Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Nja med ledning av den bild man får av E*vin i FUPs kartläggning av honom får jag inte riktigt bilden av att han skulle vara drabbad av schiz.
Jag vill, däremot, minnas att man diagnostiserade honom med bipolär sjukdom i Gbg 2014. Därtill kanske man kan ana en viss neuropsykiatrisk problematik men det är alls inte säkert. Inget av det kan nog innebära en "allvarlig psykisk störning" i lagens mening.
Angående eventuella diagnoser på E är det några saker som jag fastnar för efter att ha läst det mesta av FUPet.
1) E har ett ovanligt gott
detaljminne. När han beskriver restaurangerna, som han som kock och gormand är särskilt intresserad av, så är det in i minsta detalj.
Även på andra ställen minns han
småsaker ovanligt väl.
2) Han har ett ovanligt
ordval, han använder ord som i stilvariant är högre än ämnet fodrar och högre än hans väntade bildningsnivå. Vore han yngre skulle man kunna säga att han talar lill-gammalt. T ex får han frågan hur han vet att paret levde när han lämnade gården och han förklarar att Tor rörde sig. "Hur då? - Han
omlokaliserade benen, så här."
3) Han har påfallande svårighet att
förstå indirekta frågor men är då vaken nog att fråga om.
Var det en fråga? Ursäkta jag förstår inte frågan? Kan du omformulera det där?
4) Han har ett totalt
uruselt lokalsinne och vet inte var Kolmården eller Kiruna ligger, om han är i Linköping eller Lidköping.
5) Här i tråden har det fällts kommentarer om att hans
personliga hygien verkar fallera. Det är ju svårt att säga utifrån enstaka bilder men jag konstaterar ändå att han inte sett särskilt välklädd ut på någon bild - utan att dra för stora växlar på det.
6) TIPS, dvs psykosteamet, tycker
inte att han visar symptom på
psykos 2014, även om
han har tvångstankar.
En NPF utesluter inte att det också kan finnas schizofreni men det finns det bra tester för.