Citat:
Ursprungligen postat av
Efterdradd
Enl. Google är det en promenad på 1,8 km som tar 24 min i normalt promenad tempo. En högst måttlig stäcka för att få lite ”frisk luft” innan man ska gå och lägga sig. Förutsatt att man är klädd för 5-7 minusgrader är det inte på minsta sätt märkvärdigt, ett raskt tempo och man får snart upp värmen. För mig skulle det vara det givna alternativet till att springa runt i tunnelbanan eller stå och vänta på en taxi. Att korsa en gata för att titta i ett skyltfönster är knappast ”omväg” vid en ”nöjespromenad”.
Jag såg någonstans att de enligt sonen hade sagt att de valde att promenera hem. Men enl. GW så var de på väg ner i T-banan vid Dekorima, finns det utsago om detta från LB?
LOP hade åkt T-bana till Grand och då stigit av vid Rådmansgatan, om de skulle ta T-banan hem hade det varit närmre från Grand.
Enl. GW:s spekulation följde GM efter LOP och när de korsade gatan fortsatte han framåt för att passera LOP och korsa vägen framför dem och ställa sig vid Dekorima. Att de skulle komma fram till Dekorima var givet av hur de gick.
Vilken väg LOP skulle ta kan inte varigt planerat, GM fick laga efter läge. Det kunde troligen även slutat med att just den kvällen inte skulle uppstå ett bra tillfälle. Troligen hade GM god lokalkännedom och kunde bedöma var ett bra ställe var.
Inte mitt i natten i Februari utan livvaktsskydd.
Det du skriver om GW:s spekulation är intressant, därför att det innebär att även han har insett att det är mycket svårt att förklara situationen. Då måste han alltså skarva ihop en egen teori, därför att han har så svårt att acceptera sanningen.
Att mordet var planerat borde ingen kunna tvivla på längre. Allt som hände före, under och efter händelsen tyder starkt på detta. Då utelämnar man inte en sådan här sak åt slumpen. Att en mördare skulle ha gått bakom och sedan kutat över gatan för att genskjuta dem faller då på sin egen orimlighet. Ett planerat statsministermord utförs inte så slarvigt.
Det finns heller inga vittnen som stödjer GWs hypotes. Däremot finns det minst ett vittne som har sett OP byta några ord med skytten. Skottet var perfekt och avlossades på mycket nära håll. Om man skulle skjuta någon för att orsaka minimalt lidande och ingen hjärnsubstans så skulle man just göra som han gjorde.
Jag ser det hela mest som en väldigt tragisk händelse. Jag tycker inte att någon egentligen borde ställas till svars. De som utförde detta gjorde det för att de trodde att de gjorde rätt.