2018-03-01, 15:49
Medlem
Pinkuss avatar
Tror helt ärligt att den här typen av uttalanden mer vittnar om HHs och Leifs grandiosa självbilder och deras behov av att framställa sig själva som mer viktiga och insiktsfulla än vad de är. Hade de haft något konkret att komma med hade de rimiligtvis klämt fram det på ett eller annat sätt.
Citera
2018-03-01, 16:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är ju omöjligt att gissa vad som rör sig i Leffes skalle men särskilt blyg eller räddhågad är han väl knappast. Vad skulle det kunna vara han tycker är så förskräckligt att han inte ens vill tänka på det?

En sådan sak skulle kunna vara kopplingar till Geijeraffären, detta pga att OP var direkt ansvarig för mörkläggningen. Om han även var i lag med flickorna är högst osäkert enligt min mening. Men hur skulle detta kunna leda till mord på OP 10 år senare? Jag ska försöka förklara vad jag tror (och sedan är jag väl förflyttad till salig Krantz hörna).

Båda de minderåriga flickorna som utnyttjades av Doris Hopps verksamhet hade minst en polis i släkten. Den här polisen var yttre befäl på ett VD i Stockholm, han gick sedermera till tunnelbanepolisen. I början på 70-talet jobbade på samma VD några yngre poliser. Två av dessa gick till Säpo, en på livvakt, en på kontraspionaget. En tredje kom som befäl till tunnelbanan och var också ett tag delansvarig för polisens del av kuppförsvaret i Stockholm. Han var också reservare och gjort FN-tjänst både som polis och officer.

Jag vet alls inget mer om dessa poliser, hur de jobbade 28/2 eller hur de såg på OP etc. Det kan också tilläggas att enbart Geijeraffären inte skulle kunna utlösa ett mord 10 år senare. Det kan ju vara sant. Bara gärningsmannen vet ju sanningen. Och jag påstår inte att dessa poliser skulle vara skyldiga till något. Det är ett exempel på vad som kan röra sig i Leffes skalle.

Man bör kanske också tänka sig en vidare betydelse av Hopps bordellverksamhet som kunde blivit droppen. Nämligen det högst troliga i att IB sannolikt hade flera fingrar i hennes verksamhet. Att de hade honungsfällor som kunde användas mot främmande makts personal och även i inrikes utpressningssyfte. Sådant sysslade IB:s företrädare C-byrån med under sin legendariske chef Thernberg, mentor till Elme'r.

Donald F har beskrivit hur han lyssnade på horkunder på Ruddamsvägen 6. Som av en händelse ägdes lägenheten ovanför Hopps av en polismans hustru. Han hyrde ut den till två tjänstemän från USA:s ambassad... Kanske var det härifrån Donald också lyssnade?

Så, vad händer i huvudet på någon som får reda på att ens anhörig inte bara horat för Doris Hopp utan även i Rikets tjänst och att Sveriges statsminister varit högste ansvarig för både mörkläggningen och horeriet i Rikets intresse? Blir det droppen för någon annan med kännedom? Vad händer då om den personen möter OP på stan i samband med någon insats? Och är beväpnad?

Och om det inte är på det här viset så tror kanske flera att det kan ligga till så och då blir det ytterligare ett argument till mörkläggning. Det är också ett av få motiv som kan täppa till truten på vem som helst, oavsett politisk bakgrund. Alla var där och tafsade eller försvarade någon som tafsat. Vem vill få sitt rykte, sin heder ifrågasatt? Tror det är en gångbar ursäkt än idag. Kan också vara bra att känna till att en av de som författade Palmes dementi till DN-artikeln 1977, förutom Ebbe C och han själv idag är statssekreterare hos statsministern. Hög fallhöjd eller hur?

Lång utläggning men det kan vara så Leif tänker och vore det sant vore det i sanning förskräckligt. Jag förstår att han inte vill utveckla det i svt i så fall. Just Geijeraffären har han ju bara dåliga erfarenheter från.
Intressant, men haltande. Eva Bengtssons pappa försvann med henne till Norrland när hon skulle vittna, vilket snarare tyder på mörkning än på något annat. Dessutom, att rikta sin vrede mot en förmodligen helt ovetande statsminister låter inte tillräckligt känslomässigt primitivt. Jag skulle ha skjutit dom som ordnade verksamheten.
Citera
2018-03-01, 16:51
Medlem
FurirRevaers avatar
Har inte heller påstått att Bengtsson är GM. Det kan ha funnits åtskilliga som visste bakgrunden och varit tillräckligt förbannade. Det som är ett litet motiv för en utomstående kan uppfattas som det enda motivet för den som det berör. Och jag tror ju inte att OP var ovetande. Jag har aldrig för en sekund trott att dementin mot DN 1977 enbart gällde att skydda Geijer, partiet eller vissa andra politrucker. Det måste ha varit mer skyddsvärt som fick OP att riskera bli avslöjad med en så grov lögn. Alltså skulle jag mycket väl tänka mig att en GM på dessa premisser håller OP huvudansvarig.
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Intressant, men haltande. Eva Bengtssons pappa försvann med henne till Norrland när hon skulle vittna, vilket snarare tyder på mörkning än på något annat. Dessutom, att rikta sin vrede mot en förmodligen helt ovetande statsminister låter inte tillräckligt känslomässigt primitivt. Jag skulle ha skjutit dom som ordnade verksamheten.
Citera
2018-03-01, 19:42
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Har inte heller påstått att Bengtsson är GM. Det kan ha funnits åtskilliga som visste bakgrunden och varit tillräckligt förbannade. Det som är ett litet motiv för en utomstående kan uppfattas som det enda motivet för den som det berör. Och jag tror ju inte att OP var ovetande. Jag har aldrig för en sekund trott att dementin mot DN 1977 enbart gällde att skydda Geijer, partiet eller vissa andra politrucker. Det måste ha varit mer skyddsvärt som fick OP att riskera bli avslöjad med en så grov lögn. Alltså skulle jag mycket väl tänka mig att en GM på dessa premisser håller OP huvudansvarig.
Var det inte så att han ljög om att det inte fanns något pm från rikspolischefen? Vid tillfället hade ju Torbjörn Fälldin fått överta pm:et. Jag förstår inte att han skyddade Geijer utan snarare är det en statsministergrej gentemot rikspolischefen, som hade försökt sig på att påverka valet 1976.

Beträffande Geijer så är det väl inte så att han hade besökt Hopps tjejer utan att han ibland besökte Lillemor Östlin i hennes hem, något som varken Palme och Geijer ansåg vara särskilt allvarligt. Jag tycker att både Peter Bratt och LGWP hade fel vinkel på pm:et - som väl mest bestod av skvaller? Bortsett från att verksamheten faktiskt fanns.
Citera
2018-03-01, 20:01
Medlem
Jag tolkar det uttalandet som att mordet utfördes av svenska poliser, antingen semi-officiellt av SÄPO*, eller av en privat grupp poliser/militärer. I mina ögon är det trots allt det hetaste spåret då mördaren med största sannolikhet känt till att Palme var utan livvakter under kvällen. Vilka andra än poliser kan ha känt till detta? Lägg sedan till att exempelvis "Polisman A" hade tillgång till en lägenhet på exakt det ställe som det efterföljande vittnet tappar bort gärningsmannen på o.s.v.

* Självklart helt inofficiellt men fortfarande "inom ramen" för SÄPOs verksamhet, d.v.s. att han sågs som ett hot mot rikets säkerhet och därmed behövde röjas ur vägen.
Citera
2018-03-01, 21:25
Medlem
FurirRevaers avatar
DN-artikeln hade ett felaktigt datum och hade bara en källa. Ekot hade publicerat samma men med rätt datum och två källor. Därför sänkte OP yxan med full kraft i DN och Bratt medan Ekot inte berördes med ett ord.
Citat:
Var det inte så att han ljög om att det inte fanns något pm från rikspolischefen? Vid tillfället hade ju Torbjörn Fälldin fått överta pm:et. Jag förstår inte att han skyddade Geijer utan snarare är det en statsministergrej gentemot rikspolischefen, som hade försökt sig på att påverka valet 1976.

Beträffande Geijer så är det väl inte så att han hade besökt Hopps tjejer utan att han ibland besökte Lillemor Östlin i hennes hem, något som varken Palme och Geijer ansåg vara särskilt allvarligt. Jag tycker att både Peter Bratt och LGWP hade fel vinkel på pm:et - som väl mest bestod av skvaller? Bortsett från att verksamheten faktiskt fanns.
Citera
2018-03-02, 22:07
Medlem
Hogdals avatar
Jag skulle tro att det handlar om telegrammet som löd "tell our Friends that the Swedish tre Will be felled"

Mer info här

http://www.leopoldreport.com/DebNy6.html

Detta spår väver ihop CIA med det i mitt tycke mest bärkraftiga, nämligen sydafrikaspåret. Minns att de personer som vittnar om walkie talkie-talande män uppgav att de talat holländska, vilket mycket väl kan ha varit Afrikaans. Vittnet som hörde Lisbeth skrika uppgav att hon gjorde det på annat språk än svenska, och att ett flertal vittnen uppgivit att skottet föregicks av någon typ av meningsutbyte, förmodligen för att säkerställa att Palme var Palme.
Citera
2018-03-02, 22:52
Medlem
RobbyRob44s avatar
Citat:
Ett förvaltningsmord, där varken Sveriges regering eller Sveriges kung var beslutsfattaren utan USAs president.

Det går högre upp än USA:s president. När en av internationalisternas egna medarbetare ska avrättas är beslutet taget på högsta nivå som ligger över USA:s president (eller snarare vice-presidenten i palmemordet).

För att ha en möjlighet att förstå palmemordet (och Kennedy-morden) måste man först förstå de maktstrukturer som styr stora delar av världen och hur enormt korrumperad den är. Gör man inte det kommer man endast att komma fram till att det var den ensamme galningen som mördade Olof Palme vilket är meningen att folket ska tro, för då slutat alla spår där.

Att mordet skedde på öppen gata med skjutvapen var en tydlig signal till andra i de högre sfärerna att inte gå utanför den bestämda agendan. Hade dom endast velat få bort Palme, JFK på smidigaste sätt hade dom arrangerat en bilolycka, flygolycka, strålat dom så att elakartad cancer utvecklats eller förgiftat dom.

Det är samma finansiella grupp som gav ordern om att Kennedy-bröderna, Martin Luther King och Olof Palme skulle mördas.

Gruppen finns inom militär, polis, säkerhetstjänster, politiken och många andra platser. Det är därför mordet fortfarande är ouppklarat. Brottsutredningen är en del av själva brottet.
Citera
2018-03-03, 01:50
Medlem
ChefPauls avatar
Nu tänker jag lägga in det som jag tror är den rimligaste anledningen till mordet... Se den korta dokumentären från författaren Anders Jallai Med Olof Frånstedt, Båda skriver väldigt bra böcker, och Olofs bok, "den dolda alliansen" borde varje socialdemokrat läsa för att sudda ut sin naiva politik!

https://www.youtube.com/watch?v=uK4PV3ERJ6w&t=588s

Sen kan ni alltid googla "stay behind" så trillar nog poletten ned....
Citera
2018-03-03, 01:52
Medlem
ChefPauls avatar
Och det är en klipsk gubbe, man ser det när han börjar funderar på vad han ska säga och eftertänksamheten är stor!!
Citera
2018-03-03, 09:14
Medlem
FurirRevaers avatar
Michael Holmström har skrivit "Den dolda alliansen". Olle Frånstedt satte sitt namn på två memoarböcker som spökskrivits (dock läsvärda). Holmströms bok är mycket bra och rekommenderas.
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Nu tänker jag lägga in det som jag tror är den rimligaste anledningen till mordet... Se den korta dokumentären från författaren Anders Jallai Med Olof Frånstedt, Båda skriver väldigt bra böcker, och Olofs bok, "den dolda alliansen" borde varje socialdemokrat läsa för att sudda ut sin naiva politik!

https://www.youtube.com/watch?v=uK4PV3ERJ6w&t=588s

Sen kan ni alltid googla "stay behind" så trillar nog poletten ned....
Citera
2018-03-04, 13:53
Medlem
Wilhelm Agrell använder likartade retoriska figurer som Holmér och GW Persson. Han talar i det här klippet om att det svenska samhället skulle "skaka i grunden" om det visar sig att landsförrädarmotivet är det riktiga.

https://www.youtube.com/watch?v=oAitWRX318E

Inslaget sägs på sidan vara publicerat 22a juni 1986, men att döma av inslaget så verkar det vara på årsdagen av mordet 1987.

Är det någon som vet när HH fäller sitt famösa uttalande? Är han före eller efter Agrell? (Jag har aldrig hittat originalkällan till HHs uttalande)
Senast redigerad av HubertNorlen 2018-03-04 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in