2018-03-02, 14:50
Medlem
Så här går det till när man blir klassad som "baglady" av SÄPO.

Palmemordet Lars Borgnäs Walkie talkie männen
https://www.youtube.com/watch?v=-EnpvB3JOfU
Citera
2018-03-02, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Åldersmässigt skulle det kunna stämma in på honom. Har han bruna ögon?
Tyvärr vet jag inte I Grundborgs ögonfärg. Kanske någon annan gör?
IG var ett önsketänkarinfall. Han skulle då inte vara sänd av SSI utan representera
attentatsgruppen. Tänk om Hage skulle känna igen honom. Vilken skarp ingång det
skulle vara till paramilitärspåret som ju är ett adekvatare namn på ett något utvidgat
polisspår. Men naturligtvis kommer Hage aldrig att bli visad något foto genom PU på
Grundborg, en suspekt person som hittills gått helt under radarn.
Citera
2018-03-02, 15:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
IG var ett önsketänkarinfall. Han skulle då inte vara sänd av SSI utan representera
skulle vara till paramilitärspåret som ju är ett adekvatare namn på ett något utvidgat
polisspår. Men naturligtvis kommer Hage aldrig att bli visad något foto genom PU på
Du kan lägga in en bild på Grundborg på hennes Facebooksida om boken.
Citera
2018-03-02, 15:11
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Som exempelvis:

Ingvar Grundborg
Jan Bertil Bengtsson
Tom Floberg
David Fredin
Dan Klöfverskjöld
Jan Guillou

Ingvar Grundborgs förehavanden efter MOP hade jag velat veta lite mera om. Som t.ex. varför han bildade ett bolag i Storbritannien år 1992; Hillman & Roth Ltd, som var kopplat till ett bolag avslöjat i de s.k. Panama-dokumenten; Anglo Secreteries Ltd.

http://m.britaincompanies.com/utmtest/?utm_term=hillman-roth-limited.33527122.company.v2%2F&utm_source=britainc ompanies.com&utm_campaign=testing-utm&utm_medium=redirecting

https://offshoreleaks.icij.org/nodes/22010839

Någon som vet vem Jonathan Stronach eller Francis Mondon är?
Citera
2018-03-02, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du kan lägga in en bild på Grundborg på hennes Facebooksida om boken.
Jag är inte med i Facebook. Du kanske kunde göra det som redan varit i kontakt med henne?
Citera
2018-03-02, 15:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det var Rogers farsa Omar som skrev artikeln. Men detta är tidiga uppgifter och helt okomplicerade som det verkar. I varje fall innan Holme'r ett par veckor senare drar till med Scandic-storyn. Att han skulle stoppats under natten lirar bättre mot vad vi i övrigt vet, t ex om em-mötet på våldsroteln. Dessutom har vi ju yttranden från Curt Nilsson och vakthavande som tog emot HH samtal på morgonen som visar på att HH börjat inse att han inte får finnas i Stockholm innan lördag fm. Oklart varför men så har vi turerna kring Dahlgrens bilåkande. För min del är jag övertygad, HH var aldrig i Borlänge under natten.

Frågan är då var var han? Är det som Jallai skriver att han sov i Solna och hämtades där på lördag fm? Dags att någon konstapel bekräftar detta nu och att Magnergårds uppgifter om att dalapoliser stoppat HH på väg mot Sälen också bekräftas av någon dalapolis. Nog med skitsnack nu!

Hans Holmer tävlade för Solna polisklubb. Vid varje Vasalopp hyrde klubben stuga I Sälen. Inte ologiskt att han planerade att bo där även inför sitt artonde Vasalopp, 1986. Borlänge är 18mil från Bergamo by och logi inför Vasaloppet måste bokas ett halvår i förväg.

Rolf Dahlgrens historia bär trovärdighetens prägel. Konstigt om han skulle ljugs ihop ett sånt scenario. Besvarande att inget av det han påstår till Jerry Martinger inte kan verifieras. Lotta Samuelsson-Aschberg skriver redan sjätte mars att poliser under natten stoppat HH på riksväg 297 och att denne omedelbart väntar mot Stockholm.
Citera
2018-03-02, 15:32
Medlem
Intressant teori om hur ammunitionen kan ha manipulerats utan krångel.
Vilka är det man pekar ut i slutet av klippet?

Från 21 min in i klippet.

https://youtu.be/_zc0N0SDm8w
Citera
2018-03-02, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Lustigt att du nämner det. Jag kan citera ur Stig Strömholms memoarer där författaren beskriver en scen som utspelade sig under en debattkväll på ett hotell i Örebro 1979:

Så en viss vana vid att hantera fyllgubbar verkar Palme trots allt ha haft. Han var nog inte särskilt rädd för folk skulle jag tro.
Förvisso tror jag inte OP var någon som backade eller var feg, och kunde definitivt svara för sig. Men det är skillnad att stå på scenen bakom talarstolen och ha funktionärer runt om och att sent på kvällen träffa någon halvfull/drogpåverkad som ska ställa OP till svars och kanske börjar veva med knytnävarna. Förvisso normalt sett inget livshotande men kan bli nog så otrevligt.

En sak jag alltid undrat över är hur det hade utspelat sig om OP varit Statsminister när U137 ångade upp i Blekinge. Min tro är att det skulle blivit en hårdare linje än Fälldins eftergivlighet.
Senast redigerad av Efterdradd 2018-03-02 kl. 15:41.
Citera
2018-03-02, 15:59
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
5 mördaren hade bra lokal kännedom
Äh, det vetefan. Vart skulle GM annars springa om inte dit han gjorde? Löpa nerför Sveavägen, eller korsa densamma? Knappast.

Det handlar om en av landets mest välbesökta omgivningar. Skåningar och dalmasar och norrlänningar och andra utomsocknes traskar runt i centrala Stockholm på besök eller i studier eller på permission från lumpen. Det måste finnas ett hundratusental pigga pensionärsdamer i fotriktiga skodon som har åkt tillräckligt med chartrade bussturer till Stockholm för att kunna rita fullt användbara kartor över malmarna om du så väckte dom mitt i natten.

Så det där med god lokalkännedom känns mest som en trött klyscha man tar till för att inte GM ska upplevas som fullt så höljd i dunkel som han ändå är.
Citera
2018-03-02, 16:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Äh, det vetefan. Vart skulle GM annars springa om inte dit han gjorde? Löpa nerför Sveavägen, eller korsa densamma? Knappast.

Det handlar om en av landets mest välbesökta omgivningar. Skåningar och dalmasar och norrlänningar och andra utomsocknes traskar runt i centrala Stockholm på besök eller i studier eller på permission från lumpen. Det måste finnas ett hundratusental pigga pensionärsdamer i fotriktiga skodon som har åkt tillräckligt med chartrade bussturer till Stockholm för att kunna rita fullt användbara kartor över malmarna om du så väckte dom mitt i natten.

Så det där med god lokalkännedom känns mest som en trött klyscha man tar till för att inte GM ska upplevas som fullt så höljd i dunkel som han ändå är.

Jag håller med dig fullt ut på resonemanget, kanske ett bättre uttryck är att mördaren hade tillräckligt bra lokalkännedom.

Dessutom, fanns det understödjande enheter, med bättre lokalkännedom än mördaren, i operationen så bör det inte ha varit så svårt att försvinna från strålkastarljuset.
Citera
2018-03-02, 16:25
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo

Grundborg är brunögd. Han har förändrat sig mycket sedan dess.
Citera
2018-03-02, 16:29
Medlem
Starbacks avatar
I tisdagens Veckans Brott berördes Palmemordet. Christer Peterson, spaningsledaren var ditbjuden. Leif GW var mycket skeptisk till Christers tvärsäkra påstående: "Det här kommer vi att klara upp".

Fler än jag måste ha sett Leif GW:s förskräckelse när han sa att främst två saker kliade i hans huvud vad gäller Palme. Den första förklaringen kunde han med jämnmod acceptera men - sa han - "Den andra saken vill jag helst inte tänka på för den kommer att få förskräckliga konsekvenser". Det skulle troligen vara samma skalv i Svea rikes grundvalar som justitieminister Lejon en gång varnade oss för.

Så det enda vi behöver fråga oss och det enda vi behöver diskutera är: vad i hela friden är det som är så hemskt att man inte kan låta svenska folket få reda på det? Är vi småungar som måste skyddas från sanningen att tomten inte finns? Vad kan vara värre än detta skenutredande decennium efter decennium - hånet mot ett helt folk?

Vad är det för hemsk sanning som folket måste skyddas från? Börjar vi diskutera den saken i stället så kanske det lossnar en propp nånstans. Likaså måste utredningsfokus inriktas på att, utan besvärande sidoblickar eller hänsyn, blottlägga detta hemska en gång för alla. Utred vad Leif och Anna-Greta Lejon vet så får vi snart svaret.

Den dag vi får detta blottlagt kan vi lägga ner skenutredandet och se framtiden an i ett helt annat ljus.
Och så spar vi 10 miljoner per år.

Skenutredning. Mörkläggning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in