2018-03-02, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja, jag tror att det är sant när han säger

KP: Jag har lite grunnmaterial när jag presenterar lösningen sen, på Palmemordet

vid 09:17 https://www.svtplay.se/video/17120146/rapport/rapport-28-feb-19-30-2?start=auto&tab=2018

Jag tror att han verkligen har lösningen på bordet framför sig och att han vil presentera den lösningen för Sverige, efter att ha förhört några personer till från brottsplatsen.

Som inte blivit förhörda förut tänker du?
Citera
2018-03-02, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det tror jag med.

Han har varit med i tv tidigare och då inte haft något större hopp. Det talar för att han nu har ett ess i rockärmen. Skulle tro att det finns ett samband med utredningen av Nässén med flera som började för några år sedan och sannolikt fortfarande pågår. Ett polisspår som kanske leder till en del gripanden inom kort?
Citera
2018-03-02, 08:12
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Som inte blivit förhörda förut tänker du?
Nej, jag tänker på några av dem som är förhörda förut. KP ser allt från en ny vinkel och behöver därför ställa några nya frågor till två-tre personer från brottsplatsen innan han presenterar lösningen.
Citera
2018-03-02, 08:24
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Han har varit med i tv tidigare och då inte haft något större hopp. Det talar för att han nu har ett ess i rockärmen. Skulle tro att det finns ett samband med utredningen av Nässén med flera som började för några år sedan och sannolikt fortfarande pågår. Ett polisspår som kanske leder till en del gripanden inom kort?
Ja, tv-programmet uppdrag granskning, var ett enkelt sätt att bli av med Christer Pettersson och den gamla utredningen. Ja han har fått några bra kort (Royal flush)
Senast redigerad av 299792458 2018-03-02 kl. 08:31.
Citera
2018-03-02, 08:28
Medlem
Citat:
Ja, tv-programmet uppdrag granskning, var ett enkelt sätt att bli av med Christer Pettersson och den gamla utredningen. Ja han har fått några bra kort

Skulle tro att CP tycker UG var bra såtillvida att det rört om och satt ordentlig press på ett antal inblandade.
Citera
2018-03-02, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
När han sa att om sanningen om mordet på Olof Palme skulle komma ut så skulle det ha skakat nationen i sina grundvalar, då kan man säga att han sa för mycket. När KU frågade vad han menade med detta så vägrade han svara. Han ville inte ljuga för KU.

Vi kan börja med att gå tillbaka till vad som verkligen hände på mordnatten så borde även du förstå.

För det första så raderades OPs akt i Harvardaffären på länsrätten bara timmar före mordet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Harvardaff%C3%A4ren

Viktor Gunnarsson gick runt på krogar och skröt om att han hatade Palme och hade planer på att skjuta honom.

Paret Palme bestämmer sig för att gå på bio. Efter att bion är slut så väljer de av någon obegriplig anledning att promenera i den kalla Februarinatten. Det är ganska långt till Gamla Stan och det hade varit mer naturligt att välja taxi kan man tycka.

Det är inte nog med att de väljer att promenera utan de väljer att ta en omväg för att, enligt LP, titta i ett skyltfönster. Men det kanske märkligaste av allt är att de har avsagt sig livvaktsskyddet just denna kväll.

De väljer alltså att korsa Sveavägen för att sedan passera Dekorima. Inget vittne har sett någon följa efter, men vid Dekorima stiger någon fram ur skuggorna och påstås av vittnen ha växlat några ord med OP. Efter detta avlossas skottet från mycket nära håll. Det passerar snett uppifrån genom bröstet och är i stort sett direkt dödande.

Den avgörande frågan är alltså, hur kunde skytten veta att makarna skulle passera Dekorima? De borde rimligen ha gått i riktning mot Drottninggatan eftersom det var en kortare och trevligare väg. Men ändå visste han att de var på väg just dit. Den enda rimliga slutsatsen är att det var planerat i förväg. Den som sköt visste att de skulle passera just där och det var en bra plats om man skulle komma undan.
Har du något bättre förslag?
Enl. Google är det en promenad på 1,8 km som tar 24 min i normalt promenad tempo. En högst måttlig stäcka för att få lite ”frisk luft” innan man ska gå och lägga sig. Förutsatt att man är klädd för 5-7 minusgrader är det inte på minsta sätt märkvärdigt, ett raskt tempo och man får snart upp värmen. För mig skulle det vara det givna alternativet till att springa runt i tunnelbanan eller stå och vänta på en taxi. Att korsa en gata för att titta i ett skyltfönster är knappast ”omväg” vid en ”nöjespromenad”.

Jag såg någonstans att de enligt sonen hade sagt att de valde att promenera hem. Men enl. GW så var de på väg ner i T-banan vid Dekorima, finns det utsago om detta från LB?
LOP hade åkt T-bana till Grand och då stigit av vid Rådmansgatan, om de skulle ta T-banan hem hade det varit närmre från Grand.

Enl. GW:s spekulation följde GM efter LOP och när de korsade gatan fortsatte han framåt för att passera LOP och korsa vägen framför dem och ställa sig vid Dekorima. Att de skulle komma fram till Dekorima var givet av hur de gick.

Vilken väg LOP skulle ta kan inte varigt planerat, GM fick laga efter läge. Det kunde troligen även slutat med att just den kvällen inte skulle uppstå ett bra tillfälle. Troligen hade GM god lokalkännedom och kunde bedöma var ett bra ställe var.
Senast redigerad av Efterdradd 2018-03-02 kl. 08:51.
Citera
2018-03-02, 08:49
Medlem
Citat:
Ja, jag tror att det är sant när han säger

KP: Jag har lite grunnmaterial när jag presenterar lösningen sen, på Palmemordet

vid 09:17 https://www.svtplay.se/video/17120146/rapport/rapport-28-feb-19-30-2?start=auto&tab=2018

Jag tror att han verkligen har lösningen på bordet framför sig och att han vil presentera den lösningen för Sverige, efter att ha förhört några personer till från brottsplatsen.
Det tror inte jag, han försöker bara göra det bästa av denna straffkomendering till P-utredningen. Lite vagt om att han nog ska fixa detta innan han går i pension. Det gäller att ha ett positivt sinnelag för att inte försmäkta i detta cold case.
Citera
2018-03-02, 08:52
Medlem
Erik1974s avatar
Krister Peterssons självsäkerhet förbryllar mig! Det är klart att han i egenskap av chef för PU måste vara optimistisk och tro på att en lösning är möjlig, men varför uttrycker han sig inte då mer diplomatiskt? Han kunde svarat lite mer svävande i "Veckans brott", men istället säger han att han kommer att klara upp det mer eller mindre. Det är stora risker han tar, andra har i samma sits fallit tungt och gjorts till åtlöje - det måste han vara medveten om.
Som alla andra blir man såklart nyfiken på vad han sitter inne med och vilka nya uppgifter som kommit fram. Det är inte omöjligt att han, precis som många andra, har en klar uppfattning om hur det gick till och vem/vilka som var inblandade. Men det ska ställas utom rimligt tvivel i en domstol. Kan han verkligen det? Eller är det så att GM är död och att de bara blir polisiärt uppklarat. Eller blir det som det brukar - platt fall och glömska några år till!? Följer med spänning.
Citera
2018-03-02, 08:57
Medlem
Citat:
Nej, jag tänker på några av dem som är förhörda förut. KP ser allt från en ny vinkel och behöver därför ställa några nya frågor till två-tre personer från brottsplatsen innan han presenterar lösningen.

Han sa tydligt att de förhörde nya personer med.
Klart det behövdes en ny åklagare eftersom Skarp fastnat i CP.
Citera
2018-03-02, 09:06
Avstängd
Mitt intryck av Krister Petersson är att han vet vad han snackar om. Det verkar också som att han vet vem/vilka som är skyldiga men att han är professionell och väntar med publicering till att åtal väcks. Enligt regelboken.

Att han säger: ”Jag avslöjar ingen statshemlighet om jag säger så här ... ”, tyder dessutom på att lösningen på mordet är storpolitiskt sprängstoff.

Ja, det ska bli spännande att se vad som händer framöver.
Citera
2018-03-02, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Krister Peterssons självsäkerhet förbryllar mig! Det är klart att han i egenskap av chef för PU måste vara optimistisk och tro på att en lösning är möjlig, men varför uttrycker han sig inte då mer diplomatiskt? Han kunde svarat lite mer svävande i "Veckans brott", men istället säger han att han kommer att klara upp det mer eller mindre. Det är stora risker han tar, andra har i samma sits fallit tungt och gjorts till åtlöje - det måste han vara medveten om.
Som alla andra blir man såklart nyfiken på vad han sitter inne med och vilka nya uppgifter som kommit fram. Det är inte omöjligt att han, precis som många andra, har en klar uppfattning om hur det gick till och vem/vilka som var inblandade. Men det ska ställas utom rimligt tvivel i en domstol. Kan han verkligen det? Eller är det så att GM är död och att de bara blir polisiärt uppklarat. Eller blir det som det brukar - platt fall och glömska några år till!? Följer med spänning.

Jag gissar på att det är lättare nu med tanke på att det gått över 30 år att titta på saker som man inte ville ta upp offentligt på 80-talet.
Hur skulle man t.ex förklarat verksamheter som Stay Behind osv på 80talet.
Citera
2018-03-02, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Mitt intryck av Krister Petersson är att han vet vad han snackar om. Det verkar också som att han vet vem/vilka som är skyldiga men att han är professionell och väntar med publicering till att åtal väcks. Enligt regelboken.

Att han säger: ”Jag avslöjar ingen statshemlighet om jag säger så här ... ”, tyder dessutom på att lösningen på mordet är storpolitiskt sprängstoff.

Ja, det ska bli spännande att se vad som händer framöver.

Men det om statshemlighet sa han ju när han sa att de förhörde nya personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in