2018-03-03, 07:32
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vi väntar fortfarande på en förklaring av dig angående hur skattemyndigheten ska kunna granska vad folk faktiskt har betalat för varor de köpt från Kina, se frågor nedan. Eller insåg du hur totalt fel ute du var och bara vill glömma dina dumheter?
Skattemyndigheten granskar det precis på samma sätt som om man köpt varor från Tyskland, Belgien eller Slovakien. Företagen i dessa länder tar ut moms på varor de säljer och redovisar sedan i en momsdeklaration till sin motsvarighet av skattemyndigheten hur stor omsättning och hur mycket moms man fått in till respektive land. Skattemyndigheterna granskar och clearar sedan moms med de länder som man fått in moms till. Företag som omsätter mindre än ca 300.000 behöver ej redovisa momsförsäljning till utlandet.
Du kan läsa hur det gåt till här:
https://www.skatteverket.se/download/18.361dc8c15312eff6fde93f/1461069599676/moms-vid-utrikeshandel-skv560-utgava7.pdf

Så man granskar inte varje mobilskal att det är moms erlagd utan man granskar att moms erlagts på det varor man sålt under en momsperiod vanligtvis en månad. Vad gäller kinapaket så skulle t.ex. Wish ta ut svensk moms betala in den till skattemyndigheten (enligt ovan) och sedan märka paketen med en streckkod som säger att innehållet i paketet är momsbelagt. När paketet kommer till Arlanda så skannas det och går direkt vidare till kunden utan avgift...

När Kina inför ePackage och eParsel vid frakter från eHandelsbolag fullt ut så är det ett stort steg på vägen att lösa det. Paketen är då unikt märkta med en och samma streckkod från leverantör till kund och man kan ha koll på var alla paket befinner sig i kedjan och att alla paket är momsbelagda på rätt sätt när dom kommer fram till destinationslandet.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-03 kl. 07:41.
Citera
2018-03-03, 07:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Skattemyndigheten granskar det precis på samma sätt som om man köpt varor från Tyskland, Belgien eller Slovakien. Företagen i dessa länder tar ut moms på varor de säljer och redovisar sedan i en momsdeklaration till sin motsvarighet av skattemyndigheten hur stor omsättning och hur mycket moms man fått in till respektive land. Skattemyndigheterna granska och clearar sedan moms med de länder som man fått in moms till. Företag som omsätter mindre än 320.000 behöver ej redovisa momsförsäljning till utlandet.
Du kan läsa hur det gåt till här:
https://www.skatteverket.se/download/18.361dc8c15312eff6fde93f/1461069599676/moms-vid-utrikeshandel-skv560-utgava7.pdf

Så man granskar inte varje mobilskal att det är moms erlagd utan man granskar att moms erlagts på det varor man sålt under en momsperiod vanligtvis en månad. Vad gäller kinapaket så skulle t.ex. Wish ta ut svensk moms betala in den till skattemyndigheten (enligt ovan) och sedan märka paketen med en streckkod som säger att innehållet i paketet är momsbelagt. När paketet kommer till Arlanda så skannas det och går direkt vidare till kunden utan avgift...

Du svarade inte på om du backat ifrån det absurda påståendet att skattemyndigheten skulle granska privatpersoners korttransaktion, har du gjort det?

och du beklagade dig tidigare över att kinesiska säljare angav för lågt värde på försändelserna de skickar, hur tror du då att du ska få dem att rapportera och betala in rätt moms när de säljer till Sverige? Uppenbarligen gör de inte det nu så hur ska du förmå dem att göra det?
Citera
2018-03-03, 07:44
Medlem
Jag har inte lusläst tråden, men jag har fått 8 st " paket " i brevlådan efter den 1 Mars, har ett till
att hämta ut på servicestället, men det står inget på lappen om någon avgift.
Citera
2018-03-03, 07:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Du svarade inte på om du backat ifrån det absurda påståendet att skattemyndigheten skulle granska privatpersoners korttransaktion, har du gjort det?

och du beklagade dig tidigare över att kinesiska säljare angav för lågt värde på försändelserna de skickar, hur tror du då att du ska få dem att rapportera och betala in rätt moms när de säljer till Sverige? Uppenbarligen gör de inte det nu så hur ska du förmå dem att göra det?
Nej mitt påstående var att dom har ett belopp när dom säljer varan som du betalar och att dom sedan sätter ett lägre belopp på etiketten som står på paketet vilket mottagaren sedan betalar moms på. På de paket som jag fått har "betalt belopp" aldrig stämt med "angivet belopp" på paketet utan det har undantagslöst stått Value 1$ oavsett om jag betalt 1$ eller 100$
Tar man ut moms vid försäljningen (betalningen med kreditkort) så undgår man fusk då moms tas ut på det riktiga försäljningsvärdet. (Se mitt tidigare svar om hur det skall gå till)
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-03 kl. 08:00.
Citera
2018-03-03, 07:52
Medlem
Kinesiska fraktbolag vaknar. Än finns det hopp!

https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.yunexpress.com%2FNew%2FNewDe tailed%2F10130&edit-text=&act=url
Citera
2018-03-03, 07:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outofsync
Jag har inte lusläst tråden, men jag har fått 8 st " paket " i brevlådan efter den 1 Mars, har ett till
att hämta ut på servicestället, men det står inget på lappen om någon avgift.
Ja nu är det ju bara den 3/3 idag så paketen du fått den 1/3 och 2/3 hade precis hunnit förbi kontrollen. Posten är ju inte så snabba utan man får räkna med att det tar några dagar (3-7) innan dom delas ut efter det att dom ankommit. Skulle tro att det så smått börjar märkas först nästa vecka...

Så här i början lär man också släppa igenom en hel del paket och bara göra stickprov annars får man ett berg i ankomsthallen men när man trimmat in det så blir det fler och fler som får betala avgiften, räkna med det när ni lägger beställningen i Kina så det inte kommer som en överraskning.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-03 kl. 07:56.
Citera
2018-03-03, 08:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej mitt påstående var att dom har ett belopp när dom säljer varan som du betalar och att dom sedan sätter ett lägre belopp på etiketten som står på paketet vilket mottagaren sedan betalar moms på. På de paket som jag fått har "betalt belopp" aldrig stämt med "angivet belopp" på paketet utan det har undantagslöst stått Value 1$ oavsett om jag betalt 1$ eller 100$
Tar man ut moms vid försäljningen (betalningen med kreditkort) så undgår man fusk då moms tas ut på det riktiga försäljningsvärdet. (Se mitt tidigare svar om hur det skall gå till)

Ditt påstående var också att skattemyndigheten kunde granska privatpersoners korttransaktioner för att få fram korrekt belopp. Återigen, har du backat från det? Du verkar väldigt motvillig att svara på det.

Du svarade heller inte på detta:
Du beklagade dig tidigare över att kinesiska säljare angav för lågt värde på försändelserna de skickar, hur tror du då att du ska få dem att rapportera och betala in rätt moms när de säljer till Sverige? Uppenbarligen gör de inte det nu så hur ska du förmå dem att göra det?
Citera
2018-03-03, 08:31
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffer85
Kinesiska fraktbolag vaknar. Än finns det hopp!

https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.yunexpress.com%2FNew%2FNewDe tailed%2F10130&edit-text=&act=url
Jävligt intressant dokument!
Dom har stenkoll på läget kan man utläsa,
trots en del lustiga översättningsfel från google translate.
Dom har redan hittat 3 vägar att kringgå PN fällan med moms.
1. Belgiskt postbrev
2. Kina-EU grön linje moln post (Sverige),(Från Frankfurt)
3. Yun Tuo Centraleuropeiska gröna linjen (Sverige),(Från Amsterdam)

Jag gillar den här översättningen från Google translate:
Citat:
köparen betalade totalt 5 * 0,25 + 7,5 = 8,75 Euro moms och Tullklareringsavgift, är det inte hemskt?

Ha ha ha! Magdalena du kommer bli så blåst!
Citera
2018-03-03, 08:34
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ditt påstående var också att skattemyndigheten kunde granska privatpersoners korttransaktioner för att få fram korrekt belopp. Återigen, har du backat från det? Du verkar väldigt motvillig att svara på det.

Du svarade heller inte på detta:
Du beklagade dig tidigare över att kinesiska säljare angav för lågt värde på försändelserna de skickar, hur tror du då att du ska få dem att rapportera och betala in rätt moms när de säljer till Sverige? Uppenbarligen gör de inte det nu så hur ska du förmå dem att göra det?
Jag sa att man tar ut moms på varorna vid betalningstillfället med kreditkortet då man kan förutsätta att säljaren anger rätt belopp då det är det dom får betalt för varan inte det som dom uppger på paketet hur svårt kan det vara att fatta?

Man gör kontrollen precis på samma sätt som med alla andra företag i alla andra länder. Dom fyller i sin momsdeklaration med omsättning och moms till varje land dom har sålt till. Har man sålt för 1.000.000 bör momsen bli 250.000 lätt att kontrollera, visst kan företagen fuska med det men affärssystemen idag gör det svårare och svårare och man har givetvis en revisor som går igenom hanteringen med jämna mellanrum. Företag vill ofta göra rätt för sig dom tjänar inget på att fuska.
Citera
2018-03-03, 08:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag sa att man tar ut moms på varorna vid betalningstillfället med kreditkortet då man kan förutsätta att säljaren anger rätt belopp då det är det dom får betalt för varan inte det som dom uppger på paketet hur svårt kan det vara att fatta?

Man gör kontrollen precis på samma sätt som med alla andra företag i alla andra länder. Dom fyller i sin momsdeklaration med omsättning och moms till varje land dom har sålt till. Har man sålt för 1.000.000 bör momsen bli 250.000 lätt att kontrollera, visst kan företagen fuska med det men affärssystemen idag gör det svårare och svårare och man har givetvis en revisor som går igenom hanteringen med jämna mellanrum. Företag vill ofta göra rätt för sig dom tjänar inget på att fuska.

Det är väldigt lätt att fatta att du vägrar svara på de frågor du får. Men jag förstår det, det blev väl alldeles för pinsamt för dig när du till slut insåg hur fel ute du var när du hävdade att skatteverket kan kontrollera varans belopp genom att granska köparens korttransaktion. Du är uppenbarligen inte man nog att erkänna hur fel du hade heller.
Citera
2018-03-03, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Hur kan flygportot vara gratis?
De flesta länder har avtal med Kina att hjälpa Kina med sin export. Därför subventionerar länderna frakt och avgifter från Kina. Nackdelen blir ju bara att statliga postföretag får ju inget porto=inga pengar för staten har ju redan betalat frakten. Testa att beställa några saker från Kina utan att använda några statliga postföretag så får du reda på vad frakten egentligen skulle kosta.
Citera
2018-03-03, 08:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Det är väldigt lätt att fatta att du vägrar svara på de frågor du får. Men jag förstår det, det blev väl alldeles för pinsamt för dig när du till slut insåg hur fel ute du var när du hävdade att skatteverket kan kontrollera varans belopp genom att granska köparens korttransaktion. Du är uppenbarligen inte man nog att erkänna hur fel du hade heller.
Vad jag skriver är att man tar ut moms vid köparens korttransaktion när man tar betalt för varan inte beloppet som står på paketet, vet ej hur svårt det är att fatta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in