Trade Wars tills han får bättre deals. Det är poängen, inte någon jävla stål... Ah... du svarar ändå om stål
Citera
2018-03-23, 00:41
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:

Återigen. Poängen med trade wars att få förmånligare deals/sjystare attityd. Punkt. Slut. Lyckas Trump med det? Det vet jag inte. Men detta är poängen (en av)

1) Trump tycker att länderna X, Y och Z har behandlat USA orättvist och därför vill han införa ekonomiska sanktionerna mot dem. Straffa dem tills de ändrar sig och beter sig hur Trump tycker att de bör.

2) EU tycker att Ryssland behandlat sina grannarna orättvist och därför vill han införa ekonomiska sanktionerna mot dem. Straffa dem tills de ändrar sig och beter sig hur EU tycker att de bör.

Tror man att strategin aldrig fungerar bör man vara emot den i båda fall.
Tycker man att det fungerar i fall 2, men inte i 1, bör man bevisa det

App, app, stål.
Citera
2018-03-23, 00:47
Moderator
ksvs avatar
Citat:
De pratar om arbetslösheten, inte om sysselsättnings[graden] vilket är 60% och är så låg bland annat pga låga löner. Var 65% för 20 år sedan.
Nej, de pratar om att USA har full sysselsättning.
Det betyder att det redan idag råder brist på kompetent arbetskraft inom många områden.

Arbetslösheten är nere på endast 4 %.

Citat:
Säger du.
Om tidigare presidenter hade råd att kriga, har Trump råd för skattesänkningar.
Hade de?
Budgeten återhämtade sig aldrig från Bushs krig, trots efterföljande högkonjunktur.

Så Trump lär få fortsätta att låna pengar för att få det att få det att gå ihop.
Om det sedan är bra en idé att skuldsätta landet ytterligare till kineserna, får du fundera över själv.

Citat:
Jag är INTE emot artikeln
Men den är orrelevant då den handlar om stål.
Vilket är exakt vad den här tråden handlar om. Titta i trådens rubrik, om du inte tror mig.
Citera
2018-03-23, 00:52
Moderator
ksvs avatar
Citat:
1) Trump tycker att länderna X, Y och Z har behandlat USA orättvist och därför vill han införa ekonomiska sanktionerna mot dem. Straffa dem tills de ändrar sig och beter sig hur Trump tycker att de bör.
Fast nu inför han ju de facto sanktioner mot sitt eget lands näringsliv i första hand.

Citat:
2) EU tycker att Ryssland behandlat sina grannarna orättvist och därför vill han införa ekonomiska sanktionerna mot dem. Straffa dem tills de ändrar sig och beter sig hur EU tycker att de bör.
Precis. Man försöker isolera Ryssland ekonomiskt. Precis som Trump nu försöker isolera USA ekonomiskt.
Lyckligtvis är USA en ganska stor ekonomi och kommer klara sig bättre än Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in