Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-02, 18:05
  #1
Medlem
videofotografens avatar
Jag har precis köpt 3,5" WD 640GB WD6400AAKS som jag kör i ett externt hdd-chassi. Disken trodde jag var tömd (vilket den borde varit) men i vart fall är den uppdelad på två partitioner. Hur får jag enklast ihop den till en partition?

Se bild: https://s6.postimg.org/dhgfn1jsx/nyhdd.png

Kör stationär PC med Win7 kanske jag ska tillägga och allt ska raderas på disken om det nu finns något på den.
Citera
2018-03-02, 18:24
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videofotografen
Jag har precis köpt 3,5" WD 640GB WD6400AAKS som jag kör i ett externt hdd-chassi. Disken trodde jag var tömd (vilket den borde varit) men i vart fall är den uppdelad på två partitioner. Hur får jag enklast ihop den till en partition?

Se bild: https://s6.postimg.org/dhgfn1jsx/nyhdd.png

Kör stationär PC med Win7 kanske jag ska tillägga och allt ska raderas på disken om det nu finns något på den.

Så här - https://www.easeus.com/partition-mas...ard-drive.html
Citera
2018-03-02, 18:41
  #3
Medlem
videofotografens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Så här - https://www.easeus.com/partition-mas...ard-drive.html
Tack för tips och länk... men den sk "återställningspartitionen" förblir en enskild partition på 9,76GB? För övrigt visas disken som en enda disk (F)??
Citera
2018-03-02, 18:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videofotografen
Tack för tips och länk... men den sk "återställningspartitionen" förblir en enskild partition på 9,76GB? För övrigt visas disken som en enda disk (F)??
När du högerklickar på den partitionen i nedre vyn i diskhanteraren så kan du ta bort den också innan du skapar en ny partition över hela disken.
Citera
2018-03-02, 18:56
  #5
Medlem
videofotografens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
När du högerklickar på den partitionen i nedre vyn i diskhanteraren så kan du ta bort den också innan du skapar en ny partition över hela disken.
Om jag högerklickar på den "stora" högra (586,41GB) så kom alternativen
Öppna, Utforska, Markera partitionen som aktiv, Ändra enhetsbeteckning och sökvägar, Formatera, Krymp volym, Ta bort volym, Egenskaper, Hjälp.

Jag valde Ta bort volym

Högerklickar jag sedan på den vänstra "lilla" 9,76GB som kom bara ett enda alternativ upp - Hjälp.
Citera
2018-03-02, 19:02
  #6
Medlem
videofotografens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
När du högerklickar på den partitionen i nedre vyn i diskhanteraren så kan du ta bort den också innan du skapar en ny partition över hela disken.
Menar du den blåa 9,76GB "återställningspartitionen" eller den svarta "stora" som nu är inte allokerat?
Citera
2018-03-02, 19:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videofotografen
Menar du den blåa 9,76GB "återställningspartitionen" eller den svarta "stora" som nu är inte allokerat?
Återställningspartitionen.
EDIT: Såg nu ditt tidigare inlägg också.

Det finns ett verktyg/program man kör i Kommandotolken som heter DISKPART.EXE där funktionen "Clean" rensar all partitionsinfo på en disk.

Men jag vill rekommendera dig att inte bry dig om den alls. Det är ju bara 1/60 av disken som är lite svåråtkomlig.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-03-02 kl. 20:15.
Citera
2018-03-02, 20:28
  #8
Medlem
Man kan dessutom ställa in hur stor del återställningspartitionen får ta upp i % av HDD.
Citera
2018-03-02, 23:25
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videofotografen
Tack för tips och länk... men den sk "återställningspartitionen" förblir en enskild partition på 9,76GB? För övrigt visas disken som en enda disk (F)??
Om din disk har en återställningspartition, är den inte oanvänd!
Någon har testat att installera Windows på den.

Bara så du vet...
Citera
2018-03-03, 04:53
  #10
Medlem
videofotografens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Återställningspartitionen.
EDIT: Såg nu ditt tidigare inlägg också.

Det finns ett verktyg/program man kör i Kommandotolken som heter DISKPART.EXE där funktionen "Clean" rensar all partitionsinfo på en disk.

Men jag vill rekommendera dig att inte bry dig om den alls. Det är ju bara 1/60 av disken som är lite svåråtkomlig.
Det är sant. Det är bara knappa 10GB så jag skiter i det. Ska enbart ha disken för att frigöra knappa 600GB på min ordinarie hdd.

WD6400AAKS är ju en av de bästa hdd som finns på marknaden enl "reviews" på NEWEGG.COM.
Citera
2018-03-03, 05:00
  #11
Medlem
videofotografens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om din disk har en återställningspartition, är den inte oanvänd!
Någon har testat att installera Windows på den.

Bara så du vet...
Det är lugnt. Jag har köpt den begagnad på Tradera. Den har bara 1034 uppstarter och har bara snurrat 9907 timmar så¨den är knappt inkörd.

Då var det lite annorlunda med en WD10EACS jag köpte häromveckan - 57 uppstarter och den hade snurrat 78741 timmar. Då kan man börja snacka om gammal och trött, kanske?
Citera
2018-03-03, 11:49
  #12
Medlem
PeterNosters avatar
Lite partitioneringstips:

Partition Wizard:
https://www.partitionwizard.com/free...n-manager.html

Ubuntu:
Bränn .iso-fil på disk eller USB.sticka.
Boota från disk eller USB.sticka.
Välj att Prova, inte installera. Ubuntu körs i Live mode.

Kör Ubuntus diskhantering.
Fördel: Man kan partitionera partitioner som används av Windows t.ex ta bort C:\ före en ren nyinstallation.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback