2018-03-02, 19:19
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja. Nåt annat kan inte komma ifråga. Kanske man kan be lite stilla om att de sätter en live-reporter som klarar både danska och svenska. 8 mars lär dock dedikeras till åklagaren kan jag tänka. Och sen blir det en väntan på ett par veckor för att höra vittnen.
Svenska media kommer förståss superbevaka och rapportera också!
Citera
2018-03-02, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Svenska media kommer förståss superbevaka och rapportera också!
Ja, och det var liksom där jag kände att en dansktalande svensk kunde rapportera så det blir rätt i översättningen.
Citera
2018-03-03, 02:34
Medlem
https://www.bt.dk/krimi/raket-madsens-elskerinde-afsloerer-intime-detaljer-det-taendte-han-paa

Deidre King talar ut i dokumentären Ubåtssaken-hela historian.
Som sänds i dansk TV 5 & Display, måndag kväll, från kl 21.00. Båda premiäravsnitten.
Citera
2018-03-03, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag tror att danska polisen gör just det, samt jobbar stenhårt med att vända ut och in på varje ouppklarat mordfall i DK.
Men hitintills ingen DNA-träff på PM. När det gäller fallet Stine så hade hon varit på karneval på kvällen. Först fick de fram en blandad DNA-profil,sedan lyckades de få fram DNA-profil från två män på henne (som jag förstod danskan).
Allt eftersom DNA forskningen gick framåt. Men forskningen pågår ju fortfarande.
Det är väl närmast unikt med ett så grovt debutmord vid 46 års ålder. Men Madsen är ju "inte som alla andra" å andra sidan.

Men eftersom det var flera mordfall 85-90 ( 6 st bara 89-90) och det inte är ovanligt att sådana här gärningsmän triggas igång av varandra och vad de läser i pressen osv så tänker jag mig det som en möjlighet iallafall. Alla intryck unge PM fick av Köpenhamns nattliv,mordet på Japanskan 86 ,precis i hans närområde vid Köpenhamns inlopp. Vem vet vad för intryck det styckmordet kan ha haft på den unge Madsen?
Jag får väl hjälpa till och käka upp dina skor annars. Kokta med mycket majonäs på

Ja, jag postar ena skon till dig, om de inte binder Madsen till tidigare brott 😉

Om man krymper statistikområdet rejält, och tittar på sexuellt drivna mördare, likstyckare, likskändare osv, så finns det i 95% av fallen tydliga snedsteg som skett tidigt i livet.

Man har blottat sig, skrämt arbetskamrater med jättekonstig, äcklig humor, misshandlat djur eller begått ett tidigt sexbrott på ett klantigt sätt, och så kom offret undan och skvallrade om dåren på tredje våningen osv...

Att dessa brottslingar skulle vara helt neutrala innan de mördar, lugna som vem som helst, det är en myt.

Var Madsen snövit innan Wall mördades, då är han desto mer intressant, som studieobjekt...
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-03-03 kl. 08:52. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-03-03, 08:51
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Tack snälla Trollet! Fortfarande ledsen över det där.Snyft!

Halfmachines fotokonst -hälften man,kvinna,djur, tolkar jag som framtidsvisioner. Hälften människa,djur med robotdelar.
(Det är ju på gång med Artificiell Intelligens,AI. Face book och Google är väl de största företagen på området och de känner ju oss människor bättre än vi själva gör. Världens genier varnar att det går för fort med AI.)
Deras foton är skrämmande och bizarra. Robotmänniskor och krigsgrejer. Mörka framtidsvisioner. Det är så mina ögon/sinnen uppfattar dem iallafall. När det gäller "sjöjungfruarna" så är det flera som jag uppfattar som drömska,poetiska och vackra. En är en påklädd kvinna som ligger utsträckt i vågskvalpet på en strand. Man kan uppfatta det på många olika sätt. Ligger hon och vilar samt njuter av vågornas smekningar mot kroppen. Kanske ligger hon och mediterar. Eller är det en drunknad kvinna som spolats upp på land? Några är så vackra att jag skulle velat haft dem på min vägg. Men ABSOLUT inte numer. Eftersom de alltid kommer att förknippas med det här fallet. Och det är ju PMs fel. Inte Halfmachines.
Det fetade.
Låter som en mycket bra idé.Vi är några som borde hygge oss med danska winerbröd och gå på en rättegångsdag. Absolut!
Sugen på att se Halfmachines foton nu för ev omvärdering, så skit också att de tagit bort dem 😡. Men det betyder ju faktiskt att de är mycket väl medvetna om hur deras foton kan tolkas. Alternativt faktisk föreställer.
Citera
2018-03-03, 11:01
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Här lite om hur förhandlingen går till (FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Hoppas det blir "afhøring" av PM redan den 8:e men ingen aning om hur det blir med det. Tyvärr ingen ljudupptagning, vi får hålla till godo med liverapporteringar från tidningarna
Men detta är ju för ledsamt. Här har vi sökt svar i ett halvår och så blir det såhär. Går det inte att ringa och fråga (för någon som är duktig på danska) vilken/vilka dagar Idioten ska tala? Det måste väl vara bestämt och inte ”improviserat”! Hopplöst detta, går ju inte att planera in något alls. Tänk om det inte ens blir någon rapportering på svenska
Citera
2018-03-03, 11:08
Medlem
kugutts avatar
Citat:
https://www.bt.dk/krimi/raket-madsens-elskerinde-afsloerer-intime-detaljer-det-taendte-han-paa

Som sänds i dansk TV 5 & Display, måndag kväll, från kl 21.00. Båda premiäravsnitten.

Det sänds en dokumentär i två delar på TV Norge också, nu i kväll faktiskt. Den heter " Vad hände med Kim Wall?". (Tror det kan vara samma program, tror det är danskar som äger TVN nu för tiden) Såg lite reklam för den och där intervjuade dom en kvinna som såg ut att vara Deidre King. Ska kolla på den.
Citera
2018-03-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Men detta är ju för ledsamt. Här har vi sökt svar i ett halvår och så blir det såhär. Går det inte att ringa och fråga (för någon som är duktig på danska) vilken/vilka dagar Idioten ska tala? Det måste väl vara bestämt och inte ”improviserat”! Hopplöst detta, går ju inte att planera in något alls. Tänk om det inte ens blir någon rapportering på svenska

Antingen hinner man ta upp PMs förklaring den 8/3 eller så kommer det den 21/3, är nog inte svårare än så. Vilken dag är säkert bestämt redan, ring/maila o kolla eller boka in båda dagarna. Klart det blir rapportering på svenska man har ju räknat med totalt 95 journalister (från 12 länder) - största mediebevakningen av en rättegång någonsin i Danmark. Själv tänker jag följa Ekstrabladets live, tycker de har fått med mycket i den tidigare rapporteringen som varit.
Citera
2018-03-03, 11:40
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:

Det här låter högst osmakligt att sända, tycker jag. Att hon ska beskriva deras sexuella relation, vad han tänder på o.s.v. Osund låter också hennes beskrivning av PM, hur hon och andra kvinnor liksom sögs in av hans "karisma", så "intellektuell och full av energi", typ.
Jag undrar då vad det är för trasiga, självdestruktiva själar som kan dras till en sådan empatistörd ultranarcissist som saknar självkritik och social kompetens?

Det hade räckt om DK sagt vad som krävs när hon vittnar istället för att sälja en "lockande sexstory om mördaren" så här, ungefär som att normalisera honom, göra deras förhållande lite spännande samt säkert en massa snack om hur förbannat tilldragande hon tyckte att han var.
Usch, säger jag. Det här borde inte ha sänts.
Citera
2018-03-03, 12:36
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det här låter högst osmakligt att sända, tycker jag. Att hon ska beskriva deras sexuella relation, vad han tänder på o.s.v. Osund låter också hennes beskrivning av PM, hur hon och andra kvinnor liksom sögs in av hans "karisma", så "intellektuell och full av energi", typ.
Jag undrar då vad det är för trasiga, självdestruktiva själar som kan dras till en sådan empatistörd ultranarcissist som saknar självkritik och social kompetens?

Det hade räckt om DK sagt vad som krävs när hon vittnar istället för att sälja en "lockande sexstory om mördaren" så här, ungefär som att normalisera honom, göra deras förhållande lite spännande samt säkert en massa snack om hur förbannat tilldragande hon tyckte att han var.
Usch, säger jag. Det här borde inte ha sänts.

Håller med, faktiskt. När det är sagt, visst fan kommer man kolla på det. Flesh is weak
Citera
2018-03-03, 13:47
Medlem
Trollet3s avatar
Ekstrabladets rapportering som verkar vara den bästa är ju på danska, vilken tror ni har den bästa svenska rapporteringen för oss som inte är så bra på danska?
Citera
2018-03-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Håller med, faktiskt. När det är sagt, visst fan kommer man kolla på det. Flesh is weak

Här kommer en sneak peak på programmet, DK uttalar sig och visar SMS från PM:

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/244823

Del 1 av dokumentären visas i morgon kl 22.00 på Kanal 5.
Senast redigerad av diva59 2018-03-03 kl. 15:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in