2018-03-01, 16:24
  #2917
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Sluta trolla nu, det är förstås slutkunden som får betala detta oavsett vem som utför inbetalningen till staten.
Ja det är ju det jag säger... Oavsett om du handlar i en fysisk butik eller köper varan från en site på nätet så skall det vara samma moms annars gynnar man ju det ena och det gynnar inte konkurrensen.
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-01 kl. 16:27.
Citera
2018-03-01, 16:27
  #2918
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Fri handel, öppna gränser, en global värld etc - buzzwords som är mumma för de som vill "omdana" landet med tex fritt inflöde av socialturism. Som DU till större delen får betala för tills du dör.

Om denna "filosofi" ger "Svensson" fördelar på något vis, som billiga inköp, tillgång till produkter som inte finns i Sverige, tillgång till varor som kan köpas till lägre pris än vad etablerade kedjor säljer dom för, ja då måste luckorna täppas igen. Inte en ettöring ska du kunna undanhålla staten!
Och försöker du så belastas du med en generell avgift som är så hög - i förhållande till varans värde - att du tröttnar och tvingas gå till någon av kedjorna istället. Staten har alltid gillat och premierat de STORA företagen och jagat och försökt ha ihjäl de små. I synnerhet när staten är mer vänster än höger.

Sen gjorde man en idiotaffärr av den gamla Svenska Posten iom Postnord. Allt blev sämre och kostnaderna ökade. Detta måste förståss åtgärdas. Du betalar. Igen. Som alltid,
Avgiften är bara temporär det kommer att rättas til 2021 när hela EU får samma regler och Kina har tagit bort subventionerna och använder ePackage och eParsel varubreven. Då konkurrerar alla på samma villkor.
https://digital.di.se/artikel/postnord-avgiften-pa-kinapaket-en-nodlosning
Citera
2018-03-01, 16:30
  #2919
Medlem
thieos avatar
Vi leker med tanken att jag beställer en klocka från kina, paketet ser ut som vilket wish paket som helst eller ett litet fjuttigt paket och deklareras till 5-15 dollar max.

Hur troligt är det att postnord nu kommer att öppna paketet för att "kontrollera" värdet?
Citera
2018-03-01, 16:33
  #2920
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja det är ju det jag säger... Oavsett om du handlar i en fysisk butik eller köper varan från en site på nätet så skall det vara samma momssats annars gynnar man ju det ena och det gynnar inte konkurrensen.

Tänker du slå världsrekord i att skriva svar som inte bemöter det som citerades? Jag bemötte ditt påstående om att det är bra att "man får i 1 miljard extra" med att man inte bara "får" in det utan att vi måste betala det, det är alltså inte pengar vi får. När vi dessutom måste betala väldigt kostsam administration blir det än mer tveksamt, staten får inte på långa vägar in det vi tvingas betala utan mycket försnillas av ett ineffektivt PostNord.

Det är heller inte någon självklarhet att köp av butiker utomlands ska drabbas av svensk moms även om dagens regler säger det. Om du åker utomlands och handlar kan du köpa prylar utan att erlägga svensk moms och det skulle kunna vara så även vid on line handel.

Ska man förespråka konkurrens på lika villkor kan man förstås heller inte förespråka en fast avgift på 70 kr utöver moms. Detta har jag redan skrivit till dig men som det troll du är låtsas du inte om den invändningen.
Citera
2018-03-01, 16:35
  #2921
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thieo
Vi leker med tanken att jag beställer en klocka från kina, paketet ser ut som vilket wish paket som helst eller ett litet fjuttigt paket och deklareras till 5-15 dollar max.

Hur troligt är det att postnord nu kommer att öppna paketet för att "kontrollera" värdet?

Enligt vad tidigare har påståtts i tråden har inte posten rätt att göra det utan det är tullens uppgift. PostNord måste alltså be tullen om assistans om de vill få det utfört.
Citera
2018-03-01, 16:48
  #2922
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Avgiften är bara temporär det kommer att rättas til 2021 när hela EU får samma regler och Kina har tagit bort subventionerna och använder ePackage och eParsel varubreven. Då konkurrerar alla på samma villkor.
https://digital.di.se/artikel/postnord-avgiften-pa-kinapaket-en-nodlosning


Citat:
Att bygga upp murar och handelshinder på det här viset skulle kanske imponera på presidenten på andra sidan Atlanten, men hör inte hemma i Sverige 2018. Fyndiqs vd Dinesh Nayar.

Vad är det för jävla tomte som bashar Trump i ett sammanhang som inte har med USA att göra.

Fyndiq?? Känns ju helt meningslös. Man kan ju själv - ja eller kunde - leta upp deras kinavaror och miljoner därtill på Ali, ebay osv och få hem dom till ett lägre eller samma pris.
Citera
2018-03-01, 16:50
  #2923
Medlem
kickikotts avatar
Drygt hälften av dom handlare jag köpt av senaste månaderna har nu redan Blockerat Sverige.
Så det kommer nog inte spela så stor roll vad som kan "slinka" emmellan eller liknande, för det kommer inte att finnas så mycket att köpa - Blir lite som i gamla Sovjet - tomma hyllor...
Citera
2018-03-01, 16:54
  #2924
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Avgiften är bara temporär det kommer att rättas til 2021 när hela EU får samma regler och Kina har tagit bort subventionerna och använder ePackage och eParsel varubreven. Då konkurrerar alla på samma villkor.
https://digital.di.se/artikel/postnord-avgiften-pa-kinapaket-en-nodlosning

Momsen sades också vara temporär och skulle bara ligga på 4,2%, det var 1960. Sedan går det som det oftast går, den höjdes och höjdes och nu är det få som betraktar den som temporär.
I Sverige har skatten tidigare hetat mervärdesomsättningsskatt (förkortat moms) och allmän varuskatt (oms). Vardagligt kallas mervärdesskatten nästan alltid moms. Ibland används också förkortningen MVS. Före den 29 maj 1968 hette det bara "oms", som 1960 infördes som en tillfällig omsättningsskatt på 4,2 procent och som togs ut i konsumentledet.[1] Momsen ligger för närvarande (2015) på 25 % (se även andra momssatser nedan).

https://sv.wikipedia.org/wiki/Merv%C3%A4rdesskatt
Citera
2018-03-01, 17:04
  #2925
Medlem
Jag skickade en vänlig fråga till Tullen om hur jag ska göra för att betala moms på en vara jag ska beställa på ebay värd $1 (dvs 2:- i moms).

Tullens svar var att hänvisa till
http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmoms/hanteradinpostorderforsandelsesjalv.4.285c35fd1617 49ca47c307.html

...med det härliga tillägget "Tänk också på att det tillkommer avgifter för Postnords hantering av din försändelse, även om du deklarerar själv."

Notera också att tulldeklarationen måste skrivas ut på papper och lämnas in på ett av deras tullklareringsexpeditioner.

Jag funderar på att göra ett antal $1 beställningar på ebay, skriva ut fysiska tulldeklarationer, köra till
närmaste tullklareringsexpedition (jag kan tack och lov göra det på väg till jobbet utan större omväg), betala mina 2 kronor - i mynt! - och sedan bara låta bli att lösa ut paketet på posten.
Visst, det kommer att kosta mig 10:- per försändelse som jag aldrig får men det ger mig tillfredställelsen att veta att jag genererar mycket merjobb för tullen och posten som de inte får betalt för.
Citera
2018-03-01, 17:10
  #2926
Medlem
Lyzzas avatar
I dag fick jag två brev/paket från wish i brevlådan, inga extra avgifter som tur var. En lång metall pinsett til akvarieplantering och ett tjockare med två knästöd med inbyggda magneter som jag ska ge grannen.

Är det bara det som inte går ner i lådan som blir belagt med betalning? Eller har jag bara haft tur nu så här 1 mars?
Citera
2018-03-01, 17:19
  #2927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.P.Anka
Jag skickade en vänlig fråga till Tullen om hur jag ska göra för att betala moms på en vara jag ska beställa på ebay värd $1 (dvs 2:- i moms).

Tullens svar var att hänvisa till
http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmoms/hanteradinpostorderforsandelsesjalv.4.285c35fd1617 49ca47c307.html

...med det härliga tillägget "Tänk också på att det tillkommer avgifter för Postnords hantering av din försändelse, även om du deklarerar själv."

Notera också att tulldeklarationen måste skrivas ut på papper och lämnas in på ett av deras tullklareringsexpeditioner.

Jag funderar på att göra ett antal $1 beställningar på ebay, skriva ut fysiska tulldeklarationer, köra till
närmaste tullklareringsexpedition (jag kan tack och lov göra det på väg till jobbet utan större omväg), betala mina 2 kronor - i mynt! - och sedan bara låta bli att lösa ut paketet på posten.
Visst, det kommer att kosta mig 10:- per försändelse som jag aldrig får men det ger mig tillfredställelsen att veta att jag genererar mycket merjobb för tullen och posten som de inte får betalt för.
Om du är "någorlunda på engelska".
* Gör gärna en Youtube berättelse om det hela
* Förklara reglerna ingående, på ett lustigt sätt
* Poängtera att Sverige, den humanitära stormtakten, sannolikt är det enda landet i Europa som inte "prakitiserar" något fribelopp för moms för varor kommande utanför EU.
* Betona Sveriges skattetryck - jämfört med andra EU-stater.

Bara en idé.
Citera
2018-03-01, 17:28
  #2928
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
I dag fick jag två brev/paket från wish i brevlådan, inga extra avgifter som tur var. En lång metall pinsett til akvarieplantering och ett tjockare med två knästöd med inbyggda magneter som jag ska ge grannen.

Är det bara det som inte går ner i lådan som blir belagt med betalning? Eller har jag bara haft tur nu så här 1 mars?
Fick du breven idag så låg dom säkert på din lokala sorteringscentral i går och ankom till arlanda i måndags så ingen moms på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in