2018-03-02, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Beror helt på hur man ser på det. Men ja, det är samma sak (i abstrakt kontext), däremot blir ju svaret nej (i en väldigt enfaldig icke-abstrakt kontext) om man definierar sparande som att lägga undan pengar för "framtida konsumtion (bruk) på allt utom amortering". Dock så är det sistnämnda ett enda stort felslut. Ett argumentum ad consequentiam.

Om P, så Q,
Q är en oönskvärd slutsats. - Det passar inte min ideologiska världsbild. Buhu
Därför, P är falsk.

D.v.s;

Om P, så är "sparande = amortering"
"sparande = amortering" är en oönskvärd slutsats
Därför, P är falsk.
Oj här gick det lite snabbt tror jag.

Argumentum ad consequentiam:
Om P, så Q
Q är en önskvärd slutsats
Därför är P sann

Om amortering är sparande(P), så blir balansräkningen bättre(Q)
Att balansräkningen blir bättre är en önskvärd slutsats.
Därför är det sant att amortering är sparande.

Ni förklarar inte varför amortering skulle vara ett sparande utan tittar enbart på er balansräkning och sluter er till att "öhöhööh det är sparande.

Ja projektionen är på topp hos er känslomänniskor. Gör om och gör rätt pissgul.
Citera
2018-03-02, 17:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Frågan är enkel. Svaret är enkelt! Ja eller nej.

Vimsiga, vilsegångna fruntimmer med dimmiga och suddiga minnesbilder av livet klarar naturligtvis inte av att svara på den frågan?

Är du en sådan person? Vad är ditt svar på frågan om amortering är samma sak som sparande?

Ja eller nej?

Vad var det i denna mening du hade svårt att förstå: "Det är klart det är rätt att säga att man spar när man inte konsumerar upp alla inkomster."?

Du svarade för övrigt inte på frågan du fick, är du en sådan person som inte vågar svara:

Att säga som frasselito att du bara kan bli av med lånen om du konsumerar är däremot att betrakta som bedrägeri, säger du samma sak?
Citera
2018-03-02, 17:25
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vad var det i denna mening du hade svårt att förstå: "Det är klart det är rätt att säga att man spar när man inte konsumerar upp alla inkomster."?

Du svarade för övrigt inte på frågan du fick, är du en sådan person som inte vågar svara:

Att säga som frasselito att du bara kan bli av med lånen om du konsumerar är däremot att betrakta som bedrägeri, säger du samma sak?

Så spara är exakt samma sak som amortera? Är det det du försöker säga?
Citera
2018-03-02, 17:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så spara är exakt samma sak som amortera? Är det det du försöker säga?

Hur svårt kan det vara, detta har du fått svar på många gånger.

Om du inte konsumerar upp hela din inkomst utan istället amorterar återstoden, då spar du. Att du spar behöver däremot inte betyda att du amorterar eftersom det finns många olika sätt att spara på.

Ska du svara på frågan du fick nu, eller ska du ducka igen?
Citera
2018-03-02, 17:37
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Hur svårt kan det vara, detta har du fått svar på många gånger.

Om du inte konsumerar upp hela din inkomst utan istället amorterar återstoden, då spar du. Att du spar behöver däremot inte betyda att du amorterar eftersom det finns många olika sätt att spara på.

Ska du svara på frågan du fick nu, eller ska du ducka igen?

Vi har inget mer att säga varandra då jag anser dig vara ett troll.

Hejdå! Puss&kram.
Citera
2018-03-02, 17:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vi har inget mer att säga varandra då jag anser dig vara ett troll.

Hejdå! Puss&kram.

Oj starkt inlägg, jag är ett troll för att jag återger den definition som ekonomer och svenska akademin hävdar och du vågar inte svara på den fråga du fått flera gånger. Rätt klart vem som är troll här.
Citera
2018-03-02, 17:46
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Oj starkt inlägg, jag är ett troll för att jag återger den definition som ekonomer och svenska akademin hävdar och du vågar inte svara på den fråga du fått flera gånger. Rätt klart vem som är troll här.

Och du kan inte svara ens ja eller nej på en ickefråga... Ha ha... Ja de.......Helt bortgjord är du och fattar det inte ens!

Ja, herrejävlar!
Citera
2018-03-02, 17:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Och du kan inte svara ens ja eller nej på en ickefråga... Ha ha... Ja de.......Helt bortgjord är du och fattar det inte ens!

Ja, herrejävlar!

Det var en slafsig fråga från dig, dvs. inte en fråga som man ska svara ja eller nej på om man vill vara 100% korrekt, det var jag däremot i mitt svar.

Om du vill veta varför får du svara på frågan jag ställde till dig.
Citera
2018-03-02, 17:50
Avslutad
Citat:
Det är en helt korrekt och adekvat beskrivning av verkligheten att amortering är återbetalning av lån. Och återbetalning av lån är förbrukning av pengar. Alltså är amortering = förbrukning av pengar.

Att du förnekar detta faktum säger mer om dig än om verkligheten.
Citera
2018-03-02, 17:51
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Oj här gick det lite snabbt tror jag.

Argumentum ad consequentiam:
Om P, så Q
Q är en önskvärd slutsats
Därför är P sann

Om amortering är sparande(P), så blir balansräkningen bättre(Q)
Att balansräkningen blir bättre är en önskvärd slutsats.
Därför är det sant att amortering är sparande.

Ni förklarar inte varför amortering skulle vara ett sparande utan tittar enbart på er balansräkning och sluter er till att "öhöhööh det är sparande.

Ja projektionen är på topp hos er känslomänniskor. Gör om och gör rätt pissgul.

Är du psykiskt labil? Det är ett felslut om och endast om man anser att slutsatsen följer därför att Q är önskvärd eller icke-önskvärd, vilket är fallet hos dig. Dessutom kan inte en definition vara falsk eller sann på samma sätt som ett påstående (d.v.s. en utsaga som beskriver ett faktiskt sakförhållande).

Jag har redan påpekat att jag inte lägger någon värdering i sakfrågan. Det är du och inte jag som anser att P är falsk för att Q är icke-önskvärd. Din lilla känslomänniska.

Jag anser inte att P (definitionen för sparande) är sann, jag anser att det är en rimlig definition. Från definitionen följer det logiskt att amortering är sparande, inte för att den är önskvärd eller icke-önskvärd utan för att det är logiskt. Du tror att du är så smart. Haha. Jävla dåre.

Se definitionen mer som ett givet axiom, d.v.s. att om P är sann, så Q. Det är en deduktiv härledning.
Senast redigerad av gulgul 2018-03-02 kl. 18:01. Anledning: stavfel
Citera
2018-03-02, 17:56
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Är du pyskiskt labil? Det är ett felslut om och endast om man anser att slutsatsen följer därför att Q är önskvärd eller icke-önskvärd, vilket är fallet hos dig. Dessutom kan inte en definition vara falsk eller sann på samma sätt som ett påstående (d.v.s. en utsaga som beskriver ett faktiskt sakförhållande).

Jag har redan påpekat att jag inte lägger någon värdering i sakfrågan. Det är du och inte jag som anser att P är falsk för att Q är icke-önskvärd. Din lilla känslomänniska.

Jag anser inte att P (definitionen för sparande) är sann, jag anser att det är en rimlig definition. Från definitionen följer det logiskt att amortering är sparande, inte för att det är önskvärd eller icke-önskvärd utan för att det är logiskt. Du tror att du är så smart. Haha. Jävla dåre.

Se definitionen mer som ett givet axiom, d.v.s. att om P är sann, så Q. Det är en deduktiv härledning.

Lugna ner dig nu!

Trådens fråga är om amortering och sparande är samma sak.
Självklart är amortering och sparande två helt olika saker. Eller vad tycker du?
Citera
2018-03-02, 18:21
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Lugna ner dig nu!

Trådens fråga är om amortering och sparande är samma sak.
Självklart är amortering och sparande två helt olika saker. Eller vad tycker du?

Det är samma sak med avseende på logiken då de ger upphov till samma abstraktion (ökad förmögenhet). Det är inte frågan om fysiska ting, så frågan huruvida de är samma sak (ting) är snarare resultatet av ett fatalt kategori misstag.

Är staten Sverige samma sak som landmassan som utgör staten Sverige? Vad är Sverige i det fallet? Självklart så är Sverige i det här fallet staten Sverige, d.v.s. abstraktionen inte det fysiska tinget (landmassan). Tillhör staten Sverige samma kategori som landmassan Sverige, Nej. De har olika egenskaper. Den ena är en abstaktion, den andra ett fysiskt ting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in