2018-03-02, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ja, det är klart jag fattar. Jag är ju nämligen inte begåvningshadikappad. Jag hade heller inte behövt gå ut med att jag var hästens mun. Det tror jag nämligen ingen annan än jag minns. Det var ingen utredare. Många personer hanterar kropparna. Var jag får mina uppgifter ifrån skriver jag aldrig, det vet de som följt tråden.

Och du har rätt. Så trist för dig att vara så sur en fredag. Jag jobbar, vad har du för ursäkt.
De som hanterat paret Lekander är nog ganska lätträknade både på plats och på rättsläkarstationen. Eftersom du just har hängt ut en ytterst liten krets av människor som enligt dig har läckt ut information, och dessutom felaktig till en person på det här forumet så ska vi nog inte diskutera om du tillhör begåvningsreserven i det här landet eller inte.
Citera
2018-03-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Mycket bra skrivet.
Inte lätt att sätta en etikett på E, han är liksom lite allt möjligt samtidigt på något underligt sätt.
Sedan verkar han känna sig misslyckad jämfört med andra i hans familj, nä jag klarar inte att förstå honom.
Det enda jag är säker på är att han är skyldig till morden, och ingen annan
Instämmer. Det är snygg bevisning, hans fabulerande om medhjälpare är uteslutet.
I början av tråden så kunde man inte tro att han varit ensam, han framställdes som oförarglig.
Men konstigt ändå att han startat som dubbelmördare från inget annat.
Kanske har han begått någon grov gärning tidigare men lyckats förbli oupptäckt.
En farlig dubbelnatur. Tur att detta blir löst.
Gw uttalat sig och ger utredarna stort beröm.
Citera
2018-03-02, 17:19
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Mycket du skriver är riktigt men jag vill bara påminna om att hans "sammanbrott" skedde 2014.

Sedan tror jag inte alls att hans psykiska tillstånd kvalificerar för RPV . Det har heller inte gjorts ens en §7-undersökning av honom och RPU verkar inte vara försvarets linje heller. Visst, rätten kan ändå besluta att §7 och RPU ska göras men jag tror inte att han lider av en "allvarlig psykisk störning" i lagens mening. Vilket är fullt förenligt med att jag har fel men jag skulle inte bli förvånad om han får livstids fängelse för det här.
Oj, tack för rättelsen på årtalet där. Du har nog rätt att han inte kvalificerar sig för RPV, om det inte är så att de finner att det verkligen rör sig om schizofreni, vilket skulle kunna vara möjligt. Livstid blir det nog men får han RPV finns risken att han lyckas övertyga dem om att han är frisk efter ett par år.
Citera
2018-03-02, 17:24
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangklang
De som hanterat paret Lekander är nog ganska lätträknade både på plats och på rättsläkarstationen. Eftersom du just har hängt ut en ytterst liten krets av människor som enligt dig har läckt ut information, och dessutom felaktig till en person på det här forumet så ska vi nog inte diskutera om du tillhör begåvningsreserven i det här landet eller inte.

Du vet ju inget om något. Så håll bara käften.
Citera
2018-03-02, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Du vet ju inget om något. Så håll bara käften.
Har du blivit byxis? Att någon från rättsväsendet ska snoka reda på dig? Det är ytterst allvarliga anklagelser du sprider om dessa yrkeskårer.
Citera
2018-03-02, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Oj, tack för rättelsen på årtalet där. Du har nog rätt att han inte kvalificerar sig för RPV, om det inte är så att de finner att det verkligen rör sig om schizofreni, vilket skulle kunna vara möjligt. Livstid blir det nog men får han RPV finns risken att han lyckas övertyga dem om att han är frisk efter ett par år.
Nja med ledning av den bild man får av E*vin i FUPs kartläggning av honom får jag inte riktigt bilden av att han skulle vara drabbad av schiz.

Jag vill, däremot, minnas att man diagnostiserade honom med bipolär sjukdom i Gbg 2014. Därtill kanske man kan ana en viss neuropsykiatrisk problematik men det är alls inte säkert. Inget av det kan nog innebära en "allvarlig psykisk störning" i lagens mening.
Citera
2018-03-02, 17:41
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Mycket du skriver är riktigt men jag vill bara påminna om att hans "sammanbrott" skedde 2014.

Sedan tror jag inte alls att hans psykiska tillstånd kvalificerar för RPV . Det har heller inte gjorts ens en §7-undersökning av honom och RPU verkar inte vara försvarets linje heller. Visst, rätten kan ändå besluta att §7 och RPU ska göras men jag tror inte att han lider av en "allvarlig psykisk störning" i lagens mening. Vilket är fullt förenligt med att jag har fel men jag skulle inte bli förvånad om han får livstids fängelse för det här.

Nej, eftersom det mest är hokuspokus när det handlar om rättspsykiatrins utvärdering.
Han har sedan innan en hel del journaler om sina tvångstankar bland annat, som handlade om att döda andra människor. Det sjuka låg kvar efter han ansågs färdigbehandlad enligt uppgift i FU.
Han är livsfarlig helt enkelt och påminner i mångt och mycket om andra som fantiserar och har tankar om att döda okända människor. Nu har han dessutom fått smak för det.

Just den här typen ska aldrig ut mer eftersom han bevisligen inte alls var så frisk som hokuspokus ansåg i sina bedömningar. Han rekade och tog ett random par och plågade dom till döds, och mordplatsen är synnerligen makabert att se i FU. Man kan även se kropparna förutom det som är blurrat, men hela hans agerande är extremt sjukligt. Hans sjuka inre tog över och tanken på att döda, och det kan fan inte hokuspokus avgöra vad han tänker.
Citera
2018-03-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmumriken76
Tror jag läste nånstans igår att de "Mattias" o "Elias" tog telefonen dagen efter när de möttes utanför MediaMarkt!
Undrar bara om kameror har kollats vid Media Markt?
Jag tror Edvin sa att de två körde "hem" till honom dagen efter.
Citera
2018-03-02, 17:56
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Nja med ledning av den bild man får av E*vin i FUPs kartläggning av honom får jag inte riktigt bilden av att han skulle vara drabbad av schiz.

Jag vill, däremot, minnas att man diagnostiserade honom med bipolär sjukdom i Gbg 2014. Därtill kanske man kan ana en viss neuropsykiatrisk problematik men det är alls inte säkert. Inget av det kan nog innebära en "allvarlig psykisk störning" i lagens mening.
Angående eventuella diagnoser på E är det några saker som jag fastnar för efter att ha läst det mesta av FUPet.

1) E har ett ovanligt gott detaljminne. När han beskriver restaurangerna, som han som kock och gormand är särskilt intresserad av, så är det in i minsta detalj.
Även på andra ställen minns han småsaker ovanligt väl.

2) Han har ett ovanligt ordval, han använder ord som i stilvariant är högre än ämnet fodrar och högre än hans väntade bildningsnivå. Vore han yngre skulle man kunna säga att han talar lill-gammalt. T ex får han frågan hur han vet att paret levde när han lämnade gården och han förklarar att Tor rörde sig. "Hur då? - Han omlokaliserade benen, så här."

3) Han har påfallande svårighet att förstå indirekta frågor men är då vaken nog att fråga om. Var det en fråga? Ursäkta jag förstår inte frågan? Kan du omformulera det där?

4) Han har ett totalt uruselt lokalsinne och vet inte var Kolmården eller Kiruna ligger, om han är i Linköping eller Lidköping.

5) Här i tråden har det fällts kommentarer om att hans personliga hygien verkar fallera. Det är ju svårt att säga utifrån enstaka bilder men jag konstaterar ändå att han inte sett särskilt välklädd ut på någon bild - utan att dra för stora växlar på det.

6) TIPS, dvs psykosteamet, tycker inte att han visar symptom på psykos 2014, även om han har tvångstankar.

En NPF utesluter inte att det också kan finnas schizofreni men det finns det bra tester för.
Citera
2018-03-02, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej, eftersom det mest är hokuspokus när det handlar om rättspsykiatrins utvärdering.
Han har sedan innan en hel del journaler om sina tvångstankar bland annat, som handlade om att döda andra människor. Det sjuka låg kvar efter han ansågs färdigbehandlad enligt uppgift i FU.
Han är livsfarlig helt enkelt och påminner i mångt och mycket om andra som fantiserar och har tankar om att döda okända människor. Nu har han dessutom fått smak för det.

Just den här typen ska aldrig ut mer eftersom han bevisligen inte alls var så frisk som hokuspokus ansåg i sina bedömningar. Han rekade och tog ett random par och plågade dom till döds, och mordplatsen är synnerligen makabert att se i FU. Man kan även se kropparna förutom det som är blurrat, men hela hans agerande är extremt sjukligt. Hans sjuka inre tog över och tanken på att döda, och det kan fan inte hokuspokus avgöra vad han tänker.
Nja hokus-pokus är det inte. Det finns ganska tydliga regler för vilka sjukliga tillstånd som ska få fängelseförbud. E*vin hör nog däremot inte till dem.
Citera
2018-03-02, 18:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Instämmer. Det är snygg bevisning, hans fabulerande om medhjälpare är uteslutet.
I början av tråden så kunde man inte tro att han varit ensam, han framställdes som oförarglig.
Men konstigt ändå att han startat som dubbelmördare från inget annat.
Kanske har han begått någon grov gärning tidigare men lyckats förbli oupptäckt.
En farlig dubbelnatur. Tur att detta blir löst.
Gw uttalat sig och ger utredarna stort beröm.

Bland somliga som känner sig som och blir behandlade som just "oförargliga" så finns det alldeles säkert ett frö till (allmän) revanschism, som kan börja kultiveras när livsomständigheterna upplevs som överväldigande och alla andra möjligheter och all konstruktiv feedback blockerade. Hellre ökänd än okänd, och på det spåret.

I stället för att anpassa livet efter verkligheten och förändra saker så anpassar man fantasin, så att man ska bli "något värd" utan att egentligen behöva göra ett handtag. Det är iofs mänskligt, men när förutsättningarna är riktigt dåliga, och omständigheterna "olyckliga", så kan det barka å'stad ordentligt.

MGM är ett "monster", men/och ett "offer för omständigheterna".

Ingen har kunnat göra klart för honom hur han borde handla och tänka i sin situation för att kunna hantera stress och besvikelse och tankar och vad det kan vara. Eventuellt har de inte fattat vad han gått och burit på.

Det är kanske svårt, jag vet inte. Det kan ju finnas någon nedsatt kapacitet i huvet också. Vad vet man.
Citera
2018-03-02, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Angående eventuella diagnoser på E är det några saker som jag fastnar för efter att ha läst det mesta av FUPet.

1) E har ett ovanligt gott detaljminne. När han beskriver restaurangerna, som han som kock och gormand är särskilt intresserad av, så är det in i minsta detalj.
Även på andra ställen minns han småsaker ovanligt väl.

2) Han har ett ovanligt ordval, han använder ord som i stilvariant är högre än ämnet fodrar och högre än hans väntade bildningsnivå. Vore han yngre skulle man kunna säga att han talar lill-gammalt. T ex får han frågan hur han vet att paret levde när han lämnade gården och han förklarar att Tor rörde sig. "Hur då? - Han omlokaliserade benen, så här."

3) Han har påfallande svårighet att förstå indirekta frågor men är då vaken nog att fråga om. Var det en fråga? Ursäkta jag förstår inte frågan? Kan du omformulera det där?

4) Han har ett totalt uruselt lokalsinne och vet inte var Kolmården eller Kiruna ligger, om han är i Linköping eller Lidköping.

5) Här i tråden har det fällts kommentarer om att hans personliga hygien verkar fallera. Det är ju svårt att säga utifrån enstaka bilder men jag konstaterar ändå att han inte sett särskilt välklädd ut på någon bild - utan att dra för stora växlar på det.

6) TIPS, dvs psykosteamet, tycker inte att han visar symptom på psykos 2014, även om han har tvångstankar.

En NPF utesluter inte att det också kan finnas schizofreni men det finns det bra tester för.
Ja. När det kommer till ordval är han litet speciell. Han beskriver stämningen i hemmet vid ett tillfälle som "godtycklig" när han menar att det var en god stämning.

Naturligtvis kan man ha både en schizofreni och en neuropsykiatrisk störning samtidigt men som sagt; Jag får inte några schizofreni-vibbar av denne E*vin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in