2018-03-02, 19:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Han säger att han inte visste att en av de två kriminella hade bytt sina skor med hans. Det var dagen efter som han fick sina skor och vapnet tillbaka. Men han (Edvin) sa ingenting om vad han gjorde med skorna som var kvar i bilen.
En annan sak som jag funderar på, är att han varit ett par timmar i Jönköping och handlat i olika affärer. Finns inga kameror som kunde filma honom? Då kunde man se att han hade sina arbetsskor.

Affärerna sparar inte inspelningarna så länge. När han väl togs och innan han sa i förhören var han varit, hade det gått så lång tid att filmerna nog raderats.
Citera
2018-03-02, 19:57
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det är just detta som får mig, och flera andra, att tvivla på hans skuld.

Fel. Förstår ditt resonemang ska man begå det perfekta mordet, så blir man inte ens aktuell i utredningen.

Du måste samtidigt tänka på att han suttit häktad sedan september månad, bara att få se lite folk måste kännas otroligt bra, skyldig eller ej. Vidare så måste det vara otroligt påfrestande att sitta med fulla restriktioner en sådan lång tid. Han hade antagligen inte svårt att hålla sig för skratt.

Rätten tar hänsyn till vad fan som helst, till och med fan och hans moster. Är berättelsen trovärdig så måste de göra det enligt lagen. Dessutom är det en berättelse som är svår att slå hål på, kvinnan Gestrin verkade inte särskilt munter under intervjun på corren.se.

Detta är inte adresserat till mig, men svarar ändå eftersom du är så tramsig.

1. Varför ska en användare, som inte hittat på något förut och fört en seriös diskussion, hitta på saker ur tomma intet? Är du förståndshandikappad? Har du ens följt tråden?

2. Det var helt klart en hel del personer, som var i huset. Läkare, många poliser, forensiker, anhöriga, ambulanspersonal och polisbefäl. Tror knappast läckan går att spåra.

Fast eftersom han varit psykotisk tidigare, då borde han löpa större risk att bli det igen?
Kan en person som är psykotisk "minnas" det denne upplevde under psykosen, som riktiga minnen?

Dumheter. Han hade naturligtvis ett annat förråd, på sin tidigare adress.
Det går att förvara tillhörigheter i andra förråd om man flyttar.

Och flera andra ?
E**** har inte suttit med fulla restriktioner hela tiden .
Så du tycker synd om dubbelmördaren E**** ?
Är det inte mer synd om offren och deras anhöriga .
Nej visst ja , A*** var ju bara en elak kärring enligt dig .
Så berättelsen är svår att slå hål på , möjligen i fantasin .
Varför svarar du om det inte är adresserat till dig i så fall .
Kan du verifiera att "den det gäller" talar sanning och inte ljuger precis som du och E**** .
Vet inte du vad man minns under en psykos , du som är expert på dårhus ?
Så E**** hade ett annat förråd på förra adressen ?
Har du varit på plats i Mullsjö och sett detta förråd ?
Citera
2018-03-02, 19:57
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Men hallå, människans hjärna är väldigt komplex, och det borde väl du veta som kan så mycket om allt..
Det går inte dela in en människa i olika fack/diagnoser och säga att t.ex EG inte är psykopat, för de rodnar inte. Det är ingen dator eller bilmotor vi pratar om.
Situationen/känslan han fick kanske påminde om något han upplevde när han var ett litet barn och blev påkommen med något, och det ledde till att han rodnade.

Ps. Kände jag flummade iväg lite, men om det är nån isom är mer insatt i ämnet och förstår hur jag tänker kanske kan förklara bättre hur jag menar.
Du flummar inte iväg alls. Förstår precis hur du menar.

Men för att upprepa, en psykopat känner ingen skuld och rodnar bara om denne får fingra på några sjysta lökar, eftersom blodtrycket går upp. Tittar man på MRI-scanningar av psykopathjärnor, så ser man varför de inte kan känna någon skuld, eftersom de områdena i hjärnan inte aktiveras när de borde.
Tycker du ska sätta dig in i psykopat-begreppet lite mer, det sägs att 1 av 100 är psykopat men det har jag personligen svårt att tro. Det är snarare 1 av 10000 om jag får gissa.

Hans eventuella barndomstrauman skulle han skita fullständigt i, om han var psykopat. Han hade även inte brytt sig det minsta som liten heller, om han var psykopat.

Samtidigt så är jag öppen för att jag kan ha fel, men mitt intryck av det som framkommit under rättegången för mig till denna slutsats.
Citera
2018-03-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Affärerna sparar inte inspelningarna så länge. När han väl togs och innan han sa i förhören var han varit, hade det gått så lång tid att filmerna nog raderats.
Ja det är sant. 3-4 månader blir många timmar.
Citera
2018-03-02, 20:00
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Hagamannen som försökte döda sitt sista offer samt lämnade ett av sina offer medvetslös ute mitt i smällkalla vintern - dvs hade mycket väl kunnat vara mördare - var en sexualsadist som skötte sitt jobb, hade vänner, familj och ett socialt liv. Ingen misstänkte något.

Alla sadister och mördare uppför sig inte som man tror en sadist och mördare ska uppföra sig.
Citera
2018-03-02, 20:01
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikro55
Svar ja på första frågan.

Svar ja (eller nja) på andra frågan. Minnet är detsamma så att säga - oavsett om personen befinner sig i ett psykotiskt tillstånd eller inte. Sedan finns det olika grader av sinnesförvirring och vid en viss gräns blir minnesfunktionen störd eller urkopplad. Något sådant svårt tillstånd verkar dock inte vara aktuellt för MGM i det här fallet
Nej det verkar inte vara aktuellt.
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja en person som drabbas av psykos minns episoden, i normalfallet. Däremot beskriver de det som att "verkligheten blev overklig" och liknande. En psykos är oftast ett ganska plågsamt tillstånd. Det är svårt att dölja för omgivningen. (Patienten är frånvarande, talar med personer som ingen annan kan se eller får "tabkestopp" och liknande.)

Det finns de som kan hålla masken men det är då ganska lindriga psykoser, skulle jag säga.

Sedan är det klart att det statistiskt är större risk att få ett återfall i psykos om man tidigae haft det men på individnivå är det omöjligt att säga att någon kommer att få fler psykoser efter en enda - En del patienter får en psykos men får aldrig mer en psykos i sitt liv.
Nu är du luddig, men om han gjort detta psykotisk, kan han helt plötsligt blivit "frisk" och åkt hem igen och varit som vanligt?

Edit: Hur vanligt är det att psykotiska personer begår mord?
Citera
2018-03-02, 20:05
Medlem
Citat:

Fel. Förstår ditt resonemang ska man begå det perfekta mordet, så blir man inte ens aktuell i utredningen.

Du måste samtidigt tänka på att han suttit häktad sedan september månad, bara att få se lite folk måste kännas otroligt bra, skyldig eller ej. Vidare så måste det vara otroligt påfrestande att sitta med fulla restriktioner en sådan lång tid. Han hade antagligen inte svårt att hålla sig för skratt.

Rätten tar hänsyn till vad fan som helst, till och med fan och hans moster. Är berättelsen trovärdig så måste de göra det enligt lagen. Dessutom är det en berättelse som är svår att slå hål på, kvinnan Gestrin verkade inte särskilt munter under intervjun på corren.se.

Detta är inte adresserat till mig, men svarar ändå eftersom du är så tramsig.

1. Varför ska en användare, som inte hittat på något förut och fört en seriös diskussion, hitta på saker ur tomma intet? Är du förståndshandikappad? Har du ens följt tråden?

2. Det var helt klart en hel del personer, som var i huset. Läkare, många poliser, forensiker, anhöriga, ambulanspersonal och polisbefäl. Tror knappast läckan går att spåra.

Fast eftersom han varit psykotisk tidigare, då borde han löpa större risk att bli det igen?
Kan en person som är psykotisk "minnas" det denne upplevde under psykosen, som riktiga minnen?

Dumheter. Han hade naturligtvis ett annat förråd, på sin tidigare adress.
Det går att förvara tillhörigheter i andra förråd om man flyttar.

E...n påstår ju att han förvarat den i förrådet som finns i anslutning till radhuset dit de flyttade 2017, tidigare bodde de i flerfamiljshus
Citera
2018-03-02, 20:08
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smilla71
E...n påstår ju att han förvarat den i förrådet som finns i anslutning till radhuset dit de flyttade 2017, tidigare bodde de i flerfamiljshus
Ja visst, men har polisen ställt några följdfrågor kring detta? Nej.

Man kan inte räkna med att en person som är misstänkt för ett dubbelmord, och riskerar livstids fängelse, ska börja redogöra för vilka förråd telefonen varit i. Än en gång, dumheter. Dessutom totalt ointressant.
Citera
2018-03-02, 20:17
Medlem
Citat:
Nej det verkar inte vara aktuellt.

Nu är du luddig, men om han gjort detta psykotisk, kan han helt plötsligt blivit "frisk" och åkt hem igen och varit som vanligt?

Edit: Hur vanligt är det att psykotiska personer begår mord?
Nej jag tror absolut inte att E*vin var psykotisk när han mördade Lekanders.

En typisk akut psykos, går över på några dagar - en vecka, med behandling. Däremot är det ofta ett stressmoment i livet som utlöser psykosen och kvarstår den stressen ökar naturligtvis risken för att psykosen ska återkomma. Att han skulle ha blivit "frisk" på ett par timmar är däremot uteslutet.

Psykotiker begår sällan mord. Gör de det är det på det sätt som "järnspettsmannen" dödade en man utanför en tunnelbanestation för några år sedan eller som den man som körde in på Västerlånggatan (var det väl) i Gamla Stan, samma år.
Citera
2018-03-02, 20:23
Medlem
Citat:

Jovisst, det är ju det bästa. Men av någon anledning är det ju så jäkla mycket konstigheter i fallet kombinerat med att han ändå verkar åtminstone lite intelligent. Någon så intelligent som MGM verkar vara i rätten borde ju rimligtvis gjort sig av med alla bevis när han inser att några försöker sätta dit honom? Ändå gör han inte det. Jag får nästan lite "Law Abiding Citizen"-känsla över fallet, brottet utförs på så sätt att det inte finns något konkret bevis att han utförde själva mordet och skulle därmed gå fri för gärningen.

Citat:

Sant, klart det är skönt att komma ut och se lite nya vanliga ansikten, men att nästintill njuta när man berättar om sin historia med mordiska tankar när man sitter anklagad för dubbelmord?
Citera
2018-03-02, 20:26
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ja visst, men har polisen ställt några följdfrågor kring detta? Nej.

Man kan inte räkna med att en person som är misstänkt för ett dubbelmord, och riskerar livstids fängelse, ska börja redogöra för vilka förråd telefonen varit i. Än en gång, dumheter. Dessutom totalt ointressant.

Varför ställa följdfrågor om en mobil som aldrig har existerat mer än i er fantasi ?
Hur kan du egentligen veta hur E**** tänker ?
Eller rättare sagt hur kan du veta hur alla mördare tänker ?
E**** har ju dessutom redogjort var han har haft sin fantasimobil .
Varför är det ointressant ?
Var förvarade E**** fantasimobilen i det tidigare boendet ?
Satt han i garderoben och pratade eller hade han gömt den i en tom Mc D -kartong i soptunnan ?
Citera
2018-03-02, 20:28
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej jag tror absolut inte att E*vin var psykotisk när han mördade Lekanders.

En typisk akut psykos, går över på några dagar - en vecka, med behandling. Däremot är det ofta ett stressmoment i livet som utlöser psykosen och kvarstår den stressen ökar naturligtvis risken för att psykosen ska återkomma. Att han skulle ha blivit "frisk" på ett par timmar är däremot uteslutet.

Psykotiker begår sällan mord. Gör de det är det på det sätt som "järnspettsmannen" dödade en man utanför en tunnelbanestation för några år sedan eller som den man som körde in på Västerlånggatan (var det väl) i Gamla Stan, samma år.
Oerhört intressant svar, tack.

Att Edvin mördade Lekanders, vet vi inte. Åklagaren får försöka bevisa det istället.

Eftersom du är en fackman så tolkar jag ditt svar som att, Edvin inte var psykotisk under morddagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in