2018-11-13, 13:36
Medlem
Kn0llas avatar
Åkte på moms från lightninginthebox men hade försäkring på 1-2 USD i checkouten, de betala all moms åt mig, så tummen upp.
Citera
2018-11-13, 13:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickikott
Ja, i mitt fall är det nog faktiskt bättre Miljötänk! En specialreservdel som väger 30gram och som går med fraktflyg när det finns överskottsutrymme är bättre för miljön än att som nu kasta grejen som kunde lagas, för att säljaren vägrar sälja till Banan-Sverige... För specialprodukter som är lätta behövs hela världen som handelsplats, ingen kommer lagerhålla dessa produkter i Sverige. Dessutom så skulle det vara dålig ekonomi/miljötänk att ta hem hundra olika reservdelar och sälja kanske två av dom, resten blir sopor. För så ser marknaden i Sverige ut. Däremot så kan jag i viss mån hålla med om att det KAN vara sämre för miljön om en hög Stockholmare köper skor från Kina, men det är en annan business
Om du köper en specialreservdel från Kina som inte går att köpa i Sverige så spelar det väl ingen roll vad den kostar och att då betala 75 kr i extra frakt (avgiften) plus moms är ju inte det minsta avgörande...
Citera
2018-11-13, 13:58
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickikott
Fel---Skatteverket hade ingen större huvudvärk av detta, det var ett gäng MP-märkta journalist-skunkar i Fjollträsk och SvenskHandels lobby som åstadkom eländet.
Ja man tyckte kanske att det borde vara samma moms på saker man köper i Sverige såväl på dom som man importerar själv. Av konkurrensskäl skall väl varor behandlas på lika sätt kan man tycka.
Citera
2018-11-14, 13:25
Medlem
Svar från Postnord ang återbetalning av avgiften för bortslarvat paket (dom kallar det själva för paket):

"Gällande moms och hanteringsavgiften - du behöver kontakta Tullverket för att överklaga momsavgiften. Hanteringsavgiften är något du betalt till oss för att vi hanterat din försändelse, och den avgiften återbetalas inte då tjänsten är genomförd - vi har redan hanterat din försändelse. Detta får inte blandas ihop med fraktkostnad."

Dom tar betalt för att hantera paketet (tydligen en brevtjänst i Sverige, trots att dom själva kallar det paket) och återbetalar inte trots att de inte hanterat det hela vägen. Dessa försändelser borde hanteras som rek eller paket efter att det förtullats. När det försvinner, hur ska jag annars kunna bevisa att det jag har betalt 700:- moms och avgift för aldrig kom fram.
Det är liksom inte rimligt att man förutom att bli av med försändelsen ändå får betala avgift för hanteringen och skatt. Hur illa genomtänkt är inte detta!
Då är det ju bättre att dom slarvar bort det innan det når förtullningen.
Senast redigerad av prada-o-resonera 2018-11-14 kl. 13:52.
Citera
2018-11-15, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prada-o-resonera
Svar från Postnord ang återbetalning av avgiften för bortslarvat paket (dom kallar det själva för paket):

"Gällande moms och hanteringsavgiften - du behöver kontakta Tullverket för att överklaga momsavgiften. Hanteringsavgiften är något du betalt till oss för att vi hanterat din försändelse, och den avgiften återbetalas inte då tjänsten är genomförd - vi har redan hanterat din försändelse. Detta får inte blandas ihop med fraktkostnad."

Dom tar betalt för att hantera paketet (tydligen en brevtjänst i Sverige, trots att dom själva kallar det paket) och återbetalar inte trots att de inte hanterat det hela vägen. Dessa försändelser borde hanteras som rek eller paket efter att det förtullats. När det försvinner, hur ska jag annars kunna bevisa att det jag har betalt 700:- moms och avgift för aldrig kom fram.
Det är liksom inte rimligt att man förutom att bli av med försändelsen ändå får betala avgift för hanteringen och skatt. Hur illa genomtänkt är inte detta!
Då är det ju bättre att dom slarvar bort det innan det når förtullningen.

Det där skulle aldrig hända med DHL, för de skickar fakturan först efter att försändelsen är utlämnad. Jag vet inte hur det är med andra fraktföretag, men de har nog ett liknande förfarande. Nu förtiden så väljer jag alltid om möjligt ett fraktsätt där man undviker PostNord.
Citera
2018-11-15, 22:21
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja

Köpte ett par öronproppar från ebay för 6 kr. Det paketet är ju ett litet vadderat kuvert som varan skickas i. Det tog 3 veckor innan paketet kom till sverige från Asien och ett krav från Post Nord dök upp. Givet hämtades inte paketet ut.
Citera
2018-11-15, 22:44
Medlem
BigFatCones avatar
Jag vill inte korsposta så jag länkar till mitt inlägg istället: (FB) Den stora tråden om Postnord, brev och andra fraktsätt (2)
Citera
2018-11-15, 22:47
Medlem
Zaxxon64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag vill inte korsposta så jag länkar till mitt inlägg istället: (FB) Den stora tråden om Postnord, brev och andra fraktsätt (2)
Skulle tyvärr inte förvåna mig en sekund att det är som du säger :-(
Citera
2018-11-15, 23:07
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon64
Skulle tyvärr inte förvåna mig en sekund att det är som du säger :-(
Jag vill inte avslöja min källa men det är en källa med mycket, mycket god insyn.
Citera
2018-11-15, 23:13
Medlem
StormaktRods avatar
Beställde en rulle emaljerad koppartråd och en trådlös dubbelspolig laddningsinduktor värdet var typ 15kr, hade helt glömt bort det eftersom det tog 1 månad. Nu vill postnord att jag ska betala dem 78 riksdaler. Vissa kina säljare börjar skriva på tyska eller franska och ange land som UK eller DE och likt förbannat så skickar de från Kinas industrimecka Shenzhen. Jag behöver ju grejerna men helst förra månaden. Hur länge ligger de och väntar på terminalen att man ska betala innan de går i retur till Kina?
Senast redigerad av StormaktRod 2018-11-15 kl. 23:16.
Citera
2018-11-15, 23:37
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormaktRod
Beställde en rulle emaljerad koppartråd och en trådlös dubbelspolig laddningsinduktor värdet var typ 15kr, hade helt glömt bort det eftersom det tog 1 månad. Nu vill postnord att jag ska betala dem 78 riksdaler. Vissa kina säljare börjar skriva på tyska eller franska och ange land som UK eller DE och likt förbannat så skickar de från Kinas industrimecka Shenzhen. Jag behöver ju grejerna men helst förra månaden. Hur länge ligger de och väntar på terminalen att man ska betala innan de går i retur till Kina?
Hur länga dom ligger vet jag inte men jag kan rekommendera dig att titta efter fraktalternativ som heter typ Direct European Mail eller något liknande. Då är det med största sannolikhet drop shipping och det kommer att se ut som det kommer från inom EU.
Citera
2018-11-16, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag vill inte avslöja min källa men det är en källa med mycket, mycket god insyn.

Kan bara bekräfta det där, för jag har läst om deras gnäll långt innan det här infördes. Det enda som de har lyckats med är att minska inflödet av krimskrams med extremt lågt värde. Seriösa köpare kommer ändå att fortsätta handla, samt att säljarna tillsammans med speditörerna kommer att hitta andra vägar till Europa.

Det kommer att bli något dyrare att transportera varorna, men detta kan ändå bli mera positivt i slutändan. Jag brukar handla produkter av en firma där ePacket kostar drygt 50:- per order. Nu har det där alternativet helt försvunnit och ersatts med något de kallar för "Express shipping" som kostar $19.99 per order. Jag räknade ut att med alla avgifter så kostar det mig 60:- mer i slutändan när alla avgifter är betalade.

Jag beställde varorna den 14:e november och i dag den 16:e så är försändelsen redan på väg till mig med en kurir från DHL. Jag fick betala lite mer, men som bonus så kommer varorna fram snabbare. Jag slipper också eventuellt tjafs med PostNord om något går fel hanteringen.
Senast redigerad av obyn 2018-11-16 kl. 08:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in