2018-03-02, 15:43
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Tråkigt, för oss, om första dagen bara blir att åkl tar upp åtalspunkterna och PM får förklara sig skyldig eller ej då får vi hålla oss ända till 21/3 innan PM tar till orda. Det visar sig snart.

Upptäckte en sak ang livstid i Danmark. Längsta tid, om man får tidsbestämt, är 20 år det visste iaf inte jag. Nu handlar det ju om brottet som sådant när man kan tänkas bli utsläppt men lite info i alla fall:

Ifølge juraprofessor Vagn Greve fra Copenhagen Business School ligger gennemsnittet der, fordi den længste tidsbestemte straf, man kan få, er 20 år. Normalt prøveløslades man efter at have afsonet to tredjedele af straffen, hvilket er cirka 14 år, så ved en livstidsstraf skal straffen som minimum være lidt længere. Men der er ingen automatik i, at man kommer ud efter den tid, understreger han. Ved livstid sker prøveløsladelse efter en individuel vurdering fra psykiaterne. Vurderer de, at den indsatte stadig er farlig, kommer han ikke ud. Det er sket flere gange, at nogen har siddet over 30 år i et dansk fængsel.Det er en almindelig misforståelse, at en livstidsdom i praksis kun er 16-17 år, men det kan man aldrig være sikker på. Livstid kan sagtens betyde resten af livet, hvis vurderingen er, at personen ikke er egnet til at blive lukket ud, siger Vagn Greve.

https://www.etik.dk/forbrydelse-og-straf/amagermanden-er-psykopat-men-ikke-sindssyg
Men när får vi veta det? Och när det är dax för Idioten att ta till orda, hur många dagar handlar det då om? Vågar du dig på en vild gissning?
Citera
2018-03-02, 15:51
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror du verkligen det blir några livesändningar? Om jag förstod länken ang hur man i Danmark gör, så kan domaren ge tillstånd att filma när han avlämnar dom. Men i övrigt blir det varken ljudupptagning eller bildsändning. Eller har jag missförstått?

Tillägg: http://retgodtatvide.dk/
Nej du har nog inte missförstått - mina egna önskedrömmar blev väl för verkliga bara. Men live ljudupptagning måste de väl ändå sända? Tänk att få höra Madsen den Store 3-åringsskrika och gråta argt ☺️😁!
Citera
2018-03-02, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Men när får vi veta det? Och när det är dax för Idioten att ta till orda, hur många dagar handlar det då om? Vågar du dig på en vild gissning?

Här lite om hur förhandlingen går till (FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

Hoppas det blir "afhøring" av PM redan den 8:e men ingen aning om hur det blir med det. Tyvärr ingen ljudupptagning, vi får hålla till godo med liverapporteringar från tidningarna
Citera
2018-03-02, 16:08
Medlem
Citat:
Nej du har nog inte missförstått - mina egna önskedrömmar blev väl för verkliga bara. Men live ljudupptagning måste de väl ändå sända? Tänk att få höra Madsen den Store 3-åringsskrika och gråta argt ☺️😁!
Så vitt jag förstått så är liveupptagningar/ljud förbjudna. Och jag tycker nog vi ska besparas hans offerkofta.
Citera
2018-03-02, 16:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Tror du verkligen det blir några livesändningar? Om jag förstod länken ang hur man i Danmark gör, så kan domaren ge tillstånd att filma när han avlämnar dom. Men i övrigt blir det varken ljudupptagning eller bildsändning. Eller har jag missförstått?

Tillägg: http://retgodtatvide.dk/

Några live-"sändningar" blir det säkerligen inte, däremot live-rapportering.
Citera
2018-03-02, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Några live-"sändningar" blir det säkerligen inte, däremot live-rapportering.
Ja. Nåt annat kan inte komma ifråga. Kanske man kan be lite stilla om att de sätter en live-reporter som klarar både danska och svenska. 8 mars lär dock dedikeras till åklagaren kan jag tänka. Och sen blir det en väntan på ett par veckor för att höra vittnen.
Citera
2018-03-02, 18:13
Medlem
Citat:
Du e förlåten, Otto 😊! Men, jag ser ju också att det föreställer döda kvinnor och jag tror väl lite att konst speglar konstnärens insida. Har t ex svårt att tänka mig att PM (om Det skulle måla tavlor) skulle måla skira blomsterängar med lekande barn och fjärilar.
PS. Du kan bjuda på ett wienerbröd om vi ses på rättegången! Undra vilken dag som blir mest givande? Undrar också om de har storbilds-tv för vanligt folk eller om förfalskning av ett tillfälligt pressleg är nödvändigt. Försökt googla ett lämpligt att ”kopiera” men svårt. Eller kanske man ser bättre på livesändningarna? Byfånens 3-åringsutbrott vill man ju verkligen inte missa!
Tack snälla Trollet! Fortfarande ledsen över det där.Snyft!

Halfmachines fotokonst -hälften man,kvinna,djur, tolkar jag som framtidsvisioner. Hälften människa,djur med robotdelar.
(Det är ju på gång med Artificiell Intelligens,AI. Face book och Google är väl de största företagen på området och de känner ju oss människor bättre än vi själva gör. Världens genier varnar att det går för fort med AI.)
Deras foton är skrämmande och bizarra. Robotmänniskor och krigsgrejer. Mörka framtidsvisioner. Det är så mina ögon/sinnen uppfattar dem iallafall. När det gäller "sjöjungfruarna" så är det flera som jag uppfattar som drömska,poetiska och vackra. En är en påklädd kvinna som ligger utsträckt i vågskvalpet på en strand. Man kan uppfatta det på många olika sätt. Ligger hon och vilar samt njuter av vågornas smekningar mot kroppen. Kanske ligger hon och mediterar. Eller är det en drunknad kvinna som spolats upp på land? Några är så vackra att jag skulle velat haft dem på min vägg. Men ABSOLUT inte numer. Eftersom de alltid kommer att förknippas med det här fallet. Och det är ju PMs fel. Inte Halfmachines.
Det fetade.
Låter som en mycket bra idé.Vi är några som borde hygge oss med danska winerbröd och gå på en rättegångsdag. Absolut!
Citera
2018-03-02, 18:22
Medlem
Citat:
Jag vet att polisen skulle gå långt tillbaka för att kika på om man kunde binda Madsen till något brott. De har DNA-matchat och inte hittat något. Tror du inte att de även försökt kika på allt övrigt? Eller har de låst sig vid DNA? Men, precis som du, tror jag det ligger mer i Madsen än vad vi kanske tror. Jag var böjd att tro att hans frustration eskalerat och att Kim var hans första. Men jag börjar undra.

Jag jobbade med farliga, djupt störda personer i många år, och jag har läst massor med krimlitteratur, pga mitt jobb, och kan inte minnas en enda bisarr mördare som debuterat på detta sätt, som Madsen.

Även kräk som Ed Kemper eller Bundy (totalpsykopater) behöver startsträcka, övning, och avancerar i flera år... Om inte annat finns det feghet, som behöver tämjas, innan man når Madsen nivå, denna öppna, totala bestialitet.

Men hittar man inte Madsens DNA så är det nog helt kört såklart...
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-03-02 kl. 18:22. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-03-02, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Tack snälla Trollet! Fortfarande ledsen över det där.Snyft!

Halfmachines fotokonst -hälften man,kvinna,djur, tolkar jag som framtidsvisioner. Hälften människa,djur med robotdelar.
(Det är ju på gång med Artificiell Intelligens,AI. Face book och Google är väl de största företagen på området och de känner ju oss människor bättre än vi själva gör. Världens genier varnar att det går för fort med AI.)
Deras foton är skrämmande och bizarra. Robotmänniskor och krigsgrejer. Mörka framtidsvisioner. Det är så mina ögon/sinnen uppfattar dem iallafall. När det gäller "sjöjungfruarna" så är det flera som jag uppfattar som drömska,poetiska och vackra. En är en påklädd kvinna som ligger utsträckt i vågskvalpet på en strand. Man kan uppfatta det på många olika sätt. Ligger hon och vilar samt njuter av vågornas smekningar mot kroppen. Kanske ligger hon och mediterar. Eller är det en drunknad kvinna som spolats upp på land? Några är så vackra att jag skulle velat haft dem på min vägg. Men ABSOLUT inte numer. Eftersom de alltid kommer att förknippas med det här fallet. Och det är ju PMs fel. Inte Halfmachines.
Det fetade.
Låter som en mycket bra idé.Vi är några som borde hygge oss med danska winerbröd och gå på en rättegångsdag. Absolut!
Era fetade i inläggen: Var det inte enbart fyra st platser till allmänheten? Det låter i och för sig inte klokt. Men kanske kan ni annars gå in på en mysig bar, med öl och smörrebröd samt dator, och kika på live-rapporteringen? Hade varit jätteskoj att gå på förhandlingen. Även om det är nästgårds för mig så är jag inte så intresserad att bli utestängd från lokalen. Kikar på liven istället.
Citera
2018-03-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag ska äta upp mina skor om man inte får jackpot när man undersöker vad Madsen gjorde kring 1988.

Nu är han ju mkt udda, så vad vet man... Men andra pervon har haft ganska tydliga kris-mord-mönster, och det är värt att kolla vad Madsen gjorde under sina låga perioder...
Jag tror att danska polisen gör just det, samt jobbar stenhårt med att vända ut och in på varje ouppklarat mordfall i DK.
Men hitintills ingen DNA-träff på PM. När det gäller fallet Stine så hade hon varit på karneval på kvällen. Först fick de fram en blandad DNA-profil,sedan lyckades de få fram DNA-profil från två män på henne (som jag förstod danskan).
Allt eftersom DNA forskningen gick framåt. Men forskningen pågår ju fortfarande.
Det är väl närmast unikt med ett så grovt debutmord vid 46 års ålder. Men Madsen är ju "inte som alla andra" å andra sidan.

Men eftersom det var flera mordfall 85-90 ( 6 st bara 89-90) och det inte är ovanligt att sådana här gärningsmän triggas igång av varandra och vad de läser i pressen osv så tänker jag mig det som en möjlighet iallafall. Alla intryck unge PM fick av Köpenhamns nattliv,mordet på Japanskan 86 ,precis i hans närområde vid Köpenhamns inlopp. Vem vet vad för intryck det styckmordet kan ha haft på den unge Madsen?
Jag får väl hjälpa till och käka upp dina skor annars. Kokta med mycket majonäs på
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-02 kl. 18:46.
Citera
2018-03-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
http://lsvk.zenfolio.com/halloffame_bronze/h53CDB1AB#h53cdb1ab
Hanne With färgfoto från 1977.(13 år) mordoffer Köpenhamn nyår 1989/90, 23 år (PM var 18 år då)

https://ekstrabladet.dk/112/article4007971.ece
Anne Stine Geisler mordoffer Köpenhamn 1990,18 år (PM var 19 år då)

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4872090/Tributes-paid-Swedish-journalist-killed-board-sub.html
Flera foton på Kim från barn till vuxen

Ottoplommon, du har fått tak på fel H. With. Her er den rette person avbildet i en dansk avis: https://www.b.dk/danmark/hanne

Så drapsofferet likner egentlig lite på KW. Men hennes rolle som prostituert kan ha hatt større betydning.

(Bildet ditt er fra en norsk svømmeklubb! &#128512
Citera
2018-03-02, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelopard
Ottoplommon, du har fått tak på fel H. With. Her er den rette person avbildet i en dansk avis: https://www.b.dk/danmark/hanne

Så drapsofferet likner egentlig lite på KW. Men hennes rolle som prostituert kan ha hatt større betydning.

(Bildet ditt er fra en norsk svømmeklubb! &#128512
Jag tänkte nästan skrivit en reservation på det. När man googlar Hanne With så är det de första fyra bilderna som kommer upp. Men jag tänkte på att det kunde vara en annan person med samma namn som hamnat fel.
De foton av vuxna Hanne är bara svart och vita men jag tycker att hon påminner om KiM till typ även på de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in