Jag skickade en vänlig fråga till Tullen om hur jag ska göra för att betala moms på en vara jag ska beställa på ebay värd $1 (dvs 2:- i moms).
Tullens svar var att hänvisa till
http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmoms/hanteradinpostorderforsandelsesjalv.4.285c35fd1617 49ca47c307.html
...med det härliga tillägget "Tänk också på att det tillkommer avgifter för Postnords hantering av din försändelse, även om du deklarerar själv."
Notera också att tulldeklarationen måste skrivas ut på papper och lämnas in på ett av deras tullklareringsexpeditioner.
Jag funderar på att göra ett antal $1 beställningar på ebay, skriva ut fysiska tulldeklarationer, köra till
närmaste tullklareringsexpedition (jag kan tack och lov göra det på väg till jobbet utan större omväg), betala mina 2 kronor - i mynt! - och sedan bara låta bli att lösa ut paketet på posten.
Visst, det kommer att kosta mig 10:- per försändelse som jag aldrig får men det ger mig tillfredställelsen att veta att jag genererar mycket merjobb för tullen och posten som de inte får betalt för.