2018-03-01, 17:28
  #2929
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
I dag fick jag två brev/paket från wish i brevlådan, inga extra avgifter som tur var. En lång metall pinsett til akvarieplantering och ett tjockare med två knästöd med inbyggda magneter som jag ska ge grannen.

Är det bara det som inte går ner i lådan som blir belagt med betalning? Eller har jag bara haft tur nu så här 1 mars?
Turen låg i att din försändelse behandlades före den 1 mars (eftersom den delades ut idag). De nya reglerna gäller endast försändelser som kommer från och med 1 mars. Jag kan tänka mig att det är ett ganska stort antal försändelser som ligger i "pipen" mellan att de ankommit Sverige och ännu inte delats ut. Dessa kommer ej påverkas av de nya reglerna.
Citera
2018-03-01, 17:45
  #2930
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Fick du breven idag så låg dom säkert på din lokala sorteringscentral i går och ankom till arlanda i måndags så ingen moms på det.

Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Turen låg i att din försändelse behandlades före den 1 mars (eftersom den delades ut idag). De nya reglerna gäller endast försändelser som kommer från och med 1 mars. Jag kan tänka mig att det är ett ganska stort antal försändelser som ligger i "pipen" mellan att de ankommit Sverige och ännu inte delats ut. Dessa kommer ej påverkas av de nya reglerna.


Tack för svaren. Ja då hoppas jag att flera ligger här i Sverige så jag slipper betala för alla "gratis" grejer.
Men ett brev/paket skulle anlända 1 mars och den kostar över 500 kr i Sverige så jag får se hur de behandlar den med hänsyn till moms osv. En dimmaskin för akvariet, 110:- inklusive frakt så om jag bara betalar paketavgiften så tjänar jag ändå på affären.
Citera
2018-03-01, 17:47
  #2931
Medlem
[quote=
. Om du åker utomlands och handlar kan du köpa prylar utan att erlägga svensk moms och det skulle kunna vara så även vid on line handel.
.[/QUOTE]

utanför eu
Om resan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om resan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen!
http://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/fragorochsvaromatthandlaiettannatland.4.226de36015 804b8cf3532ca.html

t
Citera
2018-03-01, 17:54
  #2932
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
utanför eu
Om resan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om resan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen!
http://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/fragorochsvaromatthandlaiettannatland.4.226de36015 804b8cf3532ca.html

t

Och i praktiken kan inte tullen avgöra om jag köpte det på denna resa eller om jag hade med mig det vid utresan såvida det inte ligger kvar i förpackningarna eller om kvittona finns. Momsfritt alltså även över dessa gränser.
Citera
2018-03-01, 18:11
  #2933
Medlem
Från en chatt-konversation med en Dhgate säljare:

https://imgur.com/a/i3aCK
Citera
2018-03-01, 18:20
  #2934
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och i praktiken kan inte tullen avgöra om jag köpte det på denna resa eller om jag hade med mig det vid utresan såvida det inte ligger kvar i förpackningarna eller om kvittona finns. Momsfritt alltså även över dessa gränser.

om jag köper en dyr vara som har värdsgaranti så är jag kanske inte så sugen på att kasta kvittot

t
Citera
2018-03-01, 18:21
  #2935
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
om jag köper en dyr vara som har värdsgaranti så är jag kanske inte så sugen på att kasta kvittot

t

Vem har sagt att du måste kasta det, du kan fota av det eller förvara den på lämplig plats eller låta din kompis ta kvittot genom tullen.
Citera
2018-03-01, 18:31
  #2936
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Turen låg i att din försändelse behandlades före den 1 mars (eftersom den delades ut idag). De nya reglerna gäller endast försändelser som kommer från och med 1 mars. Jag kan tänka mig att det är ett ganska stort antal försändelser som ligger i "pipen" mellan att de ankommit Sverige och ännu inte delats ut. Dessa kommer ej påverkas av de nya reglerna.

Beställde i början av februari några grejer.
P.g.a. nyårsfirandet blev dessa fördröjda och skickades från Kina 23:e och 26:e .

Var mest smågrejer men dessutom ett minneskort för 170 kr, och vi får se vad som händer?
Citera
2018-03-01, 19:06
  #2937
Medlem
...
__________________
Senast redigerad av Tranc3r 2018-03-01 kl. 19:12.
Citera
2018-03-01, 19:11
  #2938
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Beställde i början av februari några grejer.
P.g.a. nyårsfirandet blev dessa fördröjda och skickades från Kina 23:e och 26:e .

Var mest smågrejer men dessutom ett minneskort för 170 kr, och vi får se vad som händer?
Tyvärr så tror jag det är väldigt tveksamt att försändelserna har nått Sverige och blivit behandlade här innan sista februari (speciellt det som skickades 26/2). Men ibland så kan man ha tur med att transporten går fort. Beror lite på var i Kina det skickas från och vilka flygbolag som är inblandade i det hela.
Citera
2018-03-01, 19:25
  #2939
Medlem
Vilket drömläge att importera droger från Kina när paketen går direkt till Örebro utan någon som helst kontroll. PostNord är fullt upptagna med sin manuella tullklarering av 100 tusentals försändelser som dagligen väller in i landet.

Magdalena Anderson gnuggar händerna och tänker på alla skattekronor som behövs för att täcka upp ett gigantiskt budgetunderskott. Under tiden väller det in droger och kriminaliteten ökar årligen med 100 procent. Sedan behöver Sverige plötsligt 10 000 miljarder extra till rättsväsendet för att stabilisera läget som har blivit helt ohållbart.
Citera
2018-03-01, 19:29
  #2940
Medlem
ballebojs avatar
Beställde två saker från eBay (från Kina) 26/1. Går och hoppas på att dom hann lämna Arlanda innan idag... Kommer plocka ut dom även om dom bara är värda 25 kr styck eftersom jag fick hem alla andra paket utan avgift men hädanefter blir det bara större beställningar utanför EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in