2018-03-02, 09:17
Medlem
Såg detta skrivet på ett Palmeforum på facebook.

"SÄPO:s PM A11544 till Palmeutredningen. Avser övervakningen av Palme från G Stans T-banestation till Grand, där man identifierat tre till fyra WT-män."

Kan detta vara den SÄPO övervakning Sten Andersson pratat om.

Tror ni att Palme kan ha varit övervakad hela vägen från bostaden
Tror att ni Palme varit avlyssnad och övervakad sista tiden innan mordet?
Citera
2018-03-02, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Som inte blivit förhörda förut tänker du?

Som exempelvis:

Ingvar Grundborg
Jan Bertil Bengtsson
Tom Floberg
David Fredin
Dan Klöfverskjöld
Jan Guillou
Citera
2018-03-02, 09:24
Avslutad
Citat:
Han sa tydligt att de förhörde nya personer med.
Klart det behövdes en ny åklagare eftersom Skarp fastnat i CP.

De nya personerna kan vara ett par av narkotikaspanarna som slutade bevaka sigges lägenhet samt ett par av kollegorna till poliserna som befann sig i närheten för att parkera om en bil. Lars J har också hörts
Citera
2018-03-02, 09:24
Medlem
ben-varfors avatar
Palmeutredningen har utsatts för olika former av påverkan.

http://www.inblick.se/opinion/2018/03/01/att-kopa-en-palmemordare

De påtryckningar som kom från UD, genom Sverker Åström och
Pierre Schori, kanske får en bakgrund i den bok av Sundelin
som ska komma den 9e mars. Theutenbergs nästa volym tros
komma före sommaren.
Citera
2018-03-02, 09:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Såg detta skrivet på ett Palmeforum på facebook.

"SÄPO:s PM A11544 till Palmeutredningen. Avser övervakningen av Palme från G Stans T-banestation till Grand, där man identifierat tre till fyra WT-män."

Kan detta vara den SÄPO övervakning Sten Andersson pratat om.

Tror ni att Palme kan ha varit övervakad hela vägen från bostaden
Tror att ni Palme varit avlyssnad och övervakad sista tiden innan mordet?

Garanterat
Citera
2018-03-02, 09:26
Avslutad
Citat:
Men det om statshemlighet sa han ju när han sa att de förhörde nya personer.

Man avslöjar inte vilka man förhör under en pågående utredning.
Citera
2018-03-02, 09:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Som exempelvis:

Ingvar Grundborg
Jan Bertil Bengtsson
Tom Floberg
David Fredin
Dan Klöfverskjöld
Jan Guillou

Samt Winge
Citera
2018-03-02, 09:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgT
Samt Winge

Även en fd. Televerkschef har nog hörts beträffande ett par ”omplaceringar”
Citera
2018-03-02, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Enl. Google är det en promenad på 1,8 km som tar 24 min i normalt promenad tempo. En högst måttlig stäcka för att få lite ”frisk luft” innan man ska gå och lägga sig. Förutsatt att man är klädd för 5-7 minusgrader är det inte på minsta sätt märkvärdigt, ett raskt tempo och man får snart upp värmen. För mig skulle det vara det givna alternativet till att springa runt i tunnelbanan eller stå och vänta på en taxi. Att korsa en gata för att titta i ett skyltfönster är knappast ”omväg” vid en ”nöjespromenad”.

Jag såg någonstans att de enligt sonen hade sagt att de valde att promenera hem. Men enl. GW så var de på väg ner i T-banan vid Dekorima, finns det utsago om detta från LB?
LOP hade åkt T-bana till Grand och då stigit av vid Rådmansgatan, om de skulle ta T-banan hem hade det varit närmre från Grand.

Enl. GW:s spekulation följde GM efter LOP och när de korsade gatan fortsatte han framåt för att passera LOP och korsa vägen framför dem och ställa sig vid Dekorima. Att de skulle komma fram till Dekorima var givet av hur de gick.

Vilken väg LOP skulle ta kan inte varigt planerat, GM fick laga efter läge. Det kunde troligen även slutat med att just den kvällen inte skulle uppstå ett bra tillfälle. Troligen hade GM god lokalkännedom och kunde bedöma var ett bra ställe var.

Inte mitt i natten i Februari utan livvaktsskydd.

Det du skriver om GW:s spekulation är intressant, därför att det innebär att även han har insett att det är mycket svårt att förklara situationen. Då måste han alltså skarva ihop en egen teori, därför att han har så svårt att acceptera sanningen.

Att mordet var planerat borde ingen kunna tvivla på längre. Allt som hände före, under och efter händelsen tyder starkt på detta. Då utelämnar man inte en sådan här sak åt slumpen. Att en mördare skulle ha gått bakom och sedan kutat över gatan för att genskjuta dem faller då på sin egen orimlighet. Ett planerat statsministermord utförs inte så slarvigt.

Det finns heller inga vittnen som stödjer GWs hypotes. Däremot finns det minst ett vittne som har sett OP byta några ord med skytten. Skottet var perfekt och avlossades på mycket nära håll. Om man skulle skjuta någon för att orsaka minimalt lidande och ingen hjärnsubstans så skulle man just göra som han gjorde.

Jag ser det hela mest som en väldigt tragisk händelse. Jag tycker inte att någon egentligen borde ställas till svars. De som utförde detta gjorde det för att de trodde att de gjorde rätt.
Citera
2018-03-02, 09:31
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgT
De nya personerna kan vara ett par av narkotikaspanarna som slutade bevaka sigges lägenhet samt ett par av kollegorna till poliserna som befann sig i närheten för att parkera om en bil. Lars J har också hörts
Hur vet du att Lars J har hörts igen?
Citera
2018-03-02, 09:33
Medlem
ieshos avatar
Är det ingen som tror att MPs fästmö har hörts igen? Med tanke på hennes kontakter med Palmehatare och Barbro Sagnell?
Citera
2018-03-02, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Mitt intryck av Krister Petersson är att han vet vad han snackar om. Det verkar också som att han vet vem/vilka som är skyldiga men att han är professionell och väntar med publicering till att åtal väcks. Enligt regelboken.

Att han säger: ”Jag avslöjar ingen statshemlighet om jag säger så här ... ”, tyder dessutom på att lösningen på mordet är storpolitiskt sprängstoff.

Ja, det ska bli spännande att se vad som händer framöver.
Jag tror det bara var ett talesätt för att säga att det är fullt normalt och inget hemligt att man frågar ut folk som inte tidigare varit med i utredningen. Det har inget i sak med ev. statshemligheter att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in